راه رفتن روی لبه تیغ اخبار حوادث

به گزارش یومی بلاگ، یک روزنامه نگار پیشکسوت معتقد است که انعکاس اخبار حوادث در رسانه ها همانند راه رفتن روی لبه تیغ است؛ باید تا آنجا در انعکاس خشونت ها پیش رفت که جامعه ملتهب نشود و آسیب نبیند.

راه رفتن روی لبه تیغ اخبار حوادث

رضا قوی فکر که تجربه سال ها روزنامه نگاری حوادث را در کارنامه حرفه ای خود دارد، در گفت وگویی با خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا ضروری است برای انعکاس اخبار حوادث تمام خشونت آن حادثه به صورت عریان به مخاطب منتقل گردد؟ اظهار کرد: به نظرم انتشار اخبار حوادث تا آنجا که جامعه را ملتهب نکند، مسئله ای ندارد؛ چراکه گاهی ضروری است برخی اخبار به صورت واضح در رسانه ها بیان شوند تا از تکرار آنها در جامعه جلوگیری گردد. او با بیان اینکه انتشار اخبار حوادث مانند راه رفتن روی لبه تیغ است، ادامه داد: در این میان باید به این نکته توجه کرد که در انتشار اخبار حوادث باید تا آنجایی پیش رفت که جامعه غمگین و ملتهب نگردد. انتشار اخبار حوادث بسیار حساس است؛ خبرنگار در عین حال که باید به خبر وفادار باشد و یاری کند تا از تکرار جرایم جلوگیری گردد، باید از ایجاد تنش و اضطراب در جامعه نیز جلوگیری کند.

این روزنامه نگار پیشکسوت با تاکید بر اینکه رسانه ها باید مراقب جامعه و در عین حال به خبر نیز وفادار باشند، گفت: زمانی که خبرنگار حوادث بودم ناچار بودیم برای بیان عمق فاجعه برخی حوادث، عکس هایی را منتشر کنیم، اما هیچ گاه عکس هایی که مشمئزنماینده بودند را در روزنامه چاپ نمی کردیم. در واقع در روایت و انعکاس اخبار حوادث تا آن جایی که می توان باید جلو رفت و اخبار را به صورت عریان اعلام کرد، ولی نه تا زمانی که به روحیه جامعه آسیب وارد گردد.

قوی فکر گفت: یاد است زمانی که خبرنگار حوادث روزنامه کیهان بودم، فردی چندین بچه و بزرگسال را سر بریده بود؛ وقتی به پزشکی قانونی رفتم تمام این سرهای بریده شده کنار هم قرار گرفته بودند که عکسی هم از آن صحنه ثبت شد که بسیار ناراحت نماینده بود. در نهایت برای اینکه هم مخاطب در جریان این حادثه قرار بگیرد و هم جامعه ملتهب نگردد، تصمیم گرفته شد با اعمال تغییراتی از جمله پوشاندن بخش های خشونت آمیز، آن عکس منتشر گردد.

او اضافه کرد: همچنین در زلزله استان چهارمحال و بختیاری نیز ما شاهد صحنه های عجیب و غریب و بسیار ناراحت نماینده ای بودیم که واقعا نمی توانستیم تصاویر آنها را منتشر کنیم. به همین خاطر هم کوشش کردیم در روایت آن اتفاقات تا آنجایی که به مخاطب آسیب نرسد، به جزئیات بپردازیم.

این روزنامه نگار همچنین در بخشی از سخنان خود درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر رسانه های رسمی، اظهار کرد: در فضای مجازی این اصل رعایت نمی گردد و به همین خاطر هم گاهی شاهد تصاویر بسیار ناراحت نماینده ای هستیم. می توان گفت تفاوت اصلی رسانه های رسمی و شبکه های اجتماعی در این است که در فضای مجازی کسی مسوولیتی در قبال مخاطب ندارد و می تواند هر چه می خواهد را منتشر کند.

قوی فکر در سرانجام در پاسخ به این پرسش که آیا خبرنگاران باید در شبکه های اجتماعی نگاه حرفه ای خودشان را حفظ نمایند، گفت: یکی از راهکارهای ارتقای سطح حرفه ای شبکه های اجتماعی این است که خبرنگاران و روزنامه نگاران در شبکه های مجازی نگاه حرفه ای داشته باشند و مطالب آنها با افراد عادی متفاوت باشد؛ چراکه طبیعتا مخاطب از این افراد انتظار بیشتری دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 89

به "راه رفتن روی لبه تیغ اخبار حوادث" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه رفتن روی لبه تیغ اخبار حوادث"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید