تل خسرو بالاخره معین عرصه و حریم شد

به گزارش یومی بلاگ، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تل خسرو بالاخره تعیین عرصه و حریم شد.

تل خسرو بالاخره معین عرصه و حریم شد

گسترش استقرار در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد و دوره اسلامی

نوروز رجبی، سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: تل خسرو از اندک استقرارهای دائم دامنه های جنوبی رشته بلندی های دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد مورد کاوش تعیین عرصه و حریم نهاده شد.

او اضافه کرد: این تپه که دارای 150 متر درازا و 100 متر پهناست، نزدیک به 20 متر بلندی دارد و به سبب داشتن نهشت های فرهنگی دوره های گوناگون و توالی فرهنگی منطقه ای اهمیت زیادی دارد.

رجبی با بیان اینکه، این تپه کلیدی در فاصله 2 کیلومتری جنوب شهر یاسوج جای دارد و در سال 1376 به شماره 1552 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است گفت: رودک سراب تاوه مهمترین منبع آبی نزدیک به تپه است که امروز از فاصله 150 متری غرب تپه می گذرد.

این باستان شناس اضافه کرد: کاوش لایه نگاری این تپه که در سال 1387 توسط نگارنده انجام شد نشان داد، سطحی ترین لایه فرهنگی این تپه بقایای یک دژ مربوط به دوره قاجار و لایه های زیرین آن به استقراری از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره باکون می رسد، با این همه این استقرار بیش از هر زمان در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد مورد توجه بوده است.

او توضیح داد: اگرچه در شروع دهه هفتاد خورشیدی با انجام حدس های گسترده توسط فریبا سعیدی، این تپه تعیین حدود عرصه و حریم شد اما آن برنامه مناسب به کمیته حرایم کشور نرفت و به دلیل نبود ضوابط تعیین و مصوب، بویژه در دو دهه گذشته شاهد دست اندازی های زیادی به حدود عرصه و حریم تپه بوسیله کشاورزان و اهالی بودیم آنگونه که سیمای امروزین تپه و پیرامون آن در یک دهه گذشته دگرگون شده است.

رجبی گفت: با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد، سال جاری برنامه تعیین عرصه و حریم تپه با باز کردن حدود 18 گمانه کوچک پیرامون تپه انجام، حدود عرصه آشکار و حریم مناسبی برای آن تعریف شد.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: کاوش های تازه نشان داد به سبب قرار داشتن تپه در دامنه و دره ای که دارای حجمی از فرسایش سالانه خاک است، بر خلاف تصورهای اولیه، گستره عرصه تپه بیش از 8 هکتار است و این برنامه حفاظتی قادر خواهد بود تا از تخریب و آسیب بیشتر به حدود عرصه تپه توسط کشاورزان یا فعالیت های عمرانی و توسعه ای جلوگیری گردد و چارچوب مناسبی برای حریم آن در نظر گرفته گردد.

او اضافه کرد: حدس های تازه نشان داد، در دامنه شمالی و شرقی تپه گسترش استقرار در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد رخ داد و در دوره اسلامی بیشترین گسترش استقرار در بخش جنوب شرقی انجام شد.

رجبی توضیح داد: همچنین این برنامه پژوهشی تعیین کرد رودک سراب تاوه در دوره های مختلف چندین بار تغییر راستا داده و همواره در بستر کنونی جریان نداشته است.

منبع: همگردی
انتشار: 23 آذر 1399 بروزرسانی: 23 آذر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 5937

به "تل خسرو بالاخره معین عرصه و حریم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تل خسرو بالاخره معین عرصه و حریم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید