خبرنگاران تامین مواد اولیه، مهمترین مشکل قالیبافان زنجانی است

به گزارش یومی بلاگ، زنجان - خبرنگاران - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: نبود واحدهای تولید مواد اولیه و همچنین عرضه این مواد با کیفیت پایین، مهمترین مشکل فعالان فرش دستبافت این استان است.

خبرنگاران تامین مواد اولیه، مهمترین مشکل قالیبافان زنجانی است

ناصر فغفوری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: عدم اختصاص اعتبار کمک های دولتی در بیمه قالیبافان، رکود حاکم بر بازار، استقرار بیش از 90 درصد دارهای قالیبافی در منازل و پایین بودن تعداد کارگاه های متمرکز و کمبود اعتبارات برای پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیز بخش دیگری از مهمترین مسائل هنر- صنعت فرش دستبافت استان زنجان است.

وی گفت: تدوین استاندارد اجباری برای مواد اولیه مورد مصرف فرش دستبافت، برخورد با واحدهای صنفی عرضه مواد اولیه نامرغوب، اختصاص تسهیلات کم بهره برای واحدهای صنفی عرضه مواد اولیه به منظور تامین باکیفیت مواد اولیه و افزایش اعتبارات سهم دولت برای اجرای قانون بیمه قالیبافان و شاغلان دستی شناسنامه دار از راهکارهای پیشنهادی برای رفع مسائل قالیبافان است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: قالیبافی از دیرباز در زنجان رواج داشته و انواع تولیدات فرش این استان شامل پشمی و کُرک و ابریشم در سایزها و طرح های مختلف است.

وی با بیان اینکه قالیبافی تقریبا در تمام مناطق استان زنجان رواج دارد، اضافه کرد: قره پشتلو، بخش مرکزی زنجان، کوی اسلام آباد شهر زنجان، افشار، بخش مرکزی ماهنشان و ایجرود مناطقی هستند که بیشترین قالیبافی را دارند.

فغفوری، برآورد مجموع دارهای قالی استان را 21 هزار و 550 دستگاه خواند و گفت: بیشترین شمار دار قالی با هفت هزار دستگاه مربوط به شهرستان زنجان بوده و شهرستان های خدابنده، ماهنشان و ایجرود به ترتیب با پنج هزار و 400 ، سه هزار و 300 و 2 هزار و 300 دار قالی در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی گفت: شهرستان های ابهر، طارم، خرمدره و سلطانیه نیز به ترتیب یک هزارو 500 ، یک هزار و 400، 400 و 250 دستگاه دار قالی دارند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه بافندگان قالی در این استان در مجموع 59 هزار و 700 نفر است، گفت: برآورد تولید سالانه قالیبافی استان با توجه به شناسنامه قالی ها 94 هزار مترمربع برآورد شده است.

وی گفت: 70 واحد فعال در حوزه فرش دستبافت متمرکز با بیش از سه دار قالی، 85 کارگاه غیرمتمرکز با مدیریت متمرکز، 130 واحد صنفی فروشنده فرش دستبافت، 35 واحد صنفی فروشنده مواد اولیه و 37 واحد صنفی مرتبط مانند رنگرزی در استان زنجان فعال هستند.

فغفوری در خصوص میزان صادرات فرش دستبافت استان زنجان گفت: با توجه به استقرار عمده تجار در تهران و سایر نقاط تراز اول کشور، بیشتر تولیدات فرش دستبافت مناطق مختلف کشور توسط تجار در تهران و سایر نقاط فعال، خریداری و صادر می شود اما صادرات فرش دستباف استان زنجان سالانه 12 میلیون دلار برآورد می شود.

این مسؤول شرح داد: هرچند در پی تحقق امکان صادرات فرش دستباف از گمرک زنجان هستیم اما تا تحقق این مهم نباید فرصت اشتغال قالیبافی را از متقاضیان گرفت و به همین دلیل تا آن زمان باید از سایر گمرکات صادر شود.

منبع: ایرنا
انتشار: 26 مهر 1399 بروزرسانی: 26 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 5179

به "خبرنگاران تامین مواد اولیه، مهمترین مشکل قالیبافان زنجانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تامین مواد اولیه، مهمترین مشکل قالیبافان زنجانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید