راهنمای خرید سنگ دهبید

به گزارش یومی بلاگ، یکی از زیباترین انواع سنگ ساختمانی که می توان در عرصه ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد، سنگ دهبید می باشد. سنگ دهبید در دسته سنگ های مرمریت واقع شده است. از لحاظ ظاهری این سنگ از زمینه ای شفاف برخوردار بوده و سطحی صاف و براق دارد. این ویژگی سنگ دهبید باعث انعکاس نور می گردد. از این رو این سنگ نمونه بهترین سنگ هایی است که می توان در طراحی فضای کم نور مورد استفاده قرار داد. از این سنگ می توان برای طراحی فضای لوکس مانند هتل، لابی ساختمان های مجلل، به عنوان کفپوش و در جهت طراحی دیوارها استفاده کرد. پس از این مقدمه، در ادامه این مطلب از ما به بیان توضیحات تکمیلی در خصوص سنگ دهبید خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

راهنمای خرید سنگ دهبید

سنگ دهبید چیست؟

سنگ دهبید از جمله سنگ های تزئینی شناخته شده و در دسته سنگ های مرمریت واقع شده است. سنگ دهبید از لحاظ رنگ و جنس دردسته مرغوب ترین و بهترین انواع سنگ های مرمریت واقع شده است. مرمریت کرم دهبید یکی از نمونه های پرطرفدار این سنگ می باشد. از دلایل پرطرفدار بودن مرمریت کرم دهبید می توان به سازگاری بالای آن در انواع طراحی های دکوراسیون داخلی اشاره نمود. استفاده از سنگ مرمریت دهبید در نمای داخلی ساختمان امکان پذیر بوده و امکان استفاده از آن در نمای خارجی وجود ندارد.

دهبید کجاست؟

از آن جایی که معدن این سنگ در شهرستان خرم بید که نام قدیم آن دهبید بوده است واقع شده است، نام دهبید بر روی آن گذاشته شده است. شهرستان خرم بید (دهبید سابق)، در شمال استان فارس، واقع در 10 کیلومتری شهر صفاشهر واقع شده است.

مشخصات سنگ دهبید

زمینه رنگی سنگ دهبید، کرمی می باشد. این سنگ ها در دو دسته روشن و تیره تقسیم بندی می شوند. پنج نمونه از این رنگ ها هواداران بیش تری دارند. این رنگ ها شامل رنگ های کرم روشن، کرم بژ، کرم معمولی، کرم کره ای و کرم گلدار می باشند. این رنگ ها در دسته سنگ دهبید رنگ روشن قرار می گیرند. در انواع تیره رنگ سنگ دهبید رگه های روشنی به چشم می خورد. رنگ کرمی سنگ دهبید بسیار خاص و منحصر بفرد بوده و یکی از نکات شاخص برای انتخاب این سنگ به شمار می رود. سنگ دهبید کرم داری زمینه ای شفاف و روشن می باشد و استفاده از آن بدون شک چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. ذرات تشکیل دهنده این سنگ از تراکم بالایی برخوردار هستند. از این رو جذب آب آن بسیار کم می باشد. میزان جذب آب این سنگ تنها به اندازه 0.8 تخمین زده شده است. این ویژگی استفاده از این سنگ در آشپزخانه و حمام را امکان پذیر می نماید. از دیگر ویژگی های سنگ های دهبید می توان به استحکام بالای این سنگ در میان سنگ های مرمریت اشاره نمود. از آن جایی که تراکم مولکولی در سنگ های دهبید بسیار بالا می باشد، از قابلیت ساب پذیری بالایی برخوردار بوده و مقاومت سایشی آن نیز بسیار بالا می باشد و این میزان حدود 2.8 برآورد شده است. به طور کلی می توان گفت تخلخل کم این سنگ و استفاده از فرآوری ویژه بر روی این سنگ باعث افزایش مقاومت این سنگ می گردد. از جمله فرآوری هایی که بر روی این سنگ انجام می گردد، استفاده از اپوکسی و توری می باشد که باعث افزایش مقاومت سنگ دهبید می گردد. مقاومت فشاری سنگ های دهبید تقریبا به میزان سه برابر بیش تر از سایر سنگ های مرمریت می باشد. نکته مهم در فرآوری سنگ های دهبید که آن را از سایر سنگ ها متمایز نموده است، به کارگیری مواد پر کننده و مواد رزینی برای پر کردن منافذ موجود در سنگ می باشد. فرآوری سنگ دهبید نباید با کیفیت پایین انجام گردد. چرا که در این صورت شفافیت و زیبایی سنگ پایین می آید. سنگ مرمریت دهبید در دو قالب اسلب و تایل تولید می گردد. سایز 60*60 و 80*80 بیش ترین سایز درخواستی مشتریان می باشد. نکته مهمی که در جهت حفظ شفافیت سنگ دهبید باید به یاد داشت، استفاده از پالیشر مناسب و مرغوب می باشد. سنگ دهبید سورت های متفاوتی دارد. سورت بندی این سنگ به میزان ناخالصی و رنگ آن بستگی دارد. سورت های مختلف سنگ دهبید شامل سنگ دهبید روشن، سنگ دهبید پلنگی و سنگ دهبید تیره می باشد. به طور کلی می توان گفت سنگ دهبید روشن از جمله سورت هایی است که برای استفاده در کف بسیار مناسب می باشد. رنگ روشن این سنگ در روشن تر نشان دادن فضای مورد نظر یاری می نماید. سنگ دهبید پلنگی از نمونه های جدید سنگ های دهبید به شمار رفته و از نمای منحصر بفردی برخوردار می باشد. سنگ دهبید تیره نیز از زیبایی چشم نوازی برخوردار می باشد و می توان گفت از خواص سنگ ایران به شمار می آید. دسته بندی اجرا شده برای سورت سنگ کلی بوده و هرکدام از این دسته ها نیز درجه بندی های متفاوتی دارند. تفاوت این درجه بندی ها با توجه به رنگ و میزان ناخالصی موجود در سنگ شکل می گیرد.

معدن سنگ دهبید

علاوه بر شکل ظاهری سنگ دهبید، از جمله فاکتورهای دیگری که در انواع مخنتلف این سنگ تاثیرگذار می باشد، معدن استخراج آن می باشد. اهمیت معدن استخراج سنگ دهبید به اندازه ای است که حتی در بازار نیز با همین عناوین شناخته می شوند. سنگ دهبیت با نام های پرشین وایت، اصلی، شایان، زارعی، حسن آباد، آرین، چاه مرغی، ثمین و انگورک شناخته می شوند. معادن این سنگ ها به معدن اصلی سنگ دهبید واقع در شهرستان خرم بید بسیار نزدیک می باشند. از این رو از جمله سنگ های دهبید معروف شناخته می شوند.

قیمت سنگ دهبید

قیمت سنگ دهبید به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت سنگ دهبید می توان به رنگ، ابعاد و نوع فرآوری اجرا شده بر روی این سنگ اشاره نمود. میزان روشنی سنگ دهبید و گل دار بودن یا نبودن آن بر قیمت این سنگ تاثیر گذار می باشد. همان گونه که قبلا نیز به این نکته اشاره شد، سنگ دهبید معمولا به صورت اسلب تولید می گردد. به طبع هرچه اندازه و ابعاد سنگ بزرگ تر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار می باشد.

برای دریافت قیمت سنگ دهبید این جا کلیک کنید.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1862

به "راهنمای خرید سنگ دهبید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید سنگ دهبید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید