مجرمان اسیدپاشی به قصاص نفس یا عضو محکوم می شوند

به گزارش یومی بلاگ، نمایندگان مجلس تصویب کردند: مجرمان اسیدپاشی در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می شوند.

مجرمان اسیدپاشی به قصاص نفس یا عضو محکوم می شوند

به گزارش ایرنا، نمایندگان جلسه علنی امروز، دوشنبه 30 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی ماده 1 طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را با 147 رای موافق، 16 رای مخالف و 4 رای ممتنع از 215 نماینده حاضر تصویب کردند.

نمایندگان در ماده 1 این طرح مقرر کردند: هر کس عمدا با پاشیدن یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس و عضو گردد در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می گردد.

نمایندگان در تبصره این ماده تصویب کردند: ریختن اسید یا سایر ترکیبات شیمیایی بر روی فرد، فرو بردن اعضای بدن در درون اسید و اعمالی نظیر آن در حکم اسیدپاشی است.

در هنگام آنالیز این ماده، علی مطهری نایب رییس دوم مجلس پیشنهاد برطرف ابهام را مطرح نمود و گفت: در مواردی که جنایت اسیدپاشی انجام می گردد، جانی یا مرتکب جرم بزه دیده یا اولیای دم او را تهدید می نماید که اگر شکایت نمایند همین عمل را در قبال دیگر اعضا هم تکرار می نمایند. وی اضافه کرد: مدعی العموم باید در این اینجا وارد گردد، ولی در این ماده نقش مدعی العموم تعیین نشده است.

وی خواهان اعمال کلمه مدعی العموم در این ماده شد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 89 رای موافق، 75 رای مخالف و 8 رای ممتنع از 216 نماینده حاضر با این پیشنهاد مخالفت کردند.

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار نیز در پیشنهادی گفت: زمانی که گفته می گردد قانون قبلی ملغی شده است، بنابر این تشدید مجازات معنا ندارد باید نام طرح به مجازات اسیدپاشی تغییر یابد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این پیشنهاد هم مخالفت کردند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 287

به "مجرمان اسیدپاشی به قصاص نفس یا عضو محکوم می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجرمان اسیدپاشی به قصاص نفس یا عضو محکوم می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید