نقش نور خورشید در نزدیک بینی

به گزارش یومی بلاگ، احتمالا شنیده یا خوانده ایم که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باعث افزایش موارد نزدیک بینی می گردد.

نقش نور خورشید در نزدیک بینی

جای تعجب نیست که مطالعاتی نیز اجرا شده که به این نتیجه رسیده که بچه هایی که زمان بیشتری را با کتاب ها یا صفحه نمایش می گذرانند، نسبت به بچه هایی که این کار را نمی نمایند، نزدیک بینی بیشتری دارند.

موضوع مهم این است که افزایش موارد نزدیک بینی واقعی است و نمی توان آن را به طور کامل با عوامل ژنتیکی شرح داد؛ بنابراین آنالیز عوامل محیطی موثر بر این موضوع نیز لازم است.

سوال مهم این است که آیا صفحه نمایش ها یا بهتر بگوییم استفاده بیش از حد از آن می تواند علت نزدیک بینی باشد؟ آخرین مطالعات نشان می دهد که صفحات نمایش مستقیما مسئول نیستند. نزدیک بینی مشکل تمرکز روی اجسام دور است و این ناهنجاری می تواند با لنز و جراحی اصلاح گردد.

روندی که در آن چشم به نزدیک بینی مبتلا می گردد، کاملا شناخته شده نیست، اما ما می دانیم که برای رشد صحیح بینایی ما باید دید نزدیک و دور را تقویت و تمرین کنیم. از این نظر، منطقی به نظر می رسد که گمان کنیم قرار گرفتن مداوم در معرض نمایشگر ها از سنین پایین در زمانی که چشم هنوز در حال بلوغ است، ممکن است به توسعه دید اجسام نزدیک، به ضرر دید از راه دور یاری کند. با این حال داده های کافی برای نتیجه گیری وجود ندارد که نشان دهد این موضوع باعث بروز نزدیک بینی می گردد.

موضوع مهم اینجاست که استفاده بیش از حد از صفحه نمایش باعث خستگی چشم می گردد که به آن سندرم کامپیوتری نیز می گویند که باعث قرمزی، سوزش و خارش چشم، خشکی چشم و یا برعکس (اشک ریختن مداوم)، سردرد و... می گردد.

برترین توصیه برای کاهش علائم خستگی چشم، پلک زدن مکرر و استراحت با رعایت قانون 20-20-20 است. به عبارت دیگر هر 20 دقیقه، 20 ثانیه استراحت و به یک جسم در فاصله 20 فوتی (6 متری) نگاه و کوشش کنید روی آن تمرکز داشته باشید.

اگر از پنجره و به نور نگاه کنید، بهتر است، زیرا گمان می رود یکی از مقصران احتمالی ایجاد نزدیک بینی کمبود نور باشد. در واقع ثابت شده بچه هایی که زیاد مطالعه می نمایند، چه روی کاغذ و چه روی صفحه دیجیتال، معمولا در طول روز کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند. اخیرا ثابت شده که بین نزدیک بینی و کمبود نور خورشید رابطه وجود دارد.

همه نشانه ها به این واقعیت اشاره دارد که نه کتاب ها و نه دستگاه های الکترونیکی به طور مستقیم در افزایش نزدیک بینی در سراسر دنیا مقصر نیست و آن ها تنها با دور نگه داشتن بچه ها از نور خورشید در این پدیده شریک شده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 12356

به "نقش نور خورشید در نزدیک بینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش نور خورشید در نزدیک بینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید