چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم و روحیه و سلامت خود را حفظ کنیم؟

به گزارش یومی بلاگ، در زمان شیوع بیماری کرونا کووید 19 در بسیاری از کشورهای جهان، اغلب شرکت های عظیم و کوچک به کارمندان خود پیشنهاد کردند که اگر برایشان مقدور است دورکاری نمایند و یا به عبارت دیگر کارهای شرکت را در خانه انجام دهند. دورکاری کردن مزایا و معایب خودش را دارد. اما اگر با این قضیه کنار بیایید و عادت کنید و البته اصول دورکاری را بدانید خیلی زود می توانید با این شرایط کنار بیایید. در مجله خبرنگاران بنا بر توصیه کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به شما می گوییم چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم.

چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم و روحیه و سلامت خود را حفظ کنیم؟

دورکاری چیست و چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم

دورکاری در شرایط عادی در واقع هم می تواند یک شغل تمام وقت باشد و هم یک شغل پاره وقت یا حتی پروژه ای. زمانی که شما دورکار یا فریلنسر هستید می توانید در هر مکانی از خانه گرفته تا پارک، کافی شاپ و حتی فضای کار اشتراکی به دورکاری مشغول شوید. تمامی کارها در دورکاری به تلفن همراه، لپ تاپ و اینترنت احتیاج دارد، پس باید توجه داشته باشید که دسترسی به اینترنت از مهم ترین اصول دورکاری است. اما در شرایط موجود شبوع ویروس کرونا کووید 19 بهترین روش دورکاری ماندن در خانه، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و دورکاری کردن در صورت امکان است.

در شرایطی مثل شیوع بیماری های واگیردار که در حال حاضر نامش کروناست و ترجیح مدیران شرکت ها به دورکاری بعضی کارکنان شان است، بسیاری از آنها سردرگم می شوند و نمی دانند از کجا آغاز نمایند. حقیقت این است برای اینکه بهترین بهره وری را از دورکاری داشته باشید باید اصول آن را بلد باشید و به آن عادت کنید. مسئله اینجاست که بعضی کارمندان برای اولین بار است که قرار است از خانه کار نمایند و هیچ چیز از این شرایط نمی دانند. اما چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم ؟ بعضی از اصول دورکاری عبارتند از:

*صبح زود، همان ساعتی که همواره برای رفتن به شرکت از خواب بیدار می شدید، از تخت بیرون بیایید، دوش بگیرید، صبحانه بخورید و منظم و آراسته پشت میز کارتان بنشینید.

*اگر از لپ تاپ استفاده می کنید آن را روی یک پایه، بلندتر از سطح میز، قرار دهید.

*باید یک ارتباط شفاف با مدیرتان داشته باشید. بدانید او از شما چه انتظاراتی در این زمان دارد و چه وظایفی برای شما در نظر گرفته است. بد نیست هر روز یک تماس تلفنی کوتاه با مدیرتان داشته باشید و کارها را جمع بندی کنید.

*اگر برای جلسه کاری قرار است تماس تصویری داشته باشید و ترجیح می دهید به جای نشستن بایستید یک پیشخوان و سطح بلند را انتخاب کنید، پاپوش نرم و راحت بپوشید و ترجیحا روی فرش بایستید نه روی سرامیک یا زمین لخت.

*اگر از تلفن برای انجام کارها استفاده می کنید از نرم افزارهای تبدیل متن به صوت بهره ببرید.

*از نگه داشتن طولانی مدت گوشی یا تلفن همراه را بین گردن و شانه خودداری کنید.

*برای انجام کارها باید نور اتاق تان مناسب باشد، سعی کنید در طول روز از نور طبیعی بهره ببرید و در صورت لزوم لامپ روشن کنید.

*از جایگاه مناسب و استاندارد بهره ببرید. ارتفاع نشستن را تنظیم کنید و از زیرپایی بهره ببرید.

*هر چند دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید.

*تایمرهای استراحت را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

*حرکات کششی انجام دهید تا بدن تان در اثر کم تحرکی خشک و دردناک نگردد.

*غذا را از آشپزخانه به میز کارتان منتقل نکنید. شام و ناهار را روی میز ناهار خوری یا سفره غذا میل کنید.

*حرکات ورزشی کوتاه مدت بین زمان انجام کارها را امتحان کنید. در زمان دورکاری فعالیت فیزیکی شما خود به خود کم می گردد پس حتما ورزش در خانه را نباید فراموش کنید.

*برای اینکه روحیه خودتان را از دست ندهید در زمان های استراحت کمی تفریح کنید، کتاب بخوانید، فیلم ببینید، آشپزی کنید و با بچه هایتان وقت بگذرانید.

*این را باید بدانید که دورکاری یک شرایط کاری واقعی است. بهتر است یک فضای تعیین را در خانه برای این کار در نظر بگیرید تا کارها هم جدی تر گرفته شوند. به هیچ وجه شیوه دراز کشیدن با لپ تاپ روی تخت را پیش نگیرید چون جواب نمی دهد. در خصوص این مسئله هم به اعضای خانه تذکر بدهید تا بدانند زمانی که شما درب اتاق را بسته اید یعنی مشغول کار کردن هستید و مزاحم تان نشوند.

*اگر خودتان مدیر هستید در وهله اول باید روحیه خود را حفظ کنید و این حس را به کارمندان هم منتقل کنید. شما در این شرایط هم لیدر تیم هستید و باید برای دیگران الگو باشید.

*روزتان را با ورزش و خوردن صبحانه آغاز کنید و بعد از سرانجام ساعت کاری به یک قهوه یا چای خودتان را مهمان کنید و سرانجام روز کاری را برای خودتان به این ترتیب جشن بگیرید.

*اگر روحیه برون گرایی دارید و دورکاری کردن چندان با روحیات شما سازگار نیست، ممکن است احساس بی نظمی و انزوا داشته باشید و بازده کاری شما کم گردد. اما بهتر است روحیه خودتان را حفظ کنید و به این فکر کنید که این شرایط موقتی و زودگذر است و به زودی همه چیز عادی خواهد شد.

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 3929

به "چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم و روحیه و سلامت خود را حفظ کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور در دوران کرونا دورکاری کنیم و روحیه و سلامت خود را حفظ کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید