آشنایی با انواع بلیط هواپیما

به گزارش یومی بلاگ، امروزه هواپیماها نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در زندگی مردم دارند. در صورت سفر با هواپیما می توان ساعت ها در زمان صرفه جویی کرد. در مقاله ای که امروز برای شما آماده نموده ایم، به معرفی انواع بلیط هواپیما خواهیم پرداخت.

آشنایی با انواع بلیط هواپیما

بگذارید مثالی برای شما بزنیم. اگر شما بخواهید با قطار از تهران به مشهد مقدس سفر کنید، چیزی حدود 13 ساعت مسافت در پیش خواهید داشت و این خود ممکن است به مرور باعث ناراحتی و آزار شما گردد، خصوصا در ساعت های پایانی که تقریبا کاسه صبرتان از تکان های مداوم قطار لبریز شده است! اگر هم بخواهید با اتوبوس به این سفر بروید بدون شک حتی راحتی خیلی کمتری نسبت به قطار خواهید داشت، از نظر زمانی هم همان 13 ساعت راه را باید طی کنید. سفر با ماشین شخصی هم که مسائل خاص خود را دارد، از خستگی طی راه گرفته تا توقف های گوناگون بابت بنزین زدن و…

اما می رسیم به هواپیما. اگر نخواهیم امنیت بیشتر و راحتی را درنظر بگیریم، بزرگترین ویژگی سفر با هواپیما زمان کمی ست که شما ضروری است برای این سفر سپری کنید. شاید باورتان نگردد اگر بدانید حداکثر زمان طول سفر شما از تهران به مشهد تنها 75 دقیقه خواهد بود! اگر این زمان را با 13 ساعت مدت زمان سفر با قطار و خودروی شخصی مقایسه کنید، قطعا شما هم به این نتیجه می رسید که حتی المقدور در سفرهای پیش رویتان از هواپیما برای رفت و آمد بهره ببرید. در مورد امنیت هواپیما ممکن است برخی از شما همچنان مردد باشید اما اگر خوب به اخبار حوادث گوش دهید قطعا متوجه خواهید شد که بیش از 50 درصد سانحه های هوایی تنها بدلیل نقص فنی یا سهل انگاری خلبانان بوده است!

همیشه سعی کنید در هنگام تهیه بلیط هواپیما نکات مختلف را درنظر بگیرید؛ مثلا اینکه از کدام شرکت هواپیمایی بلیط تهیه می کنید یا اینکه قرار است با کدام مدل از هواپیما سفر کنید. قطعا شرکت های هواپیمایی معروف شرکت هایی هستند که علاوه بر برخورداری از کادر پروازی مجرب، از مراکز تعمیرات و نگهداری مجهزی بهره می برند که این عوامل همگی نقش چشم گیری در کاهش خطرات و سوانح هوایی دارند.

نکته مهم دیگر در نگام تهیه بلیط این است که اصلا چطور باید بلیط تهیه کنیم؟ آیا ضروری است که حضورا به دفاتر فروش بلیط شرکت های هواپیمایی مراجعه کنیم یا اینکه بهتر است بلیط خود را بصورت اینترنتی رزرو یا خریداری نماییم؟ همانگونه که حتما می دانید بلیط های هواپیما دارای انواع مختلفی می باشند که بطور کلی می توان گفت بر اساس نحوه فروش و همچنین قیمت آنها به دو دسته بلیط های چارتری و سیستمی تقسیم می شوند. اما هر یک از این بلیط ها خود دارای معایب و مزایای می باشند. بعلاوه نکاتی هم در مورد خرید بلیط وجود دارد که در ادامه قصد داریم بیشتر با آنها آشنا شویم.

بهترین زمان خرید بلیط

همانگونه که حتما خودتان تجربه کرده اید معمولا در اواخر هفته خیلی چیزها گران می گردد! مثلا اگر به بازار موبایل رفته باشید می بینید که قیمت یک گوشی موبایل خاص در روزهای وسط هفته با آخر هفته کاملا متفاوت است(!) و البته خب کمتر هم هست. در مورد بلیط هواپیما نیز شرایط تقریبا مشابه همین حالت است. در صورتی که قصد داشته باشید بلیط هواپیما را در ایام آخر هفته تهیه کنید هم باید هزینه بیشتری بپردازید هم اینکه قادر نخواهید بود هر زمانی را که دوست داشته باشید انتخاب کنید.

توصیه می کنیم شبکه های اجتماعی برخی از آژانس های مسافرتی دنبال کنید تا از فروش های استثنایی و تخفیف های ویژه آنها زودتر از دیگران باخبر شوید. البته این نکته را هم بخاطر بسپارید که بهتر است بلیط پروازهای نوروزی یا ایام شلوغ تابستان را یک یا دو ماه زودتر تهیه نمایید.

انواع بلیط هواپیما

همانطور که می دانید بلیط های هواپیما بنا به درخواست شما می تواند در چند نوع متفاوت صادر شوند که در ادامه به معرفی هر یک خواهیم پرداخت:

بلیط های یک طرفه

این نوع بلیط برای پروازهایی صادر می گردد که تنها از یک مبدا به مقصد می فرایند.

بلیط های دارای توقف برنامه ریزی شده

این نوع بلیط مختص پروازهایی است که در بین پرواز مبدا تا مقصد یک توقف از پیش تعیین شده بیش از 24 ساعت وجود دارد.

بلیط های دارای توقف اجباری

این نوع بلیط که اصطلاحا به آن Lay-Over نیز گفته می گردد مربوط به پروازهایی است که در بین پرواز مبدا و مقصد یک توقف اجباری صورت می گیرد. این توقف می تواند دلایل مختلفی همچون سوخت گیری، بارگیری یا تغییر هواپیما داشته باشد. البته لازم بذکر است که سوخت گیری غالبا مربوط به پروازهایی می باشد که فاصله مبدا و مقصد آن زیاد است.

بلیط های رفت و برگشت

این نوع بلیط برای پروازهایی صادر می گردد که از یک مبدا به مقصد و مجددا به همان مبدا اولیه ختم می شوند؛ مثلا برای یک پرواز از دبی به پاریس و بازگشت آن از پاریس به دبی باید بلیط رفت و برگشت یا اصطلاحاReturn Ticket تهیه گردد.

بلیط های رفت و برگشت با مقاصد متغیر

اگر مسافری قصد داشته باشد با یک پرواز از مبدا به مقصد خود رفته اما از مکان دیگری مجددا به مبدا خود بازگردد، ملزم به تهیه این نوع بلیط می باشد. بطور مثال مسافری که از تهران به موناکو در فرانسه رفته اما میخواهد بنا به دلایل گوناگون از شهر تولوز فرانسه به تهران بازگردد، می بایست این نوع بلیط را خریداری نماید. این نوع بلیط اکثرا مناسب گردشگران تورهای مسافرتی می باشد.

بلیط های دارای چند توقف

در این نوع بلیط ها که به تورهای گردشگری اختصاص دارد مسافران در مقاصد گوناگون توقف های طولانی مدتی را انجام داده و پس از آن مجددا به مبدا خود باز می گردند. این نوع بلیط ها ممکن است به صورت بلیط رفت و برگشت دو مقصدی و یا بلیط رفت و برگشت سه مقصدی صادر گردند.

بلیط های رفت و برگشت دومقصدی

این نوع بلیط ها بدین گونه می باشند که دو مقصد متفاوت را با یکدیگر ترکیب کرده و در واقع یک پکیج بسیار مناسب را به مسافران ارائه می دهد. بزرگترین ویژگی این نوع بلیط ها این است که دیگر لازم نیست برای هر دو مقصد خود دو بلیط یک طرفه مجزا تهیه کنید. با تهیه این نوع بلیط هم با یک تیر دو نشان می زنید هم هزینه به مراتب کمتری پرداخت می کنید.

بلیط های رفت و برگشت سه مقصدی

این نوع بلیط ها نیز کاملا شبیه به بلیط های رفت و برگشت دومقصدی می باشند، با این تفاوت که بجای دو مقصد، می توانید به سه مقصد متفاوت پرواز داشته باشید.

بلیط های کلاس ترکیبی

به این نوع بلیط ها اصطلاحا Mixed Class Ticket گفته می گردد و این امکان را به مسافران می دهد که در پروازهای گوناگون خود کلاس های پروازی متفاوتی را تجربه نمایند. این نوع بلیط ها غالبا بصورت ترکیبی از کلاس های پروازی مالی، تجاری، ممتاز و یا فرست کلاس ارائه می گردند.

بلیط های بین المللی ایرپس

این نوع بلیط ها فقط توسط برخی از آژانس های مسافرتی و فقط در برخی از کشورها آن هم با قیمت های استثنایی عرضه می شوند که به مسافران این امکان را می دهد تا بین چندین فرودگاه تعیین در هر زمانی که بخواهند، پروازی بی دردسر داشته باشند.

بلیط هواپیما

با انواع بلیط های هواپیمایی آشنا شدیم که هر یک از آنها بر اساس شرایط خاص مسافران برای آنها مناسب می باشند. توصیه می کنیم که قبل از سفرهای پروازی خود، تمامی موارد را در مورد مدت اقامت، مقاصدی که قصد دارید به آنها سفر کنید و حداکثر هزینه ای که درنظر گرفته اید را آنالیز کرده سپس اقدام به خرید مناسب ترین بلیط ممکن بپردازید.

پرواز چارتر

پیش تر گفته شد که بلیط ها به دو دسته کلی چارتر و سیستمی تقسیم بندی می شوند. حال با مفهوم چارتر آشنا شده و به آنالیز بلیط های چارتری خواهیم پرداخت.

مفهوم پروازهای چارتری

چارتر به معنای اجاره شدن یک هواپیما و یا تعداد محدودی از جایگاه های آن می باشد. شما در صورت تهیه این نوع بلیط می توانید تا حد زیادی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. بطور مثال مشاهده شده استکه بلیط چارتر هواپیما پرواز تهران-کیش تنها به مبلغ ناچیز 40 هزار تومان فروش رفته است.

چارتر نمایندگان

بطور کلی چارتر نمایندگان شامل موسسه های گردشگری داخلی و خارجی و یا آژانس های مسافرتی می شوند که برای تهیه پکیج های گردشگری و مسافرتی با قیمت هایی پایین، اقدام به اجاره جایگاه هواپیما می نمایند.

چارتر دهندگان

چارتر دهندگان در حقیقت شرکت های هواپیمایی گوناگون همچون ماهان، ایران ایر، زاگرش، کیش ایر، کاسپین و… می باشند که کلیه جایگاه های پروازهای خود یا فقط تعداد تعیینی از آنها را به اشخاص و یا سازمان هایی که شرایط لازم برای اجاره بلیط های چارتر را دارا می باشند، اجاره می دهند.

هواپیمایی ماهان

در یک تعریف جامع باید گفت که پرواز چارتری به معنای کرایه کردن هواپیما از یک یا چند شرکت هواپیمایی خاص می باشد که برای مدت تعیینی صورت می پذیرد. ای مدت تعیین ممکن است برای یک زمان بسیار محدود و یا به صورت سالیانه باشد. نکته دیگری که در مورد این پروازها وجود دارد این است که چارتر دهندگان در هر صورت هزینه پروازهای خود را دریافت می نمایند و خالی یا پر بودن هواپیما برای شان اهمیتی ندارد، لذا چارتر نمایندگان در هر شرایطی می کوشند تا تمامی جایگاه های اجاره شده را همراه با مسافر راهی مقاصد تعیین شده نمایند و به همین جهت ممکن است در لحظات آخر حتی بتوانید این بلیط ها را با قیمتی بسیار پایین تر از ارزش واقعی آنها تهیه نمایید.

لازم بذکر است که کلیه مسئولیت های پروازی اعم از لغو پرواز، حوادث احتمالی، گم شدن بارها و یا تاخیر در پرواز فقط و فقط به عهده چارتر دهندگان می باشد. مورد دیگر در مورد این بلیط ها این است که شما قادر به تغییر تاریخ پرواز و یا پس دریافت وجه پرداختی در ازای کنسل کردن پرواز نمی باشید، این در حالی است که در پروازهای سیستمی با پرداخت نمودن درصد تعیینی از کل هزینه بلیط می توانید بقیه وجه خود را دریافت کرده و یا در صورت امکان تاریخ و زمان پرواز خود را تغییر دهید. همچنین باید اضافه کنیم که در پروازهای سیستمی تنوع پروازها بسیار بالاست در صورتی که در پروازهای چارتر چنین امکانی وجود ندارد.

پروازهای کلاس تجاری (Business Class) و فرست کلاس (First Class)

عموما تفاوت های عمده و اصلی پروازهای کلاس تجاری و فرست کلاس در تفاوت میان نوع جایگاه های هواپیما و سرویس های متفاوتی که ارائه می شوند؛ خلاصه می گردند. البته این تفاوت ها دارای استاندارد تعیین و تعیین شده ای از سوی سازمان خاصی نمی باشند و تنها بستگی به ایرلاین مورد نظر دارد. از آن جهت که پروازهای بین المللی دارای اهمیت بیشتری نسبت به پروازهای درون مرزی می باشند، طبیعتا کیفیت خدمات و امکانات هر کدام از کلاس های تجاری در این پروازها نیز تا حدودی با یکدیگر متفاوت می باشند.

هواپیماهای فرست کلاس

شرکت های هواپیمایی در پروازهای بین المللی خود اهمیت ویژه ای به این کلاس پروازی می دهند و با در نظر دریافت جایگاه های بسیار راحت، تدارک سرویس خواب بسیار تجملاتی، فراهم نمودن امکانات سرگرمی و مهیا ساختن سرویس های غذایی متنوع سعی در جلب رضایت هرچه بیشتر مسافران خود دارند.

هواپیماهای فرست کلاس

باید اشاره کنیم که مسافران پروازهای فرست کلاس نخستین گروه از مسافرانی می باشند که از هواپیما خارج شده و انتقال آنها از هواپیما به سالن انتظار نیز به صورت جداگانه صورت می گیرد. مسافران این کلاس پروازی اغلب سرمایه داران و شخصیت های مهم هنری، سیاسی و ورزشی می باشند.

بطور قطع کیفیت این نوع کلاس پروازی پایین تر از پروازهای فرست کلاس می باشد، اما خب به هر حال کیفیت بسیار قابل قبول و بالاتری نسبت به پروازهای اونومی(مالی) دارند. جدیدا در پروازهای شلوغ و پر رفت و آمد این کلاس پروازی نیز جایگاه هایی با قابلیت تبدیل به تخت درنظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: فرق ویزا و پاسپورت

این جایگاه ها در دو ردیف جداگانه تعبیه شده اند و در فاصله تعیینی جلوتر از جایگاه های کلاس اکونومی قرار گرفته اند. بعلاوه سیستم های تصویری و صوتی نیز در این کلاس پروازی وجود دارد. کیفیت غذاها نیز در حد بسیار مطلوبی می باشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 6745

به "آشنایی با انواع بلیط هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع بلیط هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید