تور ارزان فرانسه: ادبیات فرانسه الهام بخش ون گوگ در خلق نقاشی هایش

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از لیت هاب، ونسان ون گوگ، نقاش مشهور هلندی، یکی از شناخته شده ترین چهره های هنری در تاریخ هنر دنیا است که آثار بسیاری از او به جای مانده که از جمله آنها می توان به شب پرستاره، تک چهره، خودنگاره، منظره، طبیعت بی جان، سرو، کشتزار گندم و گل های آفتابگردان اشاره نمود. ونسان از کودکی به نقاشی علاقه داشت؛ ولی تا اواخر دههٔ دوم زندگی اش نقاشی نکرد. او بسیاری از کارهای شناخته شده اش را در دو سال آخر زندگی اش تکمیل کرد. وی در یک دهه بیش از 2100 اثر هنری فراوری کرد که شامل 860 نقاشی رنگ روغن و بیش از 1300 نقاشی با آبرنگ می گردد.

تور ارزان فرانسه: ادبیات فرانسه الهام بخش ون گوگ در خلق نقاشی هایش

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

اسناد تاریخی می گویند ون گوگ همان قدر که به نقاشی علاقمند بود، نوشتن را نیز دوست داشت که ظاهراً به دلایل مختلف قادر به ثبت اثری در حوزه ادبیات نبود؛ ولی یک استاد دانشگاه آمریکایی در تحقیقات تازه خود گفته است که بیشتر آثار نقاشی این هنرمند برجسته هلندی برگرفته از ادبیات و به خصوص ادبیات کشور فرانسه بود.

ون گوگ جوانی خود را به عنوان فروشنده آثار هنری گذراند و پس از تدریس در آیل ورث و رامس گیت انگلستان به لاهه، لندن و پاریس مسافرت کرد. او در میان کارگران زغال سنگ در بلژیک فعالیت کرد و در آنجا شروع به کشیدن طرح هایی از مردم محلی نمود. در سال 1885 سیب زمینی خورها را -که نخستین کار مهم او شناخته می شود- کشید. در مارس 1886 به فرانسه رفته و با سبک امپرسیونیسم هنر این کشور آشنا شد.

استیون نیفا مورخ و استاد حقوق دانشگاه هاروارد سال های زیادی در حوزه تاریخ هنر فعالیت نموده و در آخرین تحقیقاتش به این نتیجه رسیده است که ادبیات فرانسه اصلی ترین منبع الهام نقاشی های ون گوگ است. نیفا -که خودش دانش آموخته رشته تاریخ دانشگاه پرینستون است- نتایج تحقیقات اخیر خود را این گونه می نویسد: بیشتر از هرچیز ادبیات و داستان های نویسندگان مشهور فرانسه مثل امیل زولا الهام بخش آثار ون گوگ بوده است.

این استاد تاریخ آمریکایی می نویسد: ون گوگ به مطالعه آثاری از شکسپیر، الکساندر دوما و حتی داستان های رمانتیک فردریش شیلر آلمانی نیز علاقه داشت و تمام جوانی خود را به خواندن داستان گذراند؛ ولی بیشتر نقاشی هایش بعد از آشنایی با ادبیات و فرهنگ فرانسه شکل گرفت. او در جنوب فرانسه تحت تاثیر اقلیم منطقه رمان های ویکتور هوگو آثار زیادی تهیه کرد؛ اما نوشته های امیل زولا بیشترین تاثیر را در آثار ون گوگ داشت.

امیل زولا، رمان نویس، نمایش نامه نویس و روزنامه نگار فرانسوی، مهم ترین نمایندهٔ مکتب ادبی ناتورالیسم و عامل مهم در توسعه مکتب طبیعت گرایی در ادبیات بود. او یکی از معروف ترین نویسندگان فرانسوی است که کتاب هایش در سطح وسیع در دنیا ترجمه و چاپ شده و مورد تحلیل و تفسیر نهاده شده است. آثار طبیعت گرای زولا بسیار مورد توجه نقاش هلندی عاشق طبیعت نهاده شد و بسیاری از نقاشی های ون گوگ را خلق نموده است.

ون گوگ در نامه ای به برادش تئو در سال 1882 می نویسد: این امیل زولا، هنرمند برجسته ای است و باید همه آثارش را بخوانی تا متوجه نبوغش در به تصویرکشیدن اطراف شوی. هرچقدر می توانی از رمان های این نویسنده بخوان.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8798

به "تور ارزان فرانسه: ادبیات فرانسه الهام بخش ون گوگ در خلق نقاشی هایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان فرانسه: ادبیات فرانسه الهام بخش ون گوگ در خلق نقاشی هایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید