ب ام و XM نخستین خودرو پلاگین هیبرید با برند اختصاصی M ، مشخصات فنی

به گزارش یومی بلاگ، ب ام و XM به عنوان نخستین خودروی پلاگین هیبرید که با برند M فراوری می گردد، ساعاتی پیش رسماً رونمایی شد. XM قرار است با SUV های قدرتمندی چون آئودی RSQ8، پورشه کاین توربو GT و حتی لامبورگینی اوروس پرفورمانته وارد رقابت گردد.

ب ام و XM نخستین خودرو پلاگین هیبرید با برند اختصاصی M ، مشخصات فنی

خبرنگاران - محمد فتح اللهی - ب ام و XM شاسی بلندی است که ماه ها علاقه مندان به این برند هیجان انگیز آلمانی اخبار مربوط به آن را دنبال می نمایند.

ویدئوها، تیزرها و تصاویر بسیاری درباره این خودرو جنجالی در طول هفته های گذشته منتشر شد. همه ما منتظر خبر آغاز فراوری ب ام و XM بودیم و بالاخره این خودرو اختصاصی MPower رسماً معرفی گردید.

در حالی که برای معرفی این خودرو فوق العاده ثانیه شماری می کردیم، تعیینات فنی اعلامی از سوی BMW کمی باعث نا امیدی شد. چرا که پیشتر شایعه حضور قوای محرکه 750 اسب بخاری در این خودرو وجود داشت. اما پس از معرفی BMW XM تعیین شد که موتور آن در این حد و میزان نیرو فراوری نمی نماید.

اولین خودرو اختصاصی با برند M

ب ام و XM

شاید بگویید که قبلاً هم خودروهای بسیاری با برند M فراوری شدند. پس چرا به ب ام و XM نخستین خودرو با برند M می گویند؟ حقیقت این است که عنوان نخستین خودرو اختصاصی با برند M کمی به اصول بازاریابی BMW بر می گردد.

اگر کمی گذشته را مرور کنیم تعیین می گردد که BMW M1 اولین خودرو فراوریی با برند M بود. اما BMW XM اولین خودرو پلاگین هیبریدی است که با لوگوی M قرار است آن را در خیابان ها و حتی پیست ها مشاهده کنیم.

ب ام و XM

برای ارتباط بیشتر بین ب ام و XM و M1، لوگوی BMW در دو طرف شیشه عقب XM نهاده شد تا خاطرات دوران فوق العاده M1 برای هواداران این برند زنده گردد.

سال 2022 پنجاهمین سال تولد برند M است. به همین علت بخش M کمپانی BMW تمایل داشت خودرویی را به بازار عرضه کند که تولد خود را با آن جشن بگیرد.

از همین رو بخش M کمپانی BMW تصمیم گرفت تا نخستین خودرو پلاگین هیبرید ب ام و را با نام خود فراوری کند. حال چرا این خودرو باید در قالب یک شاسی بلند فراوری می شد؟ چون بازار این سگمنت در این روزها بسیار سودآور است.

ب ام و XM همانطور که عنوان شد، یک خودرو اختصاصی است. یعنی هیچ مدلی از این خودرو با موتور بنزینی یا دیزلی فراوری نخواهد شد و علاقه مندان به آن صرفاً یک انتخاب برای قوای محرکه دارند.

تعیینات فنی ب ام و XM

باید تأکید کرد که با شاسی بلند ضعیفی رو به رو نشدیم. مسئله اصلی این است که موتور ب ام و XM نو نیست. قوای محرکه بنزینی این شاسی بلند BMW در اصل همان موتوری است که پیشتر در خودروهایی چون M5 یا M8 وجود داشت.

موتور بنزینی BMW XM یک V8 با حجم 4.4 لیتر است که می تواند 483 اسب بخار در 5.400 دور در دقیقه قدرت فراوری کند. گشتاور خروجی موتور S68 ب ام و نیز به 650 نیوتن متر می رسد که از دور 1600 کاملاً در دسترس راننده واقع شده است.

این موتور با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک (نه DCT) هماهنگ و با یک موتور الکتریکی ترکیب شد. موتور الکتریکی ب ام و XM قادر است 194 اسب بخار و 280 نیوتن متر گشتاور فراوری کند.

ترکیب موتور بنزینی V8 و موتور الکتریکی ب ام و XM قدرت 644 اسب بخاری و گشتاور 800 نیوتن متری را برای آن رقم می زند. چنین قدرت و گشتاوری منجر به شتاب صفر تا صد کیلومتر 4.1 ثانیه ای برای این شاسی بلند 2750 کیلوگرمی می گردد.

حداکثر سرعت ب ام و XM محدود به 250 کیلومتر در ساعت است. اما BMW می گوید اگر مشتریان این خودرو پکیج M Driver را خریداری نمایند می توانند حداکثر سرعت 270 کیلومتر در ساعت را نیز تجربه نمایند.

پک باتری های BMW XM حجمی برابر با 27.5 کیلووات دارند و BMW باور دارد فقط موتور برقی XM می تواند به تنهای این شاسی بلند را به سرعت 140 کیلومتر در ساعت برساند.

ب ام و XM

BMW تخمین می زند که این پک باتری با یکبار شارژ کامل می تواند XM را تا شعاع 48 کیلومتری در حالت EV حرکت دهد. این پیمایش بر اساس تست EPA (سازمان محیط زیست آمریکا) است. اما نتیجه آزمایش WLTP (فرآیند تست هماهنگ شده دنیای خودروهای سبک وزن) می گوید در حالت الکتریکی BMW XM قادر است بین 82 تا 88 کیلومتر پیمایش داشته باشد.

آیا عملکرد فنی ب ام و XM خیره نماینده است؟

اگر به برند BMW متعصب نباشیم، حقیقت ها درباره XM را بهتر درک خواهیم کرد. ب ام و XM به عنوان یک محصول، خودرویی فوق العاده است.

اما حقیقت این است که در بحث فنی، BMW و MPower قدم بزرگی رو به جلو بر نداشتند. اگر اخبار روز خودروهای دنیا را دنبال می کنید، حتماً متوجه شدید که مرسدس بنز در روزهای گذشته مدل C63 S E را معرفی کرد.

مرسدس بنز C63 S

این سدان مرسدس بنز با یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری معرفی گردید که می توانستن به تنهایی 476 اسب بخار نیرو فراوری کند. یعنی موتور S68 هشت سیلندر توربو BMW فقط 7 اسب بخار از موتور چهار سیلندر توربو مرسدس بنز C63 S E قوی تر است.

C63 S E در ترکیب با یک موتور برقی می تواند 680 اسب بخار (36 اسب بخار بیشتر از موتور XM) نیرو فراوری کند و گشتاور آن نیز 1020 نیوتن متر (220 نیوتن متر بیشتر از موتور XM) است.

ب ام و XM

البته BMW XM بر اساس آنچه این کمپانی آلمانی بیان کرد در نسخه Label Red version می تواند 735 اسب بخار نیرو و 996 نیوتن متر گشتاور فراوری کند.

BMW هنوز این خودرو را در اختیار خبرنگاران دنیا قرار نداده، اما این خودروساز آلمانی درباره هندلینگ آن می گوید که از anti-roll bar های برقی 48 واتی برای تعادل آن در پیچ ها استفاده نموده است. بعلاوه انتقال نیرو ب ام و XM هم به چهار چرخ آن است.

ابعاد و میزان ب ام و XM

ب ام و XM

ب ام و XM نزدیک به 3 تن وزن دارد و از این نظر می توان آن را سنگین ترین خودرو M فراوریی نیز قلمداد کرد. البته بر اساس اصول و قواعد BMW این وزن بصورت 50/50 بین محورهای جلو و عقب این شاسی بلند تقسیم شد.

5.110 میلی متر طول، 2.005 عرض و ارتفاع 1.755 این خودرو، BMW XM را تبدیل به یکی از پر هیبت ترین خودروها در کلاس خود کرد. نکته جالب در خصوص این SUV ب ام و این است که فاصله بین دو محور آن با BMW X7 کاملاً برابر است. (3.105 میلی متر)

طراحی خارجی و داخلی ب ام و XM

ب ام و XM

خودرویی که به عنوان BMW XM در برابر ما است، شباهت بسیاری به کانسپت XM در ماه های گذشته دارد. ب ام و کوشش بسیاری داشت تا نمونه تجاری این شاسی بلند با کانسپت و مدل مفهومی آن حجم های برابری داشته باشد.

ب ام و در طراحی این محصول از خطوط شارپ و زاویه دار استفاده کرد. شاید این خطوط را در آینده در مدل های دیگر این خودروساز آلمانی هم مشاهده کنیم. کما اینکه اتاق G70 (سری 7 نو) هم تقریباً نمای تازه ای از خط فکری نو BMW را به ما نشان داد.

در خصوص طراحی خارجی BMW XM ابتدا باید به گریل بسیار بزرگ، خط برنزی کناری و چراغ های دو گانه اشاره نمود که این خودرو را قطعاً در خیابان ها متمایز می نماید.

در نمای عقب هم اگزوزهای دو قلو در کناره های سپر کاملاً به بیننده می فهماند که با SUV قدرتمندی رو به رو است. مسلماً این سبک طراحی موافقان و مخالفانی دارد. اما باید توجه داشت که نظر نهایی را باید در زمان تماشا این خودرو در خیابان داد.

در نمای داخلی بسیاری از عناصر مدل مفهومی مانند چرم دو رنگ آبی و قهوه ای مشاهده می شوند. طرح چرم ونتیج هم در این شاسی بلند حال و هوایی قدیمی و اصیل به XM داده اند.

ب ام و XM

بعلاوه یک الگوی بسیار جالب در داخل کابین BMW XM وجود دارد که در صورت تماس تلفنی جلوه ای از تپش را به سرنشینان نشان می دهد.

نکته ای که درباره XM وجود دارد رینگ های آن است. BMW این شاسی بلند را بصورت استاندارد با رینگ های 23 اینچی به دست مشتریان خواهد رساند. اما رینگ های 22 اینچی برای آن آپشن هستند که ب ام و می گوید هم سواری را نرم تر می نمایند و هم سبک تر هستند.

امکانات ب ام و XM

ب ام و XM

BMW در زمان رونمایی از XM بیشتر بر توانایی های فنی آن تمرکز داشت. از همین رو تعیین نیست که آپشن های نهایی این خودرو شامل چه مواردی خواهند شد.

اما قطعاً نسل نو iDrive 8، نور پردازی داخلی با بیش از 100 ترکیب رنگ در زمان تعویض Mode های رانندگی از امکانات استاندارد آن خواهند بود. بعضی رسانه ها باور دارند که این خودرو M منحصر به فرد از تمامی آپشن های ایمنی و رفاهی مدل های فعلی BMW بهره مند خواهد بود.

قیمت ب ام و XM

ب ام و XM

این شاسی بلند BMW قرار است آئودی RSQ8، مرسدس بنز GLE63 و حتی استون مارتین DBX و لامبورگینی اوروس را به چالش بکشد.

ب ام و در زمان رونمایی از این خودرو بیان کرد که قیمت آن از 159.995 دلار آغاز خواهد شد و نسخه قوی تر Label Red آن نیز قیمتی فراتر از 185.000 دلار دارد.

ب ام و XM را چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اوج خط فکری طراحی و فنی بخش M را به ما نشان می دهد. خودروساز آلمانی همچنان بیان کرد که نخستین نمونه های فراوریی از BMW XM اوایل سال آینده میلادی وارد بازار آمریکای شمالی خواهند شد.

لامبورگینی اونتادور به آخر خط رسید / جانشین اونتادور چه زمانی معرفی می گردد؟

میتسوبیشی ASX نو برپایه رنو کپچر معرفی گردید / تعیینات فنی

ب ام و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که ایتالیایی ها برای BMW ساختند

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر 680 اسب بخاری معرفی گردید + تعیینات فنی

منبع: بیت ران
انتشار: 7 مهر 1401 بروزرسانی: 7 مهر 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 11216

به "ب ام و XM نخستین خودرو پلاگین هیبرید با برند اختصاصی M ، مشخصات فنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ب ام و XM نخستین خودرو پلاگین هیبرید با برند اختصاصی M ، مشخصات فنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید