توسط محقق ایرانی درک زبان زنبورها ممکن شد

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیتال ترندز، اولدوز پویانفر دانش آموخته دانشگاه کانادایی سیمون فریزر در عمل یک کندوی هوشمند ساخته که می توان عملکرد زنبورهای ساکن در آن و آنچه که به یکدیگر می گویند را درک کرد.

توسط محقق ایرانی درک زبان زنبورها ممکن شد

این پلتفورم نظارت و کنترل پیشرفته بر روی دیواره کندو نصب می گردد. پلتفورم مذکور مجهز به حسگرهای نازکی است که دارای چندین میکروفون هستند و می توانند اطلاعات مربوط به اصوات و لرزش را جمع آوری نمایند.

قرار است این پلتفورم در آینده به شتاب سنج هم مجهز گردد. حسگرهای گرمایی نصب شده در این کندو هم برای کنترل دما و رطوبت قابل استفاده هستند. سیستم یاد شده بعد از جمع آوری تمامی این اطلاعات آنها را تحلیل می نماید تا هرگونه موردی از نابهنجاری و شرایط غیرعادی مانند مریضی یا مرگ احتمالی ملکه کندو را کشف کند.

اگر این سیستم تشخیص دهد که مسائل موجود جدی است، زنبورداران را آگاه می سازد تا آنها به سرعت برای حل مشکل دست به کار شوند.

امروزه زنبورداران برای آنالیز شرایط کندو و شناسایی مسائل احتمالی چاره ای جز بازکردن روزانه آن ندارند. اما این کار باعث اختلال در فعالیت های زنبورهای عسل می گردد. بنابراین سیستم هوشمند مذکور یک جایگزین مناسب محسوب می گردد.

هدف اصلی از اجرای این طرح یافتن علت کاهش تعداد زنبورها به خصوص در ایالات متحده است. در یک دهه گذشته جمعیت زنبورها در آمریکای شمالی 30 درصد کاهش یافته و هنوز علت قطعی این مساله تعیین نشده است. تداوم این وضعیت موجب کاهش گرده افشانی و تهدید محیط زیست می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1478

به "توسط محقق ایرانی درک زبان زنبورها ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسط محقق ایرانی درک زبان زنبورها ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید