حمام تاریخی نواب تهران

به گزارش یومی بلاگ، در این مقاله از قسمت جاهای دیدنی ایران در مجله گردشگری خبرنگاران در نظر داریم تا شما را با جاذبه ای بسیار زیبا در تهران آشنا کنیم. این جای دیدنی که حمام تاریخی نواب نام دارد یکی از جاهای بسیار منحصر به فرد تهران می باشد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

حمام تاریخی نواب تهران

حمام های قدیمی بسیار باصفا و بزرگ بودند و بعضی از آن ها تزییناتی چون کاشیکاری و نقاشی و کاربندی و… داشتند؛ از این حمام ها تعداد بسیاری تخریب شده؛ اما بعضی دیگر تا به امروز به جای مانده و تغییر کاربری داده اند و به موزه، فروشگاه، رستوران و… تبدیل شده اند. حمام تاریخی نواب در منطقه 12 تهران، یکی از این حمام های زیبا است که بازسازی و به خانه هنر و صنایع دستی تبدیل شده است.

مقالات بیشتر بخوانید:

  • جاهای دیدنی تهران
  • تالار آینه کاخ گلستان تهران
  • شهرک سینمایی غزالی تهران
  • موزه مقدم تهران

منطقه 12 با 164 بنا و بافت تاریخی بیشترین حجم از بافت تاریخی را در خود جای داده است که قسمتی از این بناها به وسیله سازمان میراث فرهنگی نگهداری می شود و قسمت دیگری به وسیله شهرداری بازسازی و بازسازی می شوند. این محله قدیمی، دارای ارزش های خاص معماری و شهر سازی شامل بافت مسکونی، راسته، گذرهای ارتباطی، فضای شهری خصوصی و عمومی است. این محله، بر اساس تخریب های ناشی از ساخت و ساز تازه، قسمت عمده ای از ساکنان خود را از دست داده است و اقشار تازه با تفاوت های فرهنگی و اجتماعی در این محله سکنی گزیده اند.

حمام نواب که از آثار دوره قاجار شهر تهران است، در خیابان پانزده خرداد شرقی کوچه بیک دامغانی (بازارچه نواب سابق) قرار گرفته است. دلیل اصلی معروفیت این حمام استفاده از این مکان در فیلم قیصر است. قسمت هایی از فیلم معروف قیصر در این حمام فیلمبرداری شده و برای علاقه مندان سینما به یک خاطره تبدیل شده است.

حمام نواب در سال 1385 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و پنج سال بعد از آن به به همت شهرداری منطقه 12 تهران و اتحادیه صنایع دستی کشور و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان به مرکز صنایع دستی شهر تهران تغییر کاربری داد که امروزه از این نمایشگاه اثری نیست.

حمام تاریخی نواب برای جلوگیری از اتلاف گرما و امکان استفاده از آب قنوات و چشمه ها به برای استحمام، پایین تر از سطح زمین ساخته شده است.

مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل آجر، آهک، ساروج، سنگ و کاشی است. در این بنا بعد از بازسازی، از سیمان نیز برای حفظ آن استفاده شده است.

حمام نواب دارای قسمت هایی چون هشتی، سربینه، تنظیف گرمخانه، سرویس بهداشتی، خزینه، استخر و ستون است.

چیزی که در معماری این بنا مشهود است کاربندی و وجود آهک روی سطح بنا بسیار محدود بوده که حاکی از وجود تزیینات قابل توجه در آن است و نشان از ذوق و استعداد هنری معمار آن دارد.

این حمام دارای کتیبه کاشی کاری شده بوده و از آن برای صحنه های از فیلم قیصر استفاده شده است.

منبع: تاپ تراول
انتشار: 19 شهریور 1401 بروزرسانی: 19 شهریور 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 11044

به "حمام تاریخی نواب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمام تاریخی نواب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید