خانه مشخص الدین حاج صدر در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد، محسن ذاکری نیا گفت: این خانه متعلق به دوران پهلوی و شامل دو قسمت محل سکونت شخص حاج مشخص الدین و محل سکونت پسر او بوده است.

خانه مشخص الدین حاج صدر در فهرست آثار ملی ثبت شد

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

وی بیان کرد: این خانه تاریخی دارای دو ورودی است که ورودی اصلی در ضلع غربی واقع شده است و پلان بنا مستطیل شکل است و بعد از ورودی یک راهرو واقع شده است که در ضلع جنوبی به حیاط راه می یابد.

وی اضافه کرد: ضلع جنوبی بنا با تغییرات کلی شامل پوشاندن تالار و تبدیل آن به اتاق با سه پنجره رو به حیاط بوده است که در زیر این قسمت زیرزمین وجود دارد و اتاق ها در ضلع های شمالی و جنوبی و غربی هستند و ضلع شرقی دارای سه ایوان نما با ستون های آجری است که همگی طاق هلالی دارند و دیوارشان با گچ پوشیده شده است و حدود نیم متر توسط پله هایی با سطح حیاط فاصله دارند و سمت راست این ضلع ورودی یک اتاق است.

ذاکری نیا، همجواری با مسجدجامع اهرستان و اینکه خانه متعلق به یکی از متمولین و بازرگانان محله اهرستان است و در محل شهرت فراوان دارد را از ویژگیهای شاخص این بنا دانست و اضافه کرد: خانه حاج صدر برای استفاده مسکونی طراحی و احداث شده و هم اکنون با حفظ هویت، محل برپایی روضه خوانی در ایام محرم است.

وی گفت: محله اهرستان که این خانه تاریخی در آن واقع شده، یکی از محلات قدیمی یزد است و مسجدجامع اهرستان که مربوط به سده هشتم هجری قمری است، از جمله عناصر شاخص این محله به شمار می رود.

ذاکری نیا یادآور شد: چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است، حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2727

به "خانه مشخص الدین حاج صدر در فهرست آثار ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه مشخص الدین حاج صدر در فهرست آثار ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید