کشف 100 اثر تاریخی در شهرستان نی ریز فارس

به گزارش یومی بلاگ، کشف آثار تاریخی در نی ریز

شهرستان نی ریز یکی از یکی از قدیمی ترین و کهن ترین شهرستان های استان فارس است. با توجه به کشفیات صورت گرفته و لوح های سنگی که در این شهرستان پیدا شده نام نی ریز از نای ذی به معنای کارگاه اسلحه سازی گرفته شده است. روز گذشته، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خبر از کشف 100 اثر تاریخی در نی ریز فارس داد که ابعاد جدیدی از زندگی مردمان در روزگاران گذشته به ما می دهد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص کشف آثار تاریخی در نی ریز بیشتر صحبت کنیم.

کشف 100 اثر تاریخی در شهرستان نی ریز فارس

آقای حسن مرادی سرپرست هیات باستان شناسی مستقر در نی ریز، روز دوشنبه در گفتگویی با خبرنگاران در خصوص کشف آثار تاریخی در نی ریز گفت: طی آنالیز های باستان شناسی صورت گرفته در شهرستان نی ریز تا به امروز بیش از 100 اثر تاریخی در بخش پشتکوه و دهستان هورگان شناسایی و کشف شده است. کشف آثار تاریخی در نی ریز نشان می دهد که این آثار متعلق به 40 هزار سال پیش تا دوران متاخر اسلامی هستند.

ایشان در ادامه صحبت هایش ادامه داد: بخش پشتکوه دارای مناطق زیادی است که از آن جمله می توان به روستای معدن، روستای کهتویه، دره کشوری، منطقه جاشترک، منطقه سرسبز و منطقه قرهچه اشاره نمود که دارای کوچه باغ ها، چشمه ها، قنات ها و مناظر زیبایی است.

جزئیات کشف آثار تاریخی در نی ریز

سرپرست هیات باستان شناسی در خصوص کشف آثار تاریخی در نی ریز شرح داد: بیش از 100 اثر تاریخی در نی ریز کشف شده اند که شامل تپه ها و محوطه های باستانی، معادن قدیمی، قنات ها، حمام های تاریخی، آسیاب ها، برکه ها (آب انبار)، قلعه ها و قبرستان های قدیمی اند که از نظر مطالعات باستان شناسی و میراث فرهنگی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار هستند.

آقای مرادی در ادامه سخنانش افزود: کشف آثار تاریخی در نی ریز و شواهد متعلق به حضور عصر سنگ در منطقه پشتکوه نشان می دهد که انسان ها از هزاران سال پیش در این منطقه ساکن بوده اند. البته با مطالعات و تحقیقات بیشتر می توان اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کرد. در این پروژه باستان شناسی، آثار تاریخی مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد نیز در استقرارگاه ها و محوطه های مهم شناسایی شده اند که نشان می دهد بخش پشتکوه صندلی مهمی در مرز فرهنگی بین استان های فارس، کرمان و یزد در دوره باکون است.

گفتنی است که دوره و عصر باکون یکی از مهم ترین فرهنگ های عصر مس سنگی ایران است که مرحله ای بسیار مهم در زمینه تغییرات اجتماعی-اقتصادی جوامع پیش از تاریخ ایران در منطقه فارس به حساب می آید.

مرادی در ادامه در خصوص کشف آثار تاریخی در نی ریز اظهار کرد: از جمله محوطه های مهم کشف شده در این منطقه می توان به مناطقی برای ذوب فلز اشاره نمود که در بین اهالی به معدن کهنه شهرت دارند و اطلاعات قابل توجهی از پتانسیل ها و قابلیت های منطقه به ما می دهند. در کنار آثار تاریخی کشف شده، بخش پشتکوه نیز از نظر میراث ناملموس هم اهمیت دارد. علاوه بر شیوه بافت گلیم مشکان که پیش از این در فهرست آثار ملی ثبت شده، می توان به بازی های بومی محلی و شیوه تهیه شیره انگور اشاره نمود.

به گفته سرپرست هیات باستان شناسی: این برنامه می تواند پایه ای برای شناخت توالی فرهنگ های تاریخی منطقه، برنامه ریزی برای کاوش های باستان شناسی، حفاظت و احیای آثار تاریخی، رشد گردشگری و پایش طرح های عمران شهرستان نی ریز در نظر گرفت. فصل دوم تحقیق و آنالیز باستان شناسی شهرستان نی ریز با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، فرمانداری، بخشداری ها و دفتر نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان نی ریز و با مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری عملیاتی و اجرا شده است.

فصل دوم مطالعه باستان شناسی شهرستان نی ریز با هدف تهیه نقشه باستان شناسی و شناخت شرایط آثار در بخش پشتکوه و دهستان هورگان از توابع بخش مرکزی این منطقه شروع شده است.

بخش مشکان (پشتکوه سابق) یکی از بخش های شهرستان نی ریز در استان فارس است که در فاصله 260 کیلومتری از شیراز قرار گرفته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 24 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 3881

به "کشف 100 اثر تاریخی در شهرستان نی ریز فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف 100 اثر تاریخی در شهرستان نی ریز فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید