خرید در بازار بزرگ استانبول ، فریب فروشندگان را نخورید!
به گزارش یومی بلاگ، یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بازارهای سرپوشیده در جهان، بازار بزرگ شهر استانبول است.این بازار سه هزار مغازه دارد که در 61 خیابان مختلف واقع شده اند.بازار استانبول تنها یک مکان قدیمی و دیدنی در این شهر نیست. بلکه مرکز تحرک این شهر محسوب میگردد. این بازار بسیار پر هوادار است و هرساله توریستهای مختلفی را از سراسر جهان به خود جذب میکند. قدمت آن به قرن پانزدهم برمیگردد و به دلیل استقبالی که توریستان و مسافران از آن میکنند همواره شلوغ و پر تحرک است. مانند هر بازار دیگری در تمام جهان، در روز جنب و جوش و فعالیتهای روزانه در آن دیده میگردد. وقتی که از شلوغی این بازار استانبول خارج میشوید، میتوانید همه نوع افرادی را در رفت و آمد ببینید. مردم معمولی، مسافران و افراد محلی خریداران در بازار جستجو میکنند و کوشش دارند تا کالاهای دلخواهشان را با مناسب ترین قیمت خریداری کنند.به طور کلی در شهرهای توریست پذیر سراسر جهان، کوشش میگردد از صنعت توریسم درآمدی برای اهالی ایجاد گردد. افراد محلی، کوشش میکنند از حضور مسافران و توریستان استفاده کنند و اجناس مختلف خود از کالاهای محلی و صنایع دستی و... را به مسافران عرضه کنند.این کوشش برای کسب سود منجر به بالارفتن قیمت کالاهای پرهوادار بیش از حد معمول میگردد.فروشندگان کوشش میکنند تا سود بیشتری به دست آورند.بنابراین خرید سوغاتی و اجناس سنتی با قیمتی مناسب اندکی سخت به نظر میرسد.در این مقاله راهکارهایی بیان میگردد که شما بتوانید در بازار بزرگ استانبول مانند یک خریدار حرفه ای و محلی خرید کنید. همراه ما به گردش برای خرید در بازار بزرگ استانبول به این شهر بیایید.
آشنایی با بازار بزرگ استانبول
یکی از بزرگترین و مجذوب نماینده ترین بازارهای سرپوشیده جهان که دارای خیابانهای سرپوشیده و تعداد بسیاری مغازه است بازار بزرگ استانبول است. این بازار دارای 61 خیابان و 5000 مغازه است . این بازار مجموعه فوق العاده و رنگارنگی از بازارهای مختلف است که در آن انواع مختلف لباسها و منسوجات پارچه ای و بعلاوه انواع ظروفف، کاشی ها و بدلیجات و غذاهای خوشمزه ترکی عرضه میگردد.معروفیت اصلی این بازار استانبول به علت جواهر فروشی ها، فرش و قالیچه، سرامیکهای دست ساز، ادویه ها و مغازه های عتیقه فروشی آن است.این بازار از محبوب ترین و مشهورترین مکانهای دیدنی شهر استانبول است و بر طبق آمار ارائه شده، هر سال 250 هزار تا 400 هزار مسافر و گردشگر را جذب خود میکند. درسال 2014 نام بازار بزرگ استانبول به عنوان یکی از نخستین مراکز خرید جهان شناخته شد. در واقع این بازار استانبول یکی از جاذبه های گردشگری پر بازدید جهان لقب گرفت.بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد فاتح و با هدف تجارت پارچه ها و محصولات پارچه ای ، بعد از فتح قسطنطنیه ساخته شد. این تنها یک بخش اصلی بود و بقیه قسمتها به تدریج در طول زمان به آن اضافه شدند.در قرن شانزدهم با فرمان سلطان سلیمان بازار توسعه پیدا کرد. در قرن نوزدهم یک زلزله شدید بازار را با تخریب جدی روبرو ساخت اما خیلی زود اقدام به بازسازی آن نمودند. اما بازار استانبول تنها یک بازار نیست، این بازار چندین کافه و رستوران،چهار آبنما،دو حمام و دو مسجد را نیز شامل میگردد.همانطور که میدانید فروشندگان حرفه ای به خوبی میدانند چطورکالای خود رابه فروش برسانند که بیشترین سود را به دست آورند. اما بسیاری از خریداران هم این توان را دارند که درشلوغی بازارخرید پیروز و به صرفه ای داشته باشند.تنها کافی است که روش درست معامله کردن را بلد باشیم. در این مقاله کوشش شده نکات کوچکی را برای روشهای بهتر معامله کردن به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.
راهنمای خرید در بازار بزرگ استانبول
در بازاربزرگ استانبول با تعداد بالای مغازه ها ،شما میتوانید تقریباً هر نوع مغازه ای را پیدا کنید.هرنوع کالایی با هر کیفیتی در این بازار یافت میگردد.کالاهای باکیفیت و میانه و حتی کالاهای کم کیفیت و ضعیف.افراد خبره و فروشندگان از قیمت واقعی کالاها به خوبی خبر دارند و خیلی خوب اندازه سودی را که با فروش یک کالای خاص نصیبشان میگردد را میدانند.اما برای خریداران اصل بر خرید کالای با کیفیت قرر دارد. شما باید بتوانید تشخیص دهید که کالای مورد نظر شما واقعا همان است که فروشنده آن ادعا میکند یا خیر؟آیا جواهری که انتخاب نموده اید اصل و با ارزش است ؟کیفی که انتخاب نموده اید واقعا چرم است؟ پارچه لباسی که میخواهید بخرید کیفیت لازم را دارد؟ فرشی که به شما معرفی نموده اند واقعا دستباف است یا خیر؟ و از همه مهمتر اگر شما توانایی شناسایی کالای خوب را دارید چطور این کالای خوب را با قیمتی مناسب تر بخرید؟
1- در بازار استانبول زمان مناسب را بشناسید
در بازار استانبول ، معمولا مغازه ها به وسیله فروشندگان اداره میشوند، این یعنی صاحبان کالا فروشندگانی را استخدام مینمایند تا کالایشان را به شما بفروشند و این فروشندگان در ازای اندازه کالایی که میفروشند دستمزد خود را از مغازه داران دریافت مینمایند. این یعنی فروشندگان باید روزانه مبلغ معینی کالا بفروشند. پس طبیعتا برای رسیدن به آن مبلغ خاص فروشندگان تمایل به فروش بیشتر مخصوصا در ساعات اولیه روز دارند. با این حال برایشان فرقی نمیکند که کالایی که میفروشند را به چه قیمتی بفروشند یعنی نگران بالا بودن سود مالک نیستند بلکه در پی این هستند که در درجه اول فروش خود را به حدقابل قبول برسانند تا حقوق روزانه خودشان را دریافت نمایند.پس تا قبل از رسیدن به این حد فروش قیمتها میتوانند مناسب تر باشند.زمانی که فروش مغازه به حد نصاب رسید فروشنده کوشش میکند با تغییر روش فروش خود، به سود بیشتری دست یابد و کارفرمای خودش را راضی کند.
2- هیچ وقت خودتان را مشتاق نشان ندهید.
وقتی وارد بازار استانبول میشوید، فروشندگان به زبانهای مختلف به شما خوش آمد میگویند.آنها کوشش مینمایند با چرب زبانی توجه شما را به کالاها و مغازه خودشان جلب نمایند. خوش برخوردی یکی از روشهای جلب مشتری است. اما یادتان باشد اگر جنس به خصوصی نظر شما را به خودش جلب کرد، علاقه تان را آشکار نکنید.به مغازه بروید،در میان کالاها چرخی بزنید و کالاهای مختلف را آنالیز کنید. درباره قیمت اجناس مختلف بپرسید و دراین میان اجناس دلخواهتان را هم قیمت کنید.با این روش میتوانید تا حدودی از افکار فروشنده کالا مطلع شوید و قصد او را درک کنید.بعد برای چانه زدن درباره قیمت چیزی که مایل به خریدنش هستید آماده شوید.
3- برترین قیمت خود را لو ندهید.
زمانی که معین کردید که به خرید یک کالای معین تمایل دارید، فروشنده نیز برای معامله با شما وارد عمل میگردد.حالا دو طرف کوشش مینمایند که برای مبادله کالا به توافق برسند. فروشنده قصد دارد با بیشترین سود بفروشد و خریدار تمایل دارد به مناسب ترین قیمت دست یابد.اما فروشنده نقصد دارد مشتریش را از دست بدهد او باید قیمتی را ارائه کند که از نظر مشتری مناسب باشد پس باید بفهمد که مناسب ترین قیمت آن جنس خاص از نظر شما چه اندازه است. در این جور مواقع مراقب باشید قیمت را لو ندهید.چون هر قیمتی که برای این کالا پیشنهاد کنید دیگر نمیتوانید با قیمتی پایین تر توافق کنید.پس قیمت آغازین این چانه زنی بهتر است پایین تر از حد مورد نظرتان باشد.حالا نوبت شماست.سعی کنید تا مغازه دار وارد مرحله تخفیف و چانه زدن گردد. اگر شما در چانه زنی مهارت داشته باشید قیمتی که در ابتدا از مغازه دار میشنوید که شما را حیرت زده خواهد نمود.پس کالا را سرجایش بگذارید و بدون آنکه قیمت بقیه کالاهایش را بپرسید خیلی آهسته به طرف در بروید.باید وانمود کنید که از خرید کالایش منصرف شده اید و دیگر علاقه ای به خرید کردن از او ندارید. البته نگاهی هم به بقیه کالاها بیندازید. اگر بتوانید فروشنده را فریب بدهید، او سعی میکند با پیشنهاد کردن قیمت جدیدی شما را به معامله برگرداند.حالا میتوانید چانه زنی را آغاز کنید.
4-بازار استانبول: زمان چای
وقتی وارد چانه زنی میشویم، برنده کسی است که آرام و با برنامه ریزی عمل کند برای چانه زدن عجله نکنید.باید وانمود کنید که دو دل هستید و مطمئن نیستید که میخواهید این کالا را بخرید. این طوری شما دست بالا رادارید.اگر فروشنده احساس کند که شما تمایل به خرید کالا دارید او دست بالا را در معامله خواهد داشت. پس کمی حفظ ظاهر کنید. طوری وارد عمل شوید که در طی مصاحبهی شما علاقه فروشنده به فروش کالا بیشتر از علاقه شما برای خریدن آن جنس باشد.وقتی شما خرید در بازار بزرگ استانبول را تجربه میکنید ، چندان عجیب نیست اگر فروشندگان شما را به خوردن چای دعوت نمایند. این کار آنها دو علت مهم دارد. اول اینکه پذیرایی از شما در مغازه ر خ میدهد و مشتریان دیگر نمیتوانند متوجه بحث شما برای چانه زدن و در نتیجه اندازه تخفیفی که از فروشنده میگیرید شوند. چون در این صورت آنها نیز طلب تخفیف مینمایند و اندازه تخفیف بالا برای سود فروشنده چندان مناسب نیست. هیچ فروشنده ای دوست ندارد به همه مشتریانش تخفیف بدهد.پس داخل مغازه محل بهتری برای مصاحبهی خصوصی تر است. ضمن اینکه کالاهای دیگر نیز پیش چشم شما قرار میگیرد شاید با یک تخفیف خوب مایل باشید باز هم خرید کنید. نکته مهمتر برای خرید در بازار بزرگ استانبول اینکه وقتی فضای معامله بین شما و مغازه دار خصوصی تر گردد، رابطه صمیمانه تری شکل میگیرد. کسی چه میداند نباید تعجب کنید اگر خیلی ناگهانی پای مسائل زندگی و مسائل خصوصی مغازه دار هم به این مصاحبه باز شد.یادتان باشد نباید فریب بخورید.اینکه شما کالای دلخواهتان را با کمی تخفیف بخرید ضربه سنگینی به مغازه دار نمیزند. پس مطمئن باشید پس از خرید شما دخترش بدون جهیزیه نمیماند و شهریه دانشگاه پسرش هم تامین میگردد. اگر فروشنده وارد این بازی شد، شما هم همبازی اش شوید . آنقدر این بازی را برای خرید در بازار بزرگ استانبول ادامه دهید تا به قیمت دلخواه خودتان برای کالا برسید.
5- تا چقدر تخفیف؟
در بازار بزرگ استانبول هیچ قانون معینی برای اندازه تخفیفی که میتواند در یک معامله شکل بگیرد وجود ندارد. برخی موارد در بازار بزرگ استانبول بیشترین حد تخفیف 35 درصد بوده و در برخی دیگر بیشتر از 50 درصد هم تخفیف گرفته شده است. البته باید این روش همواره هم جواب نمیدهد. در بازار بزرگ استانبول بدون شک فروشندگان کارکشته و ماهری هم هستند به سادگی تسلیم ترفند شما نخواهند شد. اما این برای شما یک تمرین است و تمرین کردن یاری میکند تا بهتر از قبل به خواسته هایتان برسید.یادتان باشد همواره حفظ ظاهر کنید. لبخند بزنید . از کوره در نروید.عصبانی شدن و برخوردهای خشن و توهین آمیز به شما یاریی نمیکند. معامله کردن در بازار بزرگ استانبول فقط یک بازی است.بازی ای که میتواند به برنده شدن یا شکست هریک از دو طرف منجر گردد.
منبع: همگردی