خواص ماست میوه ای

به گزارش یومی بلاگ، ما آدم ها همواره دلمان می خواهد غذاهای مقوی بخوریم تا بدن مان قوی و سالم باشد اما گاهی فراموش می کنیم که این غذاها همان چیزهای معمولی اطراف ما هستند و لازم نیست برای پیدا کردن غذای مقوی، خودمان را به آب و آتش بزنیم. برای مثال، همه ما می دانیم که مصرف لبنیات و میوه چقدر برای سلامت بدن توصیه شده است. موادی که خیلی

خواص ماست میوه ای

خواص ماست میوه ای

ما آدم ها همواره دلمان می خواهد غذاهای مقوی بخوریم تا بدن مان قوی و سالم باشد اما گاهی فراموش می کنیم که این غذاها همان چیزهای معمولی اطراف ما هستند و لازم نیست برای پیدا کردن غذای مقوی، خودمان را به آب و آتش بزنیم. برای مثال، همه ما می دانیم که مصرف لبنیات و میوه چقدر برای سلامت بدن توصیه شده است. موادی که خیلی راحت در دسترس همه هست، فقط گاهی برای استفاده از آنها تنبلی می کنیم ولی چیزی هست که ما هیچ وقت دست رد به سینه آن نمی زنیم و آن هم تنقلات است. برای مثال، همین ماست میوه ای که در جهان هم هواداران زیادی دارد.

ماست میوه ای یکی از تنقلات مدرن است. یک نوع خوراکی که از دو ماده غذاایی مهم در هرم رژیم غذایی تهیه شده است. ماست جزو لبنیات است و حتی مصرف آن نسبت به شیر مزایایی هم دارد. سیستم گوارش بعضی ها نسبت به لاکتوز شیر حساسیت دارد ولی این لاکتوز در ماست تبدیل به اسید لاکتیک می گردد و دیگر حساسیت به وجود نمی آورد. از طرف دیگر، کلسیم ماست راحت تر از شیر جذب بدن می گردد. چون PH ماست پایین تر است، کلسیم در آن به صورت محلول درمی آید. ماست باکتری هایی دارد که سبب افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن می گردد. این باکتری ها بعلاوه کلسترول خون را پایین می آورند و فشارخون را تنظیم می نمایند. بنابراین ماست برای کسانی که چربی و فشار خون دارند، توصیه می گردد. یادمان نرود که ماست میوه ای ترکیبی از ماست و میوه است. میوه ها تاثیر مثبتی روی مغز انسان می گذارند برای مثال، تاثیر مثبت روی تقویت حافظه و یادگیری سریع مطالب. علاوه بر این، میوه ها دارای فیبر فراوان هستند. فیبرها از چاقی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی جلوگیری می نمایند. یکی دیگر از خواص میوه ها، درمان افسردگی است. حتی اگر اندازه ویتامین موجود در میوه ها را در نظر نگیریم، همین خواص بالا کافی است تا ما را تشویق به خوردن میوه کند. حالا اگر شما هم برای خوردن میوه و لبنیات تنبلی می کنید یا تنقلات نو را می پسندید، بد نیست دست به کار شوید و ماست میوه ای را امتحان کنید.

چرا باید میوه بخوریم

خوردن میوه ویتامین های مورد احتیاج بدن ما را تامین می نماید و همین موجب تاثیرات خوبی روی بدن ما می گردد. البته میوه ها تنوع عجیب و اشتها آوری دارند که این تنوع فقط در ظاهر آنها نیست. اگر جدولی از اندازه ویتامین های گوناگون، چربی، پروتئین، قند و فیبر میوه های متفاوت تهیه کنیم، می بینیم که چه قدر میوه ها از نظر مواد مغذی متنوع اند. اما همه میوه ها در یک فاکتورهایی مانند هم هستند. این فاکتور تاثیر مفید آنها بر سلامت انسان است.

درصد زیادی از حجم میوه ها را آ ب تشکیل می دهد درست مانند بدن انسان

حتما می دانید که 3/2 وزن بدن ما از آب است؛ میوه ها هم همین درصد آب دارند. پس شما هم موافق اید که خوردن چنین غذایی که درصد مواد خشک و آب آن مانند بدن ماست چه قدر منطقی است.

میوه ها موجب عملکرد بهتر حافظه می شوند

شما با خوردن میوه می توانید اطلاعات را بهتر و سریع تر به یاد بیاورید. به همین علت میوه برای آنهایی که امتحان دارند، توصیه می گردد. البته دانشمندان هنوز هم نمی دانند چرا میوه ها می توانند این تاثیرات مفید را روی مغز ما بگذارند. آنها مشغول کار روی این موضوع هستند.

فیبرها

با خوردن میوه ، فیبر می خوریم. فیبرها نمی گذارند ما اضافه وزن پیدا کنیم و فشارخون مان بالا برود. آنها از ما در برابر بیماری های قلبی هم دفاع می نمایند. در میان همه مواد غذایی میوه ها بیشترین فیبر را دارند. انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه 25 تا 30 گرم فیبر موجود در میوه را توصیه نموده است؛ این یعنی روزی حداقل 3 واحد میوه.

با خوردن میوه احساس بهتری خواهیم داشت

اگر شما هم 30 روز خوردن منظم و زیاد میوه را امتحان کنید حتما می توانید احساس خوب روحی را تجربه کنید. یک نکته هم اینکه میوه را 20 دقیقه پیش از غذا بخورید تا معده تان ترش نکند و میوه خوب جذب بدنتان بگردد.

چرا باید ماست بخوریم

محققان زیادی ادعا نموده اند که رابطه مستقیمی میان مصرف ماست و افزایش طول عمر وجود دارد. آنها طول عمر قبایل ساکن در بلغارستان را به مصرف زیاد ماست مربوط می دانند.

پروفسور مچینکوف هم معتقد بود که در آینده نقش درمانی باکتری های لاکتیک موجود در ماست، کشف خواهد شد و ارزش این امر کمتر از اکتشاف پنی سیلین در درمان عفونت نیست.

ماست سبب جذب بهتر مواد غذایی می گردد

ماست با ایجاد شرایط مناسب بیولوژیکی، سبب جذب بهتر بعضی مواد غذایی می گردد. برای مثال، افزایش جذب کلسیم و ویتامین های گروه B از فواید مصرف ماست است. ماست به روده ها یاری می نماید تا به حال عادی خود برگردند و باکتری های مضر را از روده ها خارج می نماید، به همین علت است که هضم و جذب غذا با این محصول لبنی آسان تر می گردد.

ماست و رشد بچه ها

اگر فرزند شما دچار بیماری سوءجذب است، او را تشویق به خوردن ماست کنید. ماست به جذب دو ترکیب مهم غذایی یعنی پروتئین ها و مواد معدنی یاری می نماید. اسید لاکتیک موجود در ماست موجب سهولت جذب و هضم این ترکیبات مغذی می گردد.

ماست برای رژیم های لاغری مفید است

محققان توصیه می نمایند که برای کاهش وزن ماست بهره ببرید. خیلی از کسانی که رژیم لاغری دارند، لبنیات را از برنامه غذایی خودشان حذف می نمایند. این افراد توانایی ماست برای سوزاندن چربی ها و حفظ عضلات در شرایط مناسب را دست کم گرفته اند.

ماست منبع خوبی برای جذب پروتئین است

در هر 250 میلی لیتر ماست تقریبا 10 تا 14 گرم پروتئین وجود دارد. این اندازه تقریبا برابر با 20 درصد احتیاج روزانه بدن است. بعلاوه عملیات تخمیر باکتری های ماست موجب می گردد که جذب پروتئین ها راحت تر گردد. به این علت پروتئین های ماست را پروتئین های پیش هضم شده می نامند.

ماست منبعی غنی از کلسیم است

البته این نکته درباره همه محصولات لبنی صدق می نماید اما ماست می تواند کلسیم بیشتری را حتی نسبت به شیر نصیب استخوان های ما کند. 250 میلی لیتر ماست 450 میلی گرم کلسیم دارد. این اندازه می تواند نصف احتیاج بچه ها و 30 تا 40 درصد احتیاج کلسیم بزرگسالان را رفع کند. یادمان نرود که ماست باکتری های زنده دارد و این باکتری ها موجب افزایش جذب کلسیم در بدن می گردد.

سیب

یکی از بزرگان می گوید: روزی یک سیب بخورید تا هیچ وقت بیمار نشوید. این جمله را به راحتی نمی توانیم باور کنیم تا وقتی که به صورت علمی خواص سیب را مطالعه کنیم. اگر در شرایطی هستید که به مصرف و جذب کلسیم احتیاج دارید، بد نیست سیب را با لبنیات امتحان کنید. سیب میوه ای است که نه تنها خودش کلسیم دارد بلکه به جذب کلسیم در بدن هم یاری می نماید. پس شاید ماست سیب، لطف دیگری نسبت به ماست میوه ای های دیگر داشته باشد.

خوردن سیب برای بعضی بیماری ها خالی از لطف نیست. این بیماری ها، بالا بودن کلسترول خون، ناراحتی های قلبی، سرطان، دیابت، فشار خون بالا، سرماخوردگی و چاقی هستند.

سیب ضد کلسترول خون

سیب فیبری به نام پکتین دارد. پکتین یک فیبر محلول در آب است و وقتی به آن رطوبت می رسد، غلیظ و چسبنده می گردد. این فیبر در بدن ما به اسیدهای صفراوی می چسبد و سبب کاهش کلسترول خون می گردد. البته سیب مواد دیگری غیر از پکتین دارد که بر کاهش کلسترول اثر دارند.

سیب ضد ناراحتی قلبی

تحقیقات نشان می دهد کسانی که اندازه کوئرستین قابل توجهی استفاده می نمایند، کمتر به بیماری های قلبی دچار می شوند. این ماده بعلاوه مقاومت بدن را در مقابل سکته های مغزی افزایش می دهد. کوئرستین ها از تصلب شرایین و لختگی خون جلوگیری نمایند. سیب هم از آن میوه های کوئرستین دار است.

سیب ضد سرطان

مطالعات دیگری روی کوئرستین ها نشان داده است که این مواد بعضی سرطان ها را بهبود می دهند. دانشمندان روی افراد سیگاری تحقیقاتی را انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که کوئرستین ها می توانند از سرطان دیواره مثانه جلوگیری نمایند. مواد سرطان زای تنباکو سبب تخریب دیواره مثانه می شوند اما سیگاری هایی که اندازه زیادی فلاونوئید مانند کوئرستین استفاده می نمایند، از تخریب دیواره مثانه در امان می مانند.

سیب ضد دیابت

وقتی سیب می خوریم، قند خون ما با سرعت کمی بالا می رود. این به علت وجود پکتین سیب است. پکتین سیب در دستگاه گوارش تشکیل ژل می دهد و موجب می گردد قندهای طبیعی سیب آهسته هضم و جذب شوند. بنابراین سیب میوه سالمی برای دیابتی هاست.

سیب ضد سرماخوردگی

آنالیز های علمی نشان داده که ویروس ها نمی توانند در سیب مدت زیادی زنده بمانند. دانشمندان قدرت ویروس کشی سیب را با 18 نوع میوه دیگر آزمایش کردند. در این آزمایش معلوم شد که سیب، انگور و چای بیشترین قدرت را برای نابودی ویروس ها دارند. افرادی که بیشتر از دیگران سیب می خورند، کمتر سرما می خورند. این افراد بعلاوه کمتر از بقیه دچار ناراحتی های قسمت فوقانی بدن مانند عفونت های مربوط به بینی، حنجره و نای می شوند.

هلو

اصلیت هلو چینی است. این میوه 300 سال پیش از میلاد مسیح به یونان رسید. قرن اول میلادی، رومیان و اروپاییان این میوه را کاشتند. در فرهنگ ما ایرانی ها هلو سمبل طراوت و زیبایی است. قدیمی ها اعتقاد داشتند که زنان باردار با خوردن هلو بچه های زیباتری به جهان می آورند. اما تاثیر هلو روی زیبایی حالا واقعا از نظر علمی هم اثبات شده است. امروز از این میوه در ساخت وسایل آرایشی ـ بهداشتی استفاده می گردد.

جلوگیری از چروکیدگی پوست

هر 100 گرم هلوی تازه، 31 میلی گرم ویتامین C و 58 میکروگرم کاروتن دارد. این ترکیبات خاصیتی آنتی اکسیدانی دارند و علاوه بر سلامت کل بدن، موجب سلامتی پوست، مو و ناخن ها می شوند. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد حفاظت می نمایند. افزایش غلظت رادیکال های آزاد در بدن برای تمام سلول ها مخرب است که در این میان، سلول های پوستی بیشترین ضرر را می بینند. پیری زودرس، چروکیدگی و بروز لکه های پوستی به خصوص در صورت، از نتایج آسیب های سلول های پوستی است. دریافت به موقع و منظم آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، بتاکاروتن و انواع فلاونوئیدها می تواند این فرآیند را به تاخیر بیندازد و در برابر این عوامل از پوست مراقبت کند. علاوه بر این، ویتامین C موجود در هلو به علت نقش آن در ساخت کلاژن و الاستین که در حفظ قوام پوست ضروری هستند، اهمیت زیادی دارد و به همین علت مصرف خوراکی این میوه سبب استحکام و انعطاف پوست می گردد.

سازگار با معده

هلو با هر معده ای سازگار و زودهضم است. این میوه خیلی سریع از معده و روده ها عبور می نماید.

توت فرنگی

توت فرنگی بعد از شاه توت، فلفل قرمز و کیوی رتبه چهارم اندازه ویتامین C را به خودش اختصاص داده است.

غنی از ویتامین C

در هر 100 گرم توت فرنگی، 60 میلی گرم ویتامین C وجود دارد. ویتامین C همراه با آهن توت فرنگی سبب خون سازی در بدن می گردد. بعلاوه ویتامین C برای بیماری های لثه مفید است و به هضم غذا یاری می نماید.

زیبایی پوست

آنهایی که در کار زیبایی پوست هستند، می دانند که توت فرنگی چه قدر برای پوست مفید است. این میوه جوش ها و چربی پوست را از بین می برد. پوست را جوان تر و لطیف تر می نماید و موجب براقی موها می گردد. حتی ماست توت فرنگی می تواند به اسم ماسک صورت استفاده گردد و چربی پوست را از بین ببرد.

میوه رژیمی

توت فرنگی در مقایسه با میوه های دیگر کالری پایینی دارد. هر 100 گرم این میوه 23/99 کیلوژول انرژی به بدن ما می رساند. از طرف دیگر، چربی این میوه صفر و اندازه قندش کم است به همین علت یک میوه رژیمی خوب برای افراد با اضافه وزن محسوب می گردد.

مناسب برای بچه ها و نوجوانان

توت فرنگی اندازه کلسیم و فسفر کافی دارد و به همین علت برای بچه ها و نوجوانان توصیه می گردد. کلسیم دندان های سالم و استخوان های محکم را تضمین می نماید. فسفر توت فرنگی هم موجب می گردد این میوه یک انتخاب مناسب برای آنهایی باشد که فعالیت ذهنی زیادی دارند.

دکتر مهین آذر*

ماست های میوه ای در آمریکا و اروپا طرف داران زیادی دارد. در واقع از ابتدا در این کشورها ماست میوه ای به جای ماست های ساده که در فرهنگ غذایی ما وجود داشت، روی سفره قرار داده شد. ذایقه اروپایی ها و آمریکایی ها به شدت این ماست ها را می پسندد و امروزه هم در این کشورها این ماست ها در اندازه زیاد مصرف می گردد. از دهه 50 یکی از شرکت های غذایی در ایران اقدام به فراوری این ماست ها کرد که در همان سال ها با استقبال بسیار خوب مردم روبرو شد. طعم متفاوت این ماست ها و وجود تکه های میوه در آنها که ذایقه ایرانی آن را می پسندد و امروزه به همین علت بعضی نوشیدنی ها بازار خوبی در ایران دارند، موجب شده بود که این محصول بازار خوبی پیدا کند. با توجه به فرآیند فراوری این ماست ها در صورتی که از میوه در آن استفاده شده باشد، ارزش غذایی محصول به طور قابل ملاحظه ای بالا می رود و از نظر دانش تغذیه این محصول تایید می گردد زیرا علاوه بر خواص ماست، خواص میوه هم به آنها اضافه می گردد، اما باید خاطرنشان کنم که فراوری این ماست ها با افزودن اسانس و تنها طعم میوه دادن به ماست مورد استقبال مردم واقع نشده و مردم همان ماست های محتوی قطعات میوه را برای مصرف ترجیح داده اند و می دهند.

بنابراین به اسم متخصص این رشته به صنایعی که قصد فراوری و عرضه این محصول را دارند، توصیه می کنم که در پی خریداری فناوری فراوری ماست های محتوی قطعات میوه باشند و توجه نمایند که ماست هایی که اسانس به آنها اضافه می گردد، بازار خوبی در کشور نخواهند داشت.

پی نوشت ها :

*متخصص غذا و تغذیه

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8219

به "خواص ماست میوه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص ماست میوه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید