دانشمندان ایرانی و ترکیه ای برنده جایزه مصطفی(ص) شدند

به گزارش یومی بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، مهدی صفاری نیا، دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) در افتتاحیه سومین دوره جایزه مصطفی(ص) در دانشگاه الزهرا(س) گفت: دکتر اوگور شاهین (Ugur Sgahin)، استاد ایمونولوژی در دانشگاه ماینتس، آلمان متولد سال 1965 از ترکیه با اثر طراحی و ارزیابی بالینی واکسن های درمانی ضدسرطان بر پایه mRNA بر اساس موتاسیون هر بیمار در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی یکی از برگزیدگان این جایزه در حوزه علوم زیستی و پزشکی است.

دانشمندان ایرانی و ترکیه ای برنده جایزه مصطفی(ص) شدند

وی اضافه کرد: دکتر علی خادم حسینی دیگر برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019، همراه با دکتر اوگور شاهین در زمینه علم و فناوری زیستی و پزشکی هستند. دکتر خادم حسینی، استاد مهندسی شیمی، مهندسی زیستی و رادیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا، آمریکا متولد 1975 با اثر هیدروژل های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست-پزشکی در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی(ص) ادامه داد: در این دوره برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی نیز تقدیر می شوند و در این زمینه دکتر عمران اینان، همراه با دکتر حسین بهاروند و دکتر محمد عبدالاحد از برگزیدگان این بخش هستند.

به گفته وی، عمران اینان (Umran Inan) برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019 از کشورهای اسلامی، رئیس دانشگاه کوچ، ترکیه، متولد سال 1950 با اثر درک اثر متقابل موج و ذره حالت ویسلر در فضای نزدیک زمین و اتصال الکترودینامیک بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا در حوزه فیزیک یونسفری و جوی دیگر برگزیده این دوره از جایزه مصطفی(ص) است.

وی گفت: دکتر حسین بهاروند، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019 از کشورهای اسلامی، استاد زیست شناسی و فناوری سلول های بنیادی در پژوهشگاه رویان، متولد سال 1972 از ایران با اثر درمان پارکینسون و AMD چشم با سلول بنیادی است.

همچنین، صفاری­ نیا اضافه کرد: دکتر محمد عبدالاحد، برگزیده جایزه مصطفی(ص) 2019 از کشورهای اسلامی، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه تهران، از ایران متولد سال 1982 با اثر ترجمه رفتار سلول های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه های نوین تشخیص سرطان) حوزه علم و فناوری نانو شناخته شد.

جایزه مصطفی در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و رجحان علمی در سطح دنیا در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر دنیا اسلام اعطا می گردد، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه های علم و فناوری ارائه شده و زمینه ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

اعطای جایزه مصطفی(ص) در راستای تجلیل از دانشمندان برجسته و زمینه سازی همکاری و توسعه علمی و فناوری، همچنین به عنوان یکی از نمادهای شایستگی و رجحان علمی در سطح دنیا در سال 1391 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. این جایزه که به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتر دنیا اسلام اعطا می گردد، به اثری نوآورانه در مرزهای دانش تعلق می گیرد که توسط افرادی شاخص در حوزه های علم و فناوری ارائه شده و زمینه ساز بهبود زندگی بشریت باشد.

این جایزه در دور اول (سال 94) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جکی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت. دور دوم جایزه مصطفی(ص) (سال 96) به پروفسور سامی ارول گِلِنبه در رشته علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و اهل ترکیه و محمدامین شکراللهی در حوزه نظریه اطلاعات و ایرانی تبار ساکن سوئیس اهدا شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1844

به "دانشمندان ایرانی و ترکیه ای برنده جایزه مصطفی(ص) شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان ایرانی و ترکیه ای برنده جایزه مصطفی(ص) شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید