دره گرند کنیون کجاست؟ ، زیبایی تاثیرگذار و حیرت آور

به گزارش یومی بلاگ، تا به حال به این فکر نموده اید که عمیق ترین دره های دنیا کدامند؟ آیا به نظرتان این دره ها در چین قرار دارند یا در مصر و دیگر کشورهای آفریقا؟ ممکن است همه این پاسخ ها صحیح باشند، اما جوابی که ما در این مطلب می خواهیم به این سوال بدهیم، دره گرندکنیون در آمریکاست. در ادامه خواهید خواند که گرند کنیون کجاست؟ گرند کنیون (Grand Canyon) با متراژ تقریبی 446، عرض 29 و عمق 1.8 کیلومتر، یکی از عمیق ترین دره های دنیا بوده که در ایالت آریزونای آمریکا واقع شد. درباره گرند کنیون باید گفت که براساس تحقیقات اجرا شده، دلیل ایجاد این دره عبور رود کلرادو از میان آن است که در بازه زمانی حدود 2میلیارد سال از آن گذشته و رفته رفته باعث فرسایش سنگ ها و عمیق تر شدن آن شد. در پاسخ به این سوال که گرند کنیون کجاست باید گفت این دره زیبا یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری آمریکا به حساب می آید که سالانه گردشگران و طبیعت دوستان بسیاری را به سمت خود فرا می خواند. لایه های متعدد سنگ ها بر روی هم، در کنار ترکیب رنگ هایی چون قرمز، زرد، قهوه ای و خاکستری، منظره ای بی بدیل و شگفت انگیز ایجاد نموده که هر بیننده ای را مجذوب خود می نماید. شاید تاکنون مطالب بسیاری در خصوص دره گرندکنیون خوانده باشید، اما در این بخش قصد داریم در خصوص نکاتی صحبت کنیم که احتمالا کمتر شنیده اید. پس اگر علاقه دارید اطلاعات بیشتری در خصوص این جاذبه شگفت انگیز طبیعت به دست آورید، ادامه مطلب را دنبال نمایید و با خبرنگاران همراه باشید.

دره گرند کنیون کجاست؟ ، زیبایی تاثیرگذار و حیرت آور

درباره گرند کنیون: عمق گرندکنیون و جمعیت کره زمین

شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی اگر تمامی انسان های روی کره زمین، که بیش از 7میلیارد نفر هستند را جمع نموده و در دره گرندکنیون بریزیم، این دره پر نخواهد شد و تنها بخشی از آن را خواهد گرفت. این مسئله بسیار عجیب به نظر می رسد، اما فردی با نام مایکل واساکه (Michael of Vsauce) این موضوع را ثابت نموده و در یکی از ویدیوهای خود به وضوح نمایش می دهد.

گرند کنیون کجاست: آیا گرندکنیون عمیق ترین دره جهان است؟

شاید با خواندن مطالبی که تا اینجا عنوان شد، فکر کردید گرند کنیون عمیق ترین دره جهان است، اما این طور نیست! دره یارلونگ ساگپو (YarlungTsangpo) نام دره ای در هیمالیاست که عمیق ترین تنگه جهان با عمق حدود 5355 متر را در خود جای داد. در واقع طول این دره حدود 42/8 کیلومتر و عمق آن چیزی حدود 3/353 کیلومتر از دره گرندکنیون بیشتر است.

درباره گرند کنیون: دورافتاده ترین مردم آمریکا در گرند کنیون

سوپایی(Supai) یک روستای سرخ پوستی با حدود 208 نفر جمعیت بوده که در منطقه گرندکنیون واقع شد. مردم این روستا بیش از 800 سال است که در این منطقه و در شهرستان کاکانینو کانتری (Coconino County) ایالت آریزونا زندگی می کنند و به کشاورزی و بافت سبد مشغولند. جالب است بدانید این روستا دورافتاده ترین نقطه آمریکاست! با اینکه سوپایی تنها 14 کیلومتر با جاده اصلی فاصله دارد، تاکنون هیچ ماشینی وارد این روستا نشده و رفت و آمد به آن نیز با هلیکوپتر، پای پیاده یا حیواناتی چون اسب و قاطر انجام می گردد. در واقع می توان گفت در این روستا از تکنولوژی و زندگی مدرن امروزی خبری نیست و نامه نگاری همچنان به شیوه سنتی بوده و به صورت ارسال و دریافت بسته های پستی با استفاده چهارپایان انجام می گردد.

گرند کنیون کجاست: شایع ترین علت مرگ در گرندکنیون

به نظر می رسد شایع ترین دلیل مرگ در یک دره عمیق، سقوط از لبه های دره و پرت شدن به داخل آن باشد. اما در گرندکنیون این طور نیست! دکتر مایکل پی. گیگلیئری (Michael P. Ghiglieri)، دکترای محیط زیست و نویسنده کتاب روی لبه: مرگ در گرندکنیون (Over the Edge: Death in Grand Canyon) بیشترین میزان مرگ و میر در این دره را سانحه هوایی می داند. وی معتقد است در این منطقه بیش از 65 سانحه هوایی رخ داده که 379 نفر قربانی این سوانح بوده اند. نکته قابل تامل این جاست که اغلب این حوادث در پروازهای تجاری یا شخصی رخ داده و هواپیمای حادثه دیده نیز خصوصی بوده است!

درباره گرند کنیون: وجود لاشه 2 هواپیما در گرند کنیون

در یکی از مناطق بکر و دورافتاده گرند کنیون لاشه دو هواپیمای مسافربری دیده شده که قابل دسترسی نیست. این هواپیماها در سال 1956 میلادی بر فراز این دره باهم برخورد نموده و در این منطقه سقوط نموده اند. علت برخورد دو هواپیما شرایط بد آب و هوایی گزارش شده است. با اینکه لاشه این دو هواپیما هیچ وقت پیدا نشد، اما دو کوهنورد ماجراجو ادعا نموده اند که لاشه ها را در بخش شرقی گرند کنیون دیده اند. در هرحال برای رسیدن به این لاشه ها احتیاج به دور روز کوهنوردی و عبور از رودخانه ها و مسیرهای سخت بوده که زحمت زیادی به همراه دارد.

گرند کنیون کجاست: تاثیر گرندکنیون بر روی آب و هوای منطقه

آب و هوای ایالت آریزونا و منطقه گرند کنیون در اغلب مواقع گرم و آفتابی است، اما این به این مفهوم نیست که این منطقه دیدنی تاکنون آب و هوای سرد به خود ندید. ایالت آریزونا و منطقه گرند کنیون، با توجه به موقعیت جغرافیایی که در آن نهاده شده است، آب و هوای گرمی داشته و در اغلب روزهای سال آفتابی است. البته آب و هوا در تمامی بخش های گرند کنیون یکسان نیست و تغییرات جوی که در ارتفاعات رخ می دهد بر روی آب و هوای این منطقه نیز تاثیر می گذارد. انواع خرده آب و هوایی (Micro Climates) که در این ژرف دره دیده می شوند، باعث تغییر دما در بخش های مختلف منطقه شده و آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند. تا جایی که در سال 1985 در لبه شمالی این دره دمای هوا تا منفی 30 درجه سانتی گراد کاهش داشته که با توجه به آب و هوای ایالت آریزونا کمی عجیب به نظر می رسد. در واقع این خرده آب و هوا دمای هوا را به ازای هر 305 متر، 14.7 درجه سانتیگراد کاهش می دهند. این به این معنی است که ژرف دره گرند کنیون بر روی آب و هوا، میزان دما و سطح بارش منطقه تاثیرگذار است.

درباره گرند کنیون: اسکای واک گرند کنیون در تصرف قبیله بومی آمریکایی

اسکای واک ها (Skywalk) مکان هایی بر روی کوه ها هستند که تصاویری هیجان انگیز و کمی ترسناک از مناظر اطراف را در زیر پای گردشگران به نمایش می گذارند. اسکای واک گرندکنیون یکی از ترسناک ترین اسکای واک های جهان است که بر روی یک دیوار شیشه ای با ارتفاع 1200 متر ساخته شد. ساخت این اسکای واک به عهده شرکت توسعه اسکای واک گرندکنیون (Grand Canyon Skywalk Development) بوده و مبلغی حدود 30 میلیون دلار نیز برای ساخت آن هزینه شد. نکته ای که در خصوص اسکای واک دره گرندکنیون وجود دارد این است که سازندگان این سازه پس از اتمام ساخت آن، هیچ کنترلی بر روی آن نداشته و در طی یک درگیری تمامی اختیارات اسکای واک به دست قبیله بومی هوالاپای (Hualapai) افتاده است. قبیله هوالاپای در جریان اختلافاتی که با شرکت سازنده پیدا نموده بود، مبلغ 28 میلیون دلار غرامت پرداخت نمود و پس از آن کنترل کامل اسکای واک گرندکنیون را برعهده گرفت. آن ها قوانین خاصی را برای بازدیدکنندگان این اسکای واک در نظر گرفتند که از بین آن ها می توان به عدم استفاده از وسایل شخصی مانند دوربین عکاسی اشاره کرد. در حال حاضر سالانه بیش از 370 هزار گردشگر از این اسکای واک بازدید می کنند. ساخت این اسکای واک چیزی حدود 30میلیون دلار هزینه داشت. نکته ای که در خصوص این اسکای واک وجود دارد، این است که این قبیله برای پذیرفتن گردشگران و بازدیدکنندگان اسکای واک گرندکنیون قوانین خاص خود را دارند که یکی از آن ها عدم استفاده از دوربین در این منطقه است.

گرند کنیون کجاست: فسیل های هزاران ساله در دره گرند کنیون

گردشگرانی که به گرندکنیون سفر می کنند، می توانند در کناره های این دره فسیل های جانوران دریایی مانند انواع مرجان ها، حلزون ها، اسفنج ها و صدف ها را مشاهده کنند. علاوه براین، اثراتی از رد پا و فسیل های خاکی مانند برگ ها نیز در دیواره های دره گرندکنیون دیده می شوند. حتی می توان استخوان های حیوانات تنبلی را در اینجا دید که مربوط به هزاران سال قبل است. با این حال، علی رغم قدیمی بودن این دره و وجود آن قبل از حیات دایناسورها، فسیل هیچ دایناسوری تاکنون در این مکان کشف نشد.

درباره گرند کنیون: وجود پدیده دگرشیبی در دره گرندکنیون

دگرشیبی (Unconformity) یا ناپیوستگی به سطحی گفته می گردد که سنگ های آن دارای سنین متفاوتی است. به عبارت دیگر عمل رسوب گذاری در سطح زمین دارای انفصال بوده و برای مدتی قطع شده است. برای شرح بیشتر به شکل زیر توجه کنید. در این شکل تصویری از دست یک فرد دیده می گردد که به صورت بازشده بر روی سحطی از دیواره های گرند کنیون نهاده شد. در اینجا تصویری از یک فرد دیده می گردد که با دست خود بخشی از گرند کنیون را لمس می نماید. سنگی که در قسمت انگشتان بالایی فرد قرار دارند با سنگی در زیر شصت او دیده می گردد، حدود یک میلیارد سال اختلاف دارد. در واقع می توان گفت حدود یک میلیارد سال از تاریخ زمین شناسی در این دره گم شده که هنوز شرحی برای آن وجود ندارد.

منبع: همگردی
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2025

به "دره گرند کنیون کجاست؟ ، زیبایی تاثیرگذار و حیرت آور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره گرند کنیون کجاست؟ ، زیبایی تاثیرگذار و حیرت آور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید