راهکارهایی برای حفاظت از محیط زیست در سفرهای داخلی

به گزارش یومی بلاگ، بسیاری از ما تمایل داریم تا تعطیلات خود را، هر چند کوتاه و مختصر، در دل طبیعت بگذرانیم و از اقامت در کنار درختان، رودها و مناظر طبیعی بهره مند شویم. اما در سال های گذشته، بسیار دیده شده است که مسافران و گردشگران، نه تنها به هنگام اسکان موقت در طبیعت، به تخریب یا آلوده کردن آن اقدام کرده اند، بلکه در پایان نیز زباله های خود را به امید تجزیه شدن طی 500 سال آینده، به یادگار می گذارند.

راهکارهایی برای حفاظت از محیط زیست در سفرهای داخلی

کارشناسان معتقدند که سفر به این روش، نه تنها باعث نابودی زود هنگام محیطی که از آن بهره برده ایم می شود، بلکه در آینده نزدیک، طبیعتی باقی نمی ماند که ما بتوانیم در دل آن، از هیاهوی شهرهای شلوغ به دور بمانیم. به همین دلیل، حفظ اصول ساده اما کلیدی جهت حفاظت از محیط زیست در طول سفرهای داخلی، از جمله اقداماتی است که هر فرد می تواند در انجام آن نقشی موثر داشته باشد. ما در این مقاله، به معرفی 10 مورد از این راهکارها، جهت داشتن سفری لذت بخش توام با حفظ محیط زیست پرداخته ایم.

1. سبک سفر کنید تا سوخت کمتری مصرف شود

همه ما در لحظات پایانی جمع آوری وسایل در چمدان خود، علاقه مند هستیم تا تمام وسایل و لباس های موردعلاقه مان را به همراه خود ببریم؛ اما آیا می دانستید هر 45 کیلوگرم بار اضافه در خودرو، میزان سوخت مصرفی شما را تا 2 درصد افزایش می دهد؟

به همین منظور، شما می توانید برای کاهش هزینه های خود و حفاظت از محیط زیست در طول سفر، تنها وسایل و لباس های ضروری را به همراه داشته باشید. جالب است بدانید، افزایش وزن بار در میزان مصرف سوخت هواپیما نیز تاثیرگذار است و به همین دلیل به ازای اضافه بار همراه هر مسافر، هزینه مضاعف دریافت می شود.

2. از بطری ها، ظروف و کیسه های تجزیه پذیر یا چندبار مصرف استفاده کنید

با توجه به اینکه هر نوع شی از جنس پلاستیک تا 500 سال پس از رها شدن در طبیعت تجزیه نمی شود، به شما پیشنهاد می کنیم تا برای حفاظت از محیط زیست و سلامت خود و خانوادتان، از بطری ها، ظروف و کیسه های غیرپلاستیکی، پلاستیک های تجزیه پذیر یا پلاستیک های چندبار مصرف استفاده کنید.

3. از مواد غذایی محلی استفاده کنید

استفاده از مواد غذایی محلی نه تنها به جامعه و اقتصاد مکانی که شما از آن بازدید کرده اید کمک می کند، بلکه برای سلامت شما و خانوادتان نیز سودمند خواهد بود. بدین ترتیب، شما می توانید به جای استفاده از غذاهای از پیش طبخ شده یا نیمه آماده، غذاهایی تازه و خوش طعم و همچنین با عطر و طعمی محلی را تجربه کنید.

4. از حیوانات و مناظر طبیعی محافظت کنید

در سفر به مکان های مختلف، به خصوص سفر به دل طبیعت، بسیار احتمال دارد که شما با گونه های مختلفی از جانداران روبرو شوید. علاوه بر آن که به شما توصیه می کنیم تا از مسیرهای تعبیه شده جهت قدم زدن و کمپ زدن استفاده کنید تا از حمله حیوانات وحشی در امان باشید، به شما پیشنهاد می کنیم تا در طول سفر خود، در صورت مشاهده حیوانات و لانه های آن ها، از شکار، صدمه زدن به زیستتگاه آن ها و تخریب محیط طبیعی خودداری کرده، و در صورت نیاز، به آن ها کمک کنید. علاوه بر آن، به یاد داشته باشید که از غذا دادن به حیوانات پرهیز کنید و در نظر داشته باشید که وعده های غذایی و خوراکی های آشنا برای انسان، می تواند برای برخی حیوانات خطر آفرین و مضر باشد.

در همین زمینه، به شما توصیه می شود تا از تغییر دادن محیط طبیعی به هنگام سفر و به نفع راحتی خود به شدت پرهیز کنید. گاهی هموار کردن سطحی برای اقامت، شکستن درختی برای تهیه هیزم آتش یا اقداماتی نظیر این، نه تنها چهره طبیعت را به مرور زمان و برای همواره تغییر می دهند، بلکه دیگران را نیز ترغیب می کند تا از آنچه شما انجام داده اید، پیروی کنند.

5. زباله های خود را تفکیک کنید

در اولین برخورد، به نظر می رسد که تفکیک زباله در سفر کاری زمان بر و دور از تفریح است؛ اما به یاد داشته باشید که اگر برای زباله های خشک و تر خود، کیسه هایی جداگانه در نظر گرفته باشید، نه تنها تفکیک زباله زمان زیادی از شما نمی گیرد، بلکه به شما در حفاظت از محیط زیست نیز کمک خواهد کرد.

6. محیط زیست را پاکیزه تر از زمان ورودتان ترک کنید

شاید شما هم به هنگام ورود به منظره ای طبیعی و بکر، از حجم زیاد زباله هایی که مسافران قبلی از خود به جا گذاشته اند، متاثر شده و در نهایت مکان مورد نظرتان را ترک کرده باشید. اما به یاد داشته باشید، شما نیز می توانید در بهبود و گسترش مناظری که از دیدن آن ها لذت می برید، نقش داشته باشید. سعی کنید تا در سفر به طبیعت، تا حد امکان و توان خود، جهت حفاظت از محیط زیست زباله های موجود در محل را پاکسازی کنید. هر چند وقت گیر به نظر می رسد، اما در صورتی که این کار را به صورت گروهی انجام دهید، می تواند به تفریحی دسته جمعی نیز تبدیل شود.

7. از اصراف پرهیز کنید

در صورتی که از منابع غذایی و دیگر منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیری که در اختیار شما واقع شده است به میزان مورد نیاز خود مصرف کنید، نه تنها به حفاظت از محیط زیست کمک کرده اید، بلکه به دیگران نیز این امکان را می دهید تا در صورت نیاز، به منابع نام برده دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال، پرهیز از دور ریز غذاهای مصرفی در سفر و جلوگیری از هدر رفتن منابع آبی، برقی و گازی، می تواند گامی موثر در حفاظت از محیط زیست به هنگام سفر باشد.

8. از آلوده کردن منابع طبیعی پرهیز کنید

محیط زیست و منابع طبیعی به طرق مختلفی به وسیله انسان آلوده می شود. شاید یک شخص به هنگام شستشوی خود با شامپوی صنعتی در آب رودخانه یا در کنار آبشار، تصور می کند که میزان اندک شامپو در میزان بسیار زیاد آب حل شده و تاثیر خود را از دست می دهد، اما واقعیت آن است که آلوده کردن محیط طبیعی به هر میزان و روش، تاثیر مضر و مخربی را بر محیط زیست گذاشته، و عمر بهره وری از محیط زیست را کاهش خواهد داد.

9. تنها عکس هایتان را به عنوان یادگاری به همراه آورید

همواره به یاد داشته باشید، اگر هر فرد برای بازدید خود از طبیعت بخشی از آن را به یادگار یا جهت مصرف بردارد، دیگر چیزی از طبیعت باقی نخواهد ماند. به همین دلیل، همواره سعی بر آن داشته باشید تا تنها عکس هایتان را با خود به یادگار بیاورید. بدین ترتیب، نه تنها به حفاظت از محیط زیست کمک کرده اید، بلکه به دیگران نیز این امکان را می دهید تا از آنچه شما بهره برده اید، بهره مند شوند.

10. به صورت دسته جمعی سفر کنید

سفرهای دسته جمعی، همواره گزینه مناسب تری برای داشتن اوقاتی خوش هستند. در سفر های دسته جمعی، شما نه تنها از مزیت تقسیم وظایف، تقسیم هزینه های سفر، داشتن امنیت بیشتر و تجربه لحظه های شادتر بهره مند می شوید، بلکه می توانید در حفاظت از محیط زیست نیز اقدامات موثرتری انجام دهید.

اگر برنامه ریزی شما بر مبنای تجربه سفری دسته جمعی است، همواره می توانید حفاظت از محیط زیست را به صورت تفریحی گروهی تجربه کنید، و به همسفران خود این امکان را دهید تا علاوه بر داشتن اوقاتی خوش، در حفظ منابع طبیعی برای سفرهای بعد نیز تلاش کنند.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 7506

به "راهکارهایی برای حفاظت از محیط زیست در سفرهای داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای حفاظت از محیط زیست در سفرهای داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید