رسانه ها به مددگیری از علوم شناختی نیاز دارند

به گزارش یومی بلاگ، عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه خبرنگاران گفت: قطعاً همه رسانه ها به مددگیری از علوم شناختی نیاز دارند اما برخی از رسانه ها به علت بی توجهی به این حوزه، بیشتر مهجور مانده اند.

رسانه ها به مددگیری از علوم شناختی نیاز دارند

فرانک شیروانی عضو کمیته علمی و دانشگاهی خبرنگاران در گفت وگو با خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرنگاران، در رابطه با فراوریات رسانه ای مبتنی بر حوزه شناختی و اینکه چگونه می تواند مسائل برخورد با حریفان رسانه ای را کاهش دهد؟گفت: برای غلبه بر بسیاری از مسائلی که در این حوزه متوجه افراد خواهد بود، توجه به سواد رسانه ای حائز اهمیت است. شخصی که دارای سواد رسانه ای است ماهیت نقش ها و عملکردهای رسانه ها را در جامعه درک می نماید. شهفرایندانی که سواد رسانه ای دارند می توانند نمایندگان واقعی رسانه را تشخیص دهند و تحت تأثیر محتوای موارد فراوری شده، بدون آنالیز قرار نگیرند.

باید در جهت آموزش سواد رسانه ای راهبردهای ملی اتخاذ گردد

وی با بیان اینکه سواد رسانه ای برای تمام شهفرایندان احتیاج است و نقش مهمی برای تمامی نسل ها خصوصاً نسل های جوانتر دارد، یادآور شد: باید به این مهم توجه کرد که برخورداری شهفرایندان از سواد رسانه ای احتیاجمند آموزش است و از آنجایی که زندگی امروز، زندگی رسانه ای است، کیفیت اطلاعات دریافتی بر انتخاب های ما و پیغامدهای آن اثر می گذارد. باید در جهت آموزش سواد رسانه ای، راهبردهای ملی اتخاذ گردد و نگاه نقادانه، اخلاقی و مسؤولانه به پیغام های رسانه ای را در میان شهفرایندان، تشویق و ترویج کرد.

تغییر زاویه دید مخاطبان در دراز مدت امکانپذیر خواهد بود

این جامعه شناس در پاسخ به این سوال که آیا تغییر دید زاویه مخاطبان در رسانه ها، امکانپذیر است؟ خاطر نشان کرد: ابتدا باید اشاره ای به اینکه مخاطب کیست؟ داشته باشیم. به طور کلی مخاطب کسی است که داوطلبانه به محتوا یا رسانه معینی روی می آورد. اما از نظر روابط عمومی، مخاطب گروهی از افراد هستند که ارتباط گر می خواهد به آنان دسترسی داشته باشد. ارتباط به هر شکلی که برقرار گردد، حداقل 3 عنصر را در خود دارد. فرستنده (منبع)، پیغام، گیرنده (مخاطب). هر سه عنصر ویژگی هایی دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد به عنوان موانع ارتباط از اثربخشی آن می کاهد به طوری که در بسیاری موارد، اثربخشی یک پیغام به صفر رسیده و از بین می رود. اما اگر روی عناصر درست کار گردد با اثربخشی بالا، تغییر زاویه دید مخاطبان نیز در درازمدت امکانپذیر خواهد بود.

ارتباط مؤثر زمانی برقرار می گردد که پیغام فرستنده، متناسب با ویژگی های مخاطب طراحی می گردد

شیروانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی اینکه چگونه علوم شناختی می تواند پیش بینی نماینده استقبال مخاطبان از برنامه ای خاص باشد؟ گفت: اگر ارتباط مؤثر بین رسانه ها و مخاطبان شکل بگیرد، پیش بینی استقبال مخاطبان از برنامه ای خاص تا حد زیادی امکانپذیر خواهد شد. اما ارتباط مؤثر چه زمانی شکل می گیرد؟ ارتباط مؤثر زمانی برقرار می گردد که پیغام فرستنده، متناسب با ویژگی های مخاطب طراحی می گردد. برنامه ریزان ارتباطی باید دسته بندی درستی از مخاطبان انجام دهند. ویژگی های آنان را بدانند و در زمان و مکان مناسب، برنامه ای خاص را فراوری نمایند و ارائه دهند.

قطعا همه رسانه ها به مدد گیری از علوم شناختی احتیاج دارند

عضو کمیته علمی کنفرانس علوم شناختی و رسانه درباره اینکه چه حوزه هایی از رسانه ها احتیاج به مددگیری از علوم شناختی دارند؟ تاکید نمود: قطعاً همه رسانه ها به مددگیری از علوم شناختی احتیاج دارند اما برخی از رسانه ها به علت بی توجهی به این حوزه، بیشتر مهجور مانده اند. ما امروز با کمبود منابع نوشتاری قابل اعتماد، روبرو هستیم بنابراین شناخت درست از اهمیت متون، حائز توجه است در همه زمینه ها و حتی در زمینه مسائل حیطه علوم شناختی، مردم سریع به سراغ سرچ کردن در اینترنت می فرایند و این در حالی است که منابع سره از ناسره متأسفانه به درستی تعیین نیست. ضروری است که با تعیین کردن منابع اصلی و مهم که واقعاً احتیاجمند ترجمه به فارسی هستند روی این مهم تأکید بیشتری بگردد.

دریافت بازخورد مثبت از مخاطبان رسانه ها اهمیت دارد چرا که نسبت این تاثیر با تغذیه از نظر مخاطب افزایش می یابد

این مدرس دانشگاه درباره اینکه برای دریافت بازخورد مثبت از مخاطبان رسانه ها، چه روش هایی را با توجه به اهمیت در نظر دریافت حیطه علوم شناختی می توان اتخاذ کرد؟ توضیح داد: به طور کلی بازخورد نوعی برگشت پیغام ارتباطی است که در آن گیرنده به طور عامدانه یا غیرعامدانه به پیغام فرستنده واکنش نشان می دهد و این پیغام ها به فرستنده فرصت محک و ارزیابی شرایط ارتباطی خود با مخاطبانش را می دهد. موارد زیادی در دریافت بازخورد مثبت از مخاطبان رسانه ها اهمیت دارد و در این میان نکته قابل توجه این است که نسبت این تأثیر با تغذیه از نظر مخاطب افزایش پیدا می نماید و در غیر این صورت تأثیر ثابت مانده و حتی کمتر می گردد. اگر بازخورد نظرات مخاطب در سیستم رسانه عملیاتی شده و به سمت او فرستاده گردد، مخاطب با تجربه حس ارزشمند و محتوای مفیدتر بازخورد مثبت تری خواهد داشت.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2367

به "رسانه ها به مددگیری از علوم شناختی نیاز دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه ها به مددگیری از علوم شناختی نیاز دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید