عکس ، ناسا قمر آتش فشانی مشتری را شکار کرد!

به گزارش یومی بلاگ، دیجیاتو نوشت: آیو، قمر مشتری فعال ترین دنیا آتشفشانی منظومه شمسی ما محسوب می گردد که از صدها آتشفشان تشکیل شده است.

عکس ، ناسا قمر آتش فشانی مشتری را شکار کرد!

تازهترین تصویر از ماموریت جونو ناسا، آیو (Io) قمر سیاره مشتری را در مادون قرمز نشان می دهد که در آن شاهد نقاط آتشفشانی Io هستیم که سطح آن را مانند یک فلفل روشن نموده و به شفق های قطبی مشتری سوخت رسانی می نماید.

آیو فعال ترین دنیا آتشفشانی منظومه شمسی ما است و پوسته سیلیکاتی آن را که مملو از گوگرد مذاب است، صدها آتشفشان تشکیل می دهند. بعضی از این آتشفشان ها می توانند گدازه ها را تا حدود 15 کیلومتر از سطح خارج نمایند.

در تصویر تازه که به تازگی منتشر شده و در ادامه می توانید آن را مشاهده کنید، فضاپیمای جونو ناسا، با استفاده از طیف سنج تصویر نقشه برداری شفق مادون قرمز Jovian (JIRAM) خود، آیو را با تمام شکوه خود شکار نموده است. در تصویر، منطقه ها با دمای بالا روشن تر به نظر می رسند.

نحوه شکل گیری شفق های قطبی مشتری با یاری قمر آیو

نقاط آتشفشانی آیو از این نظر قابل توجه هستند که گفته می گردد در تشکیل شفق های قطبی سیاره مشتری نقش دارند. جاناتان نیکولز و استن کاولی از دانشگاه لستر که در مقاله ای به این موضوع اشاره نموده اند، پس از تجزیه و تحلیل داده های جونو، استدلال کردند که آلاینده های آتشفشانی آیو پس از تعامل با میدان مغناطیسی مشتری، همراه با آن به قطب های سیاره می رود و در آنجا شفق های قطبی را ایجاد می نمایند.

اسکات بولتون، محقق اصلی جونو در بیانیه ناسا گفت: تیم ما واقعا هیجان زده است که مأموریت تمدید شده جونو شامل مطالعه قمرهای مشتری باشد. با هر پرواز نزدیک، ما توانسته ایم انبوهی از اطلاعات تازه را به دست بیاوریم. حسگرهای جونو برای مطالعه مشتری طراحی شده اند، اما ما از اینکه می توانند با رصد قمرهای مشتریا وظایف بیشتری را انجام دهند، هیجان زده شده ایم.

فضاپیمای جونو ناسا سال 2011 پرتاب شد و پس از پنج سال به مشتری رسید. در ماموریت اصلی خود 35 بار به دور سیاره چرخید که هر کدام از آنها تقریباً 53 روز به طول انجامید تا 375 گیگابایت داده از جو مشتری و فضای داخلی آن جمع آوری کند. ناسا این ماموریت را در سال 2018 و بار دیگر در سال 2021 تمدید کرد و زمان تکمیل ماموریت آن برای سپتامبر 2025 برنامه ریزی شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 11765

به "عکس ، ناسا قمر آتش فشانی مشتری را شکار کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، ناسا قمر آتش فشانی مشتری را شکار کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید