قایقرانی همدان بدون دریا می تازد، فرسودگی تجهیزات سدِ راه پیشرفت

به گزارش یومی بلاگ، خبرنگاران- گروه استان ها: تاریخچه رشته قایقرانی در ایران به اوایل دهه 40 هجری شمسی بازمی شود، در این دهه چند قایق از نوع کایاک یک نفره و کایاک دونفره از انگلستان به ایران وارد شد و در دریاچه سد امیرکبیر (سد کرج) که بر روی رودخانه کرج و در فاصله 75 کیلومتری شمال غرب تهران احداث شده به آب انداخته شد و بدین ترتیب اولین پایگاه قایقرانی زیر نظر سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم ایران به وجود آمد.

قایقرانی همدان بدون دریا می تازد، فرسودگی تجهیزات سدِ راه پیشرفت

جنس قایق های اولیه ایران از چوب با پوشش برزنتی و وزن آن ها بالای 20 کیلو برای یک نفره و 24 کیلو برای 2 نفره بود.

اولین فعالیت رسمی قایقرانی ایران سال 1342 آغاز شد

از سال 1342 اولین فعالیت رسمی قایقرانی ایران آغاز و مدیریت آن را یک افسر ارشد نیروی دریایی عهده دار شد و از سال 1345 تحت عنوان فدراسیون قایقرانی و اسکی روی آب عنوان رسمی یافت.

در حال حاضر غلامرضا امینی ریاست فدراسیون قایقرانی کشور را بر عهده دارد و رشته ورزشی قایقرانی در کمیته های مختلف فعالیت می نماید.

آب های آرام یکی از دو رشته المپیکی خانواده بزرگ قایقرانی است که به دو رشته کانو کانادایی و کایاک تقسیم می گردد اما این دو ازنظر قوانین در مسابقات مشترک هستند.

قایق کانو کانادایی، قایق بسیار باریک و بدون سکانی است که ورزشکار در آن زانوزده و تنها به یک سمت پارو می زند؛ پاروی این رشته یک کفه داشته و در سمت دیگر آن دسته T دارد که قایقران آن را به دست می گیرد.

قایقرانی ایران رو به گسترش

کایاک نیز قایقی باریک است که راهنمایی آن از طریق سکان انجام می گیرد و قایقران در آن نشسته و با حرکات دست و کمر پارو می زند، همچنین پاروی کایاک از هر دو طرف کفه دارد.

در مسابقات آب های آرام قایقرانان در راستای معین و با علائم ویژه در مسافت های مختلف 1000 ، 500 و 200 متری مسابقه می دهند، در این رشته مسابقاتی با مسافتی بیشتر از 1000 متر با دونقطه برگشت و دو راستا مستقیم نیز برگزار می گردد.

درواقع هدف از این ورزش پارو زدن در مسافت های معین شده با بالاترین سرعت ممکن است.

مسابقات آب های آرام، در برنامه المپیک سال 1936 معرفی گردید و تاکنون نیز ادامه داشته و آب های آرام خود شامل 12 مسابقه در المپیک است که به ترتیب شامل کایاک یک نفره، کایاک دونفره، کایاک چهارنفره، کانوی یک نفره و کانوی دونفره هزار متر و 500 متر مردان و کایاک یک نفره، کایاک دونفره و کایاک چهارنفره 500 متر زنان است.

قایقرانی در ایران به سرعت روبه گسترش است و تصمیمات اجرایی فدراسیون در جلسات هفتگی هیئت رئیسه موردنقد و آنالیز قرار می گیرد.

اعضای هیئت رئیسه فدراسیون در حال حاضر متشکل از افرادی است که در حوزه های علمی و مدیریت ورزشی کشور دارای سابقه کار هستند و ترکیب آن نسبت به موارد مشابه درخور تعمق و تحسین است.

استان همدان نیز در رشته ورزشی قایقرانی از استان های برتر و صاحب نام کشور است و دراین بین آرزو حکیمی یکی از قایقرانان صاحب نام استان همدان و متولد سال 74 از جوان ترین ورزشکاران کاروان ایران دربازی های آسیایی اینچئون است و جوان ترین کایاک سوار دختر ایران لقب دارد.

وی در سال 1390 به تیم ملی قایقرانی ایران دعوت شد و سه مدال طلا و یک مدال برنز در قهرمانی آسیا 2011 تهران 1390 و همچنین مقام چهارم در رقابت های جوانان دنیا در آلمان 2011 کسب نموده است.

حکیمی جوان ترین ورزشکار ایرانی در مسابقات المپیک 2012 لندن و نخستین بانوی قایقران ایرانی در رشته کایاک در المپیک است.

آرزو حکیمی توانسته برای نخستین بار یک کایاک سوار دختر ایرانی باشد که به طور همزمان در دو مسافت این رشته به فینال A مسابقات دنیای راه یابد.

در همین زمینه رئیس هیئت قایقرانی استان همدان در تبادل نظر با مهر با اشاره به وضعیت هیئت قایقرانی استان همدان در بین سایر هیئت های ورزشی استان ها گفت: همدان در سال های گذشته در رشته قایقرانی پیشرفت داشته و حتی در مواردی از استان های صاحب دریا نیز جلوتر بوده است.

همدان در رتبه هفتم قایقرانی کشور واقع شده است

محمد ضروری اضافه کرد: در حال حاضر همدان در رتبه هفتم کشور واقع شده است که برای استانی مانند همدان که فاصله طولانی با دریا دارد، این رتبه قابل ملاحظه است و نشان از استعداد فوق العاده ورزشکاران همدان دارد.

وی بابیان اینکه در استان نیز در بین هیئت های ورزشی به طورمعمول در بین هیئت های برتر قرار داریم، گفت: در امسال نیز بر اساس ارزیابی کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان استان همدان، هیئت های برتر ورزشی استان در چهار ماه نخست سال معرفی و هیئت قایقرانی در رتبه اول نهاده شد.

ضروری مطرح کرد: کسب صندلی مطلوب هیئت قایقرانی استان همدان چه در کشور و چه در بین هیئت های مختلف ورزشی در استان همدان نشان از حرکت رو به رشد و کوشش تک تک اعضای هیئت دارد.

رئیس هیئت قایقرانی استان همدان بابیان اینکه هیئت قایقرانی استان همدان همچنان در راستا پیشرفت واقع شده است، بیان نمود: در این رشته اسیر یک یا دو نام نیستیم و همچنان و به طور مداوم به دنبال کسب استعدادهای بیشتر در این رشته هستیم تا علاوه بر حفظ صندلی کنونی هیئت بتوانیم رشد نیز داشته باشیم.

نباید هیئت قایقرانی استان همدان به چند قایقران مطرح محدود گردد

وی مطرح کرد: نباید هیئت قایقرانی استان همدان به چند قایقران مطرح محدود گردد و در آینده با اتمام دوران ورزشی این افراد شاهد رکود و افت فاحش قایقرانی همدان باشیم بنابراین مربیان توانمند هیئت در تمام ایام سال به دنبال استعدادهای جدید هستند.

ضروری با اشاره به حمایت های اداره کل ورزش و جوانان استان همدان گفت: مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان همدان نگاه ویژه ای به ورزش قایقرانی در استان همدان دارد و همین دیدگاه باعث دلگرمی اعضای هیئت قایقرانی استان همدان شده است.

وی بابیان اینکه مسائل اقتصادی بزرگ ترین مانع بر سر راه پیشرفت هیئت قایقرانی استان همدان است، بیان نمود: متأسفانه تجهیزات هیئت قایقرانی استان روزبه روز در حال فرسوده تر شدن است و وضعیت اقتصادی هیئت نیز اجازه نمی دهد تجهیزات جدید خریداری کنیم.

ضروری یادآور شد: اگر این تجهیزات اصلاح نگردد به قایقرانی همدان ضربه بزرگی وارد خواهد شد که این موضوع را با فدراسیون در میان گذاشته ایم و امیدواریم فدراسیون تعدادی قایق مناسب در اختیار هیئت قرار دهد.

120 ورزشکار سازمان یافته در تمام رشته های قایقرانی در همدان فعالیت می نمایند

رئیس هیئت قایقرانی استان همدان بابیان اینکه بیش از 120 ورزشکار سازمان یافته در تمام رشته های قایقرانی در همدان فعالیت می نمایند، گفت: بیشتر از بحث کمیت ورزشکار کیفیت قایقرانان برای ما اهمیت دارد و اگر یک هزار قایقران داشته باشیم و نتوانیم حداقل 10 نفر را به تیم ملی معرفی کنیم به سود ما نیست اما اگر از 100 قایقران 10 نفر از همدان راهی تیم ملی شوند بیشتر به سود قایقرانی استان همدان است.

وی اضافه کرد: شهرستان های کبودرآهنگ و ملایر از هیئت های فعال استان همدان هستند.

ضروری با اشاره به لزوم توجه بسیار ویژه به رشته قایقرانی گفت: رشته قایقرانی یکی از رشته های پر مدال است که توجه بیشتر مسئولان استان به این رشته باعث خواهد شد تا قایقرانی استان همدان بیش ازپیش افتخارآفرین باشد.

رئیس هیئت قایقرانی استان همدان مطرح کرد: رشته آب های آرام در ورزش قایقرانی خود شامل 12 مسابقه در المپیک است که به ترتیب کایاک یک نفره، کایاک دونفره، کایاک چهارنفره، کانوی یک نفره و کانوی دونفره هزار متر و پانصد متر مردان و کایاک یک نفره، کایاک دونفره و کایاک چهارنفره پانصد متر زنان را شامل می گردد که نشان از پر مدال بودن و اهمیت این رشته ورزشی دارد.

وی بابیان اینکه همدان از مربیان توانمندی در این رشته برخوردار است، بیان نمود: سطح مربیان همدانی نیز در این رشته بسیار مناسب است و در طول سال نیز سعی شده تا چند کلاس و کارگاه آموزشی برای مربیان و داوران استان برگزار گردد.

ضروری یادآور شد: در تقویم ورزشی 94 نیز برگزاری دوره های داوری و مربیگری قایقرانی در دستور کار واقع شده است.

رئیس هیئت قایقرانی استان همدان با اشاره به حمایت های شرکت آب منطقه ای همدان از رشته قایقرانی گفت: همکاری خوبی برای استفاده قایقرانان از سدهای اکباتان و آبشینه همدان صورت می گیرد و در این زمینه مسئله ای نداشته ایم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1298

به "قایقرانی همدان بدون دریا می تازد، فرسودگی تجهیزات سدِ راه پیشرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قایقرانی همدان بدون دریا می تازد، فرسودگی تجهیزات سدِ راه پیشرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید