6 زندگی نامه که در پیچ و خم زندگی چراغ راه شما خواهند شد

به گزارش یومی بلاگ، مطالعه زندگی نامه ی افراد یک جامعه درست مثل سفری است که خواننده را با شکست ها و موفقیت ها، رنج ها و خوشی ها، تلخی ها و شرینی هایی که نگارنده از سر گذرانده است، همراه می نماید. خواننده از راستا خواندن این تجربه ها آن چه را که نویسنده در طی یک عمر تجربه نموده است، یاد می گیرد و چراغ هدایت برای زندگانی خود قرار می دهد. کتاب های زندگی نامه داستان هایی واقعی هستند که از پس پیچ و خم هایی واقعی آمده اند و این موضوع تاثیرگذاری زندگی نامه ها را صد چندان می نماید. در این مطلب به آنالیز و معرفی 6 کتاب زندگی نامه می پردازیم که می توانند در پیچ و خم زندگی چراغ راه شما باشند.

6 زندگی نامه که در پیچ و خم زندگی چراغ راه شما خواهند شد

1. زندگی نامه من

الکس فرگوسن متولد 31 دسامبر 1941 در شهر گوان اسکاتلند است و عمده شهرت او به مربی گری در منچستر یونایتد برمی گردد. فرگوسن طولانی­ ترین سرمربی تاریخ منچستر یونایتد بود و باشگاه در دوره مربی گری او به بیش از 30 عنوان قهرمانی داخلی و بین المللی رسید.

فرگوسن وقتی 16 ساله بود و در یک کارخانه آچارسازی کار می کرد، به باشگاه دسته دوم فوتبال اسکاتلند کوئینز پارک پیوست و در آن جا به عنوان یک بازیکن آماتور بازی می کرد. از زمانی که در سال 1964 با تیم دسته اول دانفرملاین قرارداد امضا کرد، فوتبال حرفه ای او شروع شد.

طی چهار سال گذشته سر الکس فرگوسن سرگرم نگار ش و خلاصه برداری از وقایع مهم زندگی کاری خود بود. او در کتاب زندگی نامه من که در ایران به عنوان زندگی من هم ترجمه شده است، به آنالیز و تشریح تمام وقایع زندگی اش می پردازد.

سر الکس فرگوسن پس از 27 سال حضور در باشگاه منچستر یونایتد، اعلام بازنشستگی کرد. او بعد از کسب افتخارات و در حالی که سیزدهمین قهرمانی لیگ برتر انگلیس را به ارمغان آورده بود، باشگاه را ترک کرد. از او به عنوان عظیمترین سرمربی تاریخ فوتبال بریتانیا یاد می گردد.

در ربع سرانجامی قرن گذشته تغییرات شگرفی در باشگاه منچستریونایتد صورت گرفت، با این حال تنها خصوصیت ثابت این تیم کیفیت بالای کادر مربی گری و فرایند رو به موفقیت این باشگاه بود. این فرایند رو به رشد قهرمانی های پیاپی در لیگ برتر را برای این تیم فراهم کرد و در سال 2008 هم به دومین عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا منجر شد. سر الکس فرگوسن یک فرهنگ هدفمند، مورد پذیرش و رشک برانگیز را در باشگاه منچستر بوجود آورد که تا امروز ادامه یافته است. در کتاب زندگی نامه من او نحوه مدیریت این تغییرات شگرف و فرایند تبدیل شدن منچستر یونایتد به یک باشگاه ورزشی جهانی رو مورد بحث قرار می دهد.

  • کتاب های جین آستین؛ عاشقانه های کلاسیک دوست داشتنی برای همه دوران ها

سر الکس فرگوسن همچنین نگرش خود در خصوص رواشناسی مدیریت و علایق خود خارج از زمین فوتبال را به اشتراک می گذارد.

در بخشی از کتاب زندگی نامه من می خوانیم:

2. هیچ دوستی به جز کوهستان

بهروز بوچانی متولد 1 مرداد 1362 در استان ایلام است. او در سال 1391 پس از ورود ماموران به دفتر روزنامه ای که تأسیس نموده بود، از ایران فرار کرد.

هیچ دوستی به جز کوهستان اثری بی نظیر از بهروز بوچانی (شاعر، نویسنده و فیلمساز ایرانی کرد زبان) است که در زندان مانوس (manus) نوشته شده است و روایتی خواندنی از 5 سال حبس او را در راستا پناهندگی به استرالیا، توضیح می دهد. بهروز بووچانی در راستا رفتن به استرالیا مرگ را از نزدیک لمس کرد. او نوشته های خود را درباره وقایع به وسیله پیغام رسان واتس اپ به دوستش امید توفیقیان در ایران ارسال می کرد و دوستش این نوشته ها را در قالب یک کتاب جمع آوری و منتشر کرد.

کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان برنده جایزه ادبی ویکتوریا برای آثار غیرداستانی و همچنین بهترین کتاب 2018 شد. بهروز بوچانی در مصاحبه با گاردین استرالیا گفت: مهم ترین چیز این است که ما باید این داستان را به اشتراک بگذاریم و این داستان فقط داستان من نیست. ما باید این داستان را در زبان های مختلف به اشتراک بگذاریم و سینما یک زبان بسیار مهم و قدرتمند است.

کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان توسط دکتر عمر توفیقیان از فارسی به انگلیسی هم ترجمه شده است. این کتاب در جهان جنجالی شد و جوایز زیادی هم به آن تعلق گرفت.

در قسمتی از کتاب هیچ دوستی به جز کوهستان میخوانیم:

3. من ملاله هستم

ملاله یوسف زی متولد 21 تیر ماه سال 1376 از سوات پاکستان است و در حال حاضر در بیرمینگهام انگلستان زندگی می نماید. این فعال پاکستانی در زمان نوجوانی اش در ملا عام علیه ممنوعیت تحصیل دختران صحبت کرد، ممنوعیتی که به واسطه تحریک طالبان پاکستان تحمیل شده بود. من ملاله هستم اثری از ملاله یوسف زی و ترجمه حسن حاج سیدجوادی و گودرز شیدایی است.

زمانی که طالبان کنترل دره اسوات در پاکستان را بدست گرفت، دختری به اعتراض در آمد. ملاله یوسف زی ساکت نماند و برای حق تحصیل مبارزه کرد. سه شنبه، نهم اکتبر 2012، هنگامی که تنها پانزده داشت، بهای سنگینی را پرداخت. ملاله وقتی در حال بازگشت از مدرسه به خانه بود، با شلیکی به سر از فاصله ای نزدیک مورد هدف نهاده شد، به گونه ای که کمتر کسی انتظار زنده ماندنش را داشت. برخلاف انتظار، بهبود معجزه آسای ملاله او را راهی سفری خارق العاده از یک دره دور افتاده در پاکستان به تالارهای سازمان ملل در نیویورک نمود. در شانزده سالگی، او تبدیل به نمادی جهانی از اعتراض مصالحت آمیز و همچنین جوان ترین کاندیدای جایزه صلح نوبل شد.

من ملاله هستم داستانی جذاب است که در بر گیرنده توضیح حال خانواده ای در پاکستان است. خانواده ای که توسط تروریسم از بین رفته و در حال کوشش برای دریافت حق تحصیل زنان است. در این خانواده پدر که خود مالک مدرسه است، دخترش را تشویق به مدرسه رفتن و نوشتن می نماید. کتاب توصیف گر پدر و مادری است که عشق شدیدی به دخترشان دارند، در شرایطی که در جامعه شان پسران ارجحیت دارند. این کتاب قدرت صدای یک فرد است که جهان را تشویق می نماید به سمت تغییر حرکت کند.

در قسمتی از کتاب من ملاله هستم می خوانیم:

4. شدن

میشل اوباما متولد 17 ژانویه 1964 در شیکاگو است. او بانوی اول آمریکا و همسر باراک اوباما است که چهل و چهارمین رئیس جمهور ایالات متحده بود. او اولین بانوی اول سیاهپوست بود.

او قبل از حضور در دانشکده حقوق هاروارد، در رشته جامعه شناسی در دانشگاه پرینستون در نیوجرسی تحصیل کرد. میشل اوباما از سال 2001 به عنوان مدیر اجرایی روابط اجتماعی و امور خارجی در دانشگاه شیکاگو و همچنین به عنوان عضو هیئت مدیره شورای معتبر امور جهانی شیکاگو مشغول به فعالیت بود. میشل اوباما به عنوان یکی از برجسته ترین و جذاب ترین زنان عصر ما ظاهر شده است.

کتاب شدن اثر میشل اوباما همان اوایل انتشارش از پرفروش ترین کتاب ها شد و در 13 نوامبر 2018 به انتشار رسید و به بیش از 24 زبان جهان ترجمه شده است. این کتاب در سه بخش من شدن، ما شدن و بیشتر شدن منتشرشده است و در واقع زندگی نامه دختر فقیری است که به کاخ سفید می رسد.

میشل اوباما در کتاب شدن با قصه پردازی مسحورنماینده، خوانندگان را به جهانی خود دعوت می نماید. او با صداقت بی نظیر و شوخ طبعی خود، پیروزی ها و ناکامی های خود را، چه دولتی و چه خصوصی توصیف می نماید و داستان کامل زندگی خود را تعریف می نماید.

در قسمتی از کتاب شدن می خوانیم:

5. دختری با هفت اسم

هیئون سئو لی در کره شمالی عظیم شد اما در سال 1997 به چین فرار کرد. در سال 2008، پس از ده سال او به سئول در کره جنوبی نقل مکان نمود. او که اخیرا از دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک فارغ التحصیل شده است، به عنوان یک سخنران بین المللی در زمینه حقوق بشر و آگاهی بخشی در خصوص شرایط سخت کره شمالی فعالیت دارد.

او به عنوان مدافع حقوق مهاجرین، افراد زیادی را تشویق به فرار از کره شمالی نموده است. سخنرانی او در TED بیش از 4 میلیون بار به اشتراک گذاشته شده است. او در حال حاضر با همسر آمریکایی خود برایان گلیسان در کره جنوبی زندگی می نماید.

کتاب دختری با هفت نام اثر هیئون سئو لی نگاهی خارق العاده به زندگی تحت لوای یکی از بی رحمانه ترین و مرموزترین دیکتاتوری هاست و داستان مخاطرات دهشتناک یک زن برای فرار از دستگیری و کوشش او برای یاری به فرار خانواده اش است.

به عنوان دختری که در کره شمالی عظیم شده، هیون سئو لی یکی از میلیون ها انسانی بود که در چنگال یک حکومت کمونیستی مرموز و خشن به دام افتاده اند. زندگی در مرز چین او را در معرض جهانیی فراتر از مرزهای حکومت دیکتاتوری قرار داده و سوالاتی را به ذهن او آورد که در نهایت او را به این نتیجه رساند که سراسر زندگی اش دچار شستشوی مغزی بوده است.

وجود سرکوب، فقر و قحطی او را به این نتیجه رساند که کشورش نمی تواند آنطور که گفته می شد بهترین کشور این کره خاکی باشد. او در هفده سالگی تصمیم به فرار از کره شمالی گرفت. در آن موقع نمی توانست تصور کند که تنها 12 سال بعد می تواند دوباره خانواده اش را ببیند.

این کتاب درک عمیقی از مفهوم دیکتاتوری در مقابل آزادی را یادآور می گردد. زندگی در ترس و وحشتی که برای همه انسان هایی که در لوای یک دیکتاتوری زندگی می نمایند، ملموس و حزن انگیز است. سئون از مفاهیم صحبت می نماید، از این که تا زمانی آزادی نباشد، نمی توان درک کرد که چه اسارتی داشته ایم و این موضوع در کشور دیکتاتوری او به سرحد خود رسیده است.

در قسمتی از کتاب دختری با هفت نام می خوانیم:

6. دست نیافتنی

علیرضا حیدری متولد 14 اسفند ماه 1354 در شهر ملایر است. او کشتی گیر ایرانی است که در المپیک تابستانی 1383 در وزن 96 کیلوگرم کشتی آزاد شرکت کرد و مدال برنز را به دست آورد. او همچنین هفت بار قهرمان آسیا شد و در مسابقات جهانی یک مدال طلا، سه مدال نقره و یک برنز کسب نموده است. علیرضا حیدری به عنوان بهترین ورزشکار سال 1378 در ایران انتخاب شد.

کتاب دست نیافتنی اثر طاها صفر، ماحصل 60 ساعت مصاحبه با علیرضا حیدری است. در این کتاب به تشریح دوران ورزشی حرفه ای علیرضا حیدری پرداخته شده است و تجربیات این سال ها با خواننده به اشتراک گذاشته می گردد. علیرضا حیدری در سرانجام دوران ورزشی خود تجربه سرمربی گری تیم ملی کشتی ایران را نیز به کارنامه خودش اضافه کرد.

در قسمتی از کتاب دست نیافتنی آمده است:

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 فروردین 1400 بروزرسانی: 25 فروردین 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 6978

به "6 زندگی نامه که در پیچ و خم زندگی چراغ راه شما خواهند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 زندگی نامه که در پیچ و خم زندگی چراغ راه شما خواهند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید