مرمت آب انبار آهنگران در شهرستان سرایان شروع شد

به گزارش یومی بلاگ، مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از آغاز عملیات مرمت آب انبار آهنگران سرایان اطلاع داد و گفت: متاسفانه این بنا آسیب های بسیار جدی دیده و پوشش مخزن به کلی فرسوده شده، همچنین وارد آوردن بار اضافی و ساخت و ساز در حریم بنا باعث تشدید آسیب ها و تخریب اثر شده است.

مرمت آب انبار آهنگران در شهرستان سرایان شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، محمد عرب گفت: عملیات مرمت این بنای تاریخی با جمع آوری بارهای اضافی اطراف مخزن و پشت بام راهرو و حذف الحاقات شروع شده و مرمت کامل مخزن و محوطه سازی و ساخت سردر بنا متناسب با الگوی قدیمی از برنامه های پیش بینی شده است.

او اضافه کرد: متاسفانه برای مرمت بناهای تاریخی با مشکل نبود اعتبار روبرو هستیم و علیرغم نبود اعتبار ولی بدلیل ضرورت مرمت ، عملیات مرمت این بنای تاریخی شروع شده که امیدواریم در سال 98 در کمیته برنامه ریزی شاهد اختصاص اعتبار برای مرمت آب انبار های تاریخی سطح شهرستان باشیم.

عرب ضمن بیان اینکه مرمت این بنا با مشارکت شهرداری انجام خواهد شد، اضافه کرد: با استناد به سنگ لوح موجود در بالای پلکان ورودی بنا، این آب انبار در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی(1077 الی1106 ه.ق) بنا شده است.

او همچنین اضافه کرد: آب انبار آهنگران در داخل محدوده بافت تاریخی شهر سرایان و نزدیک مسجد آهنگران واقع شده است. این بنا در وضعیت موجود شامل پلکان ارتباطی از سردر به پاشیر، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن است. بنا دارای سردر ورودی بوده که به علت تعریض کوچه تخریب شده و یک ردیف پلکان جدید بصورت عمود بر پلکان اصلی طراحی شده تا دسترسی به جهت پلکان اصلی و پاشیر از این طریق ممکن باشد. فضای مخزن با پلان دایره که محل ذخیره آب است،. در انتهای محور اصلی بنا و در جبهه جنوب غرب آن قرار گرفته است. پوشش فضای مخزن گنبدی است که با آجر و بصورت گردچین اجرا شده. است.

او اضافه کرد: آب انبارها بناهایی هستند که در ساختار شهرها وروستاها از ارزش واهمیت زیادی برخوردار هستند و در روستاها وشهرهای مناطق خشک وبیابانی جزو مهمترین بناهای عام المنفعه ای هستند که به دلیل شرایط اقلیمی مورد توجه زیادی میباشند.این بنا نیز جزو آب انبارهایی است که ازسلامت زیادی برخوردار بوده وهنوز امکان استفاده از آن وجود دارد و در حال حاضر به عنوان آب انبار استفاده می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 821

به "مرمت آب انبار آهنگران در شهرستان سرایان شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت آب انبار آهنگران در شهرستان سرایان شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید