معرفی طبع زردچوبه، مصلحات و خواص آن در طب سنتی

به گزارش یومی بلاگ، زردچوبه که به آن زعفران هندی یا ادویه طلایی نیز گفته می شود، گیاهی است که در آسیا و آمریکای مرکزی رشد می کند. تقریبا در تمام غذاهای ایرانی، از زردچوبه به عنوان ادویه طعم دهنده غذا و یک رنگ دهنده عالی استفاده می شود. گیاه زردچوبه به شکل چای، کپسول و پودر موجود هست که در ایران حالت پودری آن بیشترین مصرف را دارد. اما در مورد طبع زردچوبه باید گفت که این ادویه دارای طبیعتی گرم و خشک است.

معرفی طبع زردچوبه، مصلحات و خواص آن در طب سنتی

در این مقاله به بررسی طبع زردچوبه در طب سنتی و خواص آن می پردازیم.

طبع زردچوبه سرد است یا گرم؟

طبع زردچوبه از نظر طب سنتی گرم و خشک بوده و مصلحات آن آبلیمو و آب بالنگ معرفی شده است.

مزاج

مصلحات
گرم و خشکآب لیمو، آب بالنگ

خواص کاربردی و درمانی زردچوبه

در کنار مصرف زردچوبه به عنوان یک ادویه دلپذیز برای انواع غذاها، به طور سنتی در طب آیورودیس و چینی نیز برای درمان انواع التهابات، بیماری های پوستی، زخم ها، بیماری های گوارشی و کبد استفاده می شود. در زیر بعضی از مهم ترین خواص این گیاه پرطرفدار را بیان می کنیم:

1. بیمه کردن بدن در برابر التهابات

خاصیت ضدالتهابی زردچوبه به بدن شما کمک می کند تا با عوامل آسیب رسان محیطی مانند انواع باکتری ها مبارزه کند. همچنین در ترمیم آسیب های احتمالی نقش موثری دارد. اگر بدن شما دچار التهاب شود و این التهاب درمان نشود، در مرحله بعد باکتری ها به بافت های بدن حمله می کنند و می توانند در بدن فرد بیماری های سخت مانند انواع سرطان را ایجاد کنند. یک ماده موثر در زردچوبه به نام کورکومین وجود دارد که به شدت ضدالتهاب است و ازآن برای تولید داروهای ضدالتهابی نیز استفاده می کنند.

برای این منظور به ترتیب زیر عمل کنید:

  • 1/2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با مقداری شیر مخلوط کنید.
  • خمیر ساخته شده را ابتدا روی بخش کوچکی از پوستتان تست کنید.
  • در صورت نداشتن حساسیت، می توانید از این خمیر به صورت موضعی روی قسمت های آسیب دیده پوست استفاده کنید.
  • خمیر را روی پوست قرار داده و اجازه دهید کاملا خشک شود، سپس با آب سرد آن را بشویید.
  • توصیه می شود برای گرفتن نتیجه بهتر، روزی دوبار از این خمیر روی محل مورد نظر بمالید.

2. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و افسردگی

یکی از محرک های اصلی نورون های مغزی، نوعی هورمون رشد به نام BDNF است. با پایین آمدن سطح این هورمون، فرد دچار بیماری هایی مانند افسردگی و آلزایمر می شود. ماده کورکومین داخل زردچوبه سطح این هورمون را افزایش می دهد. حتی در بعضی تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که زردچوبه می تواند یک از مواد خوراکی موثر برای تقویت حافظه باشد.

3. کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

محققان به این نتیجه رسیده اند که زردچوبه می تواند به درمان بیماری های قلبی کمک کند. کورکومین داخل زردچوبه با بهبود عملکرد لایه عروق خونی به بهبود بیماری های قلبی کمک می کند.

4. با مصرف زردچوبه جوان بمانید!

کورکومین داخل زردچوبه نیز یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

یکی از مهم ترین دلایل پیری و چروک شدن پوست کاهش آنتی اکسیدان در بدن است. کاهش آنتی اکسیدان در بدن باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود، که تمایل ملکول های پوستی برای ترکیب با اسیدهای چرب بیرونی را افزایش می دهد. از طرفی آنتی اکسیدان ها، بدن شما را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

  • طرز تهیه ماسک زردچوبه

ماسک زردچوبه به عنوان یک ضدلک قوی عمل می کند. برای تهیه ماسک زردچوبه، دو قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با یک قاشق عسل و یک پیمانه کوچک ماست مخلوط کنید. ابتدا درقسمت کوچکی از پوست تست کنید؛ اگر حساسیت نداشتید می توانید هفته ای یک مرتبه به مدت 15 دقیقه از این ماسک برای روشن تر شدن پوستتان استفاده کنید.

بیشتر بدانید: طرز تهیه 4 نوع ماسک زردچوبه برای جوش

5. زردچوبه سرطان را درمان می کند!

تحقیقات نشان داده اند که زردچوبه به عنوان یک گیاه کاربردی و مفید در کاهش رشد سلول های سرطانی نقش موثری دارد. همچنین باعث مرگ سلول های سرطانی به وجود آمده می شود. زرد چوبه برای بهبود انواع سرطان موثر است، اما در درمان سرطان های دستگاه گوارش مانند سرطان روده بزرگ بیشترین نقش را دارد.

سخن آخر

حتما در عطاری ها و مغازه ها مشاهده کرده اید که زردچوبه بیشتر به شکل پودر به فروش می رسد. اما برای انتخاب یک زرچوبه با کیفیت باید دقت کنید، چون بعضی از تولیدکنندگان برای افزایش سود تجاری خود، ممکن است مقادیری رنگ مصنوعی به آن اضافه کنند. به همین دلیل توصیه می شود به جای پودر زردچوبه، چوب آن را تهیه و در خانه آسیاب کنید. پودر زردچوبه باید در یک ظرف درب دار، در جای خشک و خنک و ترجیحا تاریک نگهداری شود.

آیا شما خواص دیگری برای زردچوبه سراغ دارید؟ تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. در پایان پیشنهاد می کنیم با طبع انیسون و خواص آن نیز در خبرنگاران آشنا شوید و از خواص این ماده نیز بهره برید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8788

به "معرفی طبع زردچوبه، مصلحات و خواص آن در طب سنتی" امتیاز دهید

2 کاربر به "معرفی طبع زردچوبه، مصلحات و خواص آن در طب سنتی" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی طبع زردچوبه، مصلحات و خواص آن در طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید