وزنه برداری ایران در سال 98، از مصدومیت شدید مرادی تا تغییر سیستم به سبک رستمی

به گزارش یومی بلاگ، سال 98 با اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری در رشته وزنه برداری به خاتمه رسید.

وزنه برداری ایران در سال 98، از مصدومیت شدید مرادی تا تغییر سیستم به سبک رستمی

به گزارش ، وزنه برداری یکی از رشته های مدال آور برای ایرن در رقابت های المپیک محسوب می گردد و خیلی از مردم ایران از وزنه برداری، کُشتی و تکواندو، انتظار دیگری نسبت به سایر رشته ها دارند. با این حال تعداد نمونه های مثبت دوپینگ وزنه برداری ایران در طی 10 سال گذشته به حدی بالا بود که فدراسیون دنیای وزنه برداری با اعمال محدودیت هایی برای کشور هایی که نسبت به بقیه بیشتر درگیر پدیده دوپینگ هستند، به نوعی از این اتفاق شوم جلوگیری کرد.

وزنه برداری در سال 98 شاهد اتفاقات خاص خود بود. از خداحافظی چند چهره نامدار و مصدومیت نگران کننده سهراب مرادی در سال منتهی به المپیک تا ظهور چند پدیده جدید در وزنه برداری گوشه ای از حواشی این رشته در سال 98 بود.

بازی های آسیایی در سال 2019 در شهر نانگبو برگزار گردید و در سرانجام، تیم ملی کشورمان تنها با کسب 2 مدال طلا، 3 نقره و یک برنز، در جدول مدالی پس از تیم میزبان دوم شد و در جدول تیمی هم صندلی سوم را پس از کره شمالی به دست آورد. این موضوع اولین زنگ خطر را برای رشته ای مدال آور در آستانه المپیک به صدا در آورد.

سهراب مرادی، قهرمان وزنه برداری المپیک 2016 ریو، در مرداد سال 98 و پیش از رقابت های دنیای 2 بار از ناحیه کتف دچار دررفتگی شد. بار دوم، این قهرمان راهی آلمان شد تا زیر نظر دکتر بابک امینی، عمل جراحی و مراحل توان بخشی خود را سپری کند. سهراب در بازگشت مجدد به میادین ورزشی، امتیازات زیادی را در آستانه المپیک از دست داد، اما همچنان بخت راه یابی به آورد گاه المپیک را دارد و می تواند یکی از 2 نماینده وزنه برداری ایران در توکیو 2020 باشد.

ترکیب تیم ملی وزنه برداری برای رقابت های دنیای 2019 با ترکیب سال های گذشته کمی متفاوت تر بود. ایران پس از چندین سال نتوانست روی سکوی دنیای قرار بگیرد و پس از کشور های چین، بلاروس و کره جنوبی در صندلی چهارم نهاده شد. البته مدال حافظ قشقایی پس از 40 سال در سبک وزن و مدال های علی میری و رضا دهدار، تا حدودی عملکرد ضعیف تیمی و افت شدید کیانوش رستمی را تحت الشعاع خود قرار داد.

سعید علی حسینی در آستانه رقابت های دنیای به دلیل مصدومیت از حضور در رکوردگیری تیم ملی انصراف داد. سعید بازی های دنیای را از دست داد و نام او به همراه کیانوش رستمی برای رقابت های گزینشی المپیک در کشور سوئیس رد نشد. درحالی که هیچ کس از قوانین جدید فدراسیون دنیای وزنه برداری خبر نداشت، علی حسینی به دلیل شرکت نکردن در بازه 6 ماهه در آن مقطع در هیچ رقابت گزینشی المپیک، شانس رسیدن به توکیو را از دست داد و به این ترتیب از دنیای ورزش حرفه ای خداحافظی کرد.

کیانوش رستمی طبق روال گذشته خود، باز هم سال 98 را با تمرینات انفرادی شروع کرد. اوت کردن رستمی در بازی ها دنیای تایلند صدای سرمربی و رئیس فدراسیون وزنه برداری را درآورد. مرادی، رستمی را تهدید کرد اگر به روال خود ادامه بدهد، دیگر جایی در تیم ملی ندارد. کیانوش پس از این اتفاق سبک خود را عوض کرد و زیر نظر علی جباری مربی تیم ملی در مسابقات حاضر شد.

وزنه برداری در بخش بانوان، رشته ای نو پا محسوب می گردد. با این حال هنوز 2 سال در ایران قدمت ندارد و بانوان ایرانی همچنان در راستا کاهش رکورد های خود با رقبای آسیایی هستند. در مسابقات جام سلیمان اوغلو، سیده الهام حسینی نخستین مدال تاریخ بانوان وزنه برداری ایران را به دست آورد و با نقره خود در این بازی ها تاریخ ساز شد.

پنجمین دوره از رقابت های وزنه برداری جام فجر سال جاری به میزبانی گیلان در بهمن ماه برگزار گردید و نسبت به سا ل های گذشته، تعداد شرکت کننده های خارجی کاهش چشمگیری داشت. در نهایت تیم ایران با ترکیب نه چندان کامل خود در مقابل رقبای سطح دوم دنیا، عنوان قهرمانی را به دست آورد.

وزنه برداری ایران هنوز سهمیه های المپیک خود را به دست نیاورده است. علی هاشمی، علی داودی، کیانوش رستمی و سهراب مرادی گزینه های نهایی محمدحسین برخواه برای حضور در توکیو 2020 محسوب می شوند. ملی پوشان کشورمان باید رقابت های گزینشی دیگری را هم پشت سر بگذارند تا در نهایت معین گردد کدام یک از آن ها به عنوان 2 نماینده ایران در عظیم ترین آوردگاه ورزشی دنیا روی تخته می رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 3569

به "وزنه برداری ایران در سال 98، از مصدومیت شدید مرادی تا تغییر سیستم به سبک رستمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزنه برداری ایران در سال 98، از مصدومیت شدید مرادی تا تغییر سیستم به سبک رستمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید