پاتک پتروشیمی ایران به کُری خوانی تحریمی آمریکا

به گزارش یومی بلاگ، خبرگزاری تسنیم: تنها دو روز بعد از تحریم اعلامی جدید آمریکا بر صنعت پتروشیمی ایران، احداث سومین هاب پتروشیمی کشور در غرب هرمزگان امروز با امضای تفاهم نامه ای در ساختمان اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران کلید خورد. استاندار هرمزگان از منطقه ویژه مالی صنایع انرژی بر پارسیان با عنوان مکمل عسلویه، و مدیرعامل ایمیدرو از این منطقه به عنوان عسلویه ای دیگر نام برد که قرار است سومین هاب توسعه صنعت پتروشیمی باشد.

پاتک پتروشیمی ایران به کُری خوانی تحریمی آمریکا

ساعتی پیش با حضور استاندار هرمزگان، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) تفاهم نامه همکاری فی مابین جهت ساماندهی و تسریع در عملیات اجرایی طرح های پتروشیمیایی و پتروپالایشگاهی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان امضا شد.

خداداد غریب پور، مدیرعامل سازمان ایمیدرو در این مراسم با بیان اینکه تفاهم نامه امروز حاصل برگزاری 15 جلسه مداوم و مشترک با مسئولان مربوطه است، گفت: عملیات اجرایی منطقه انرژی بر پارسیان در سال 94 شروع شد و در این مدت زیرساخت های مختلف از جمله زیرساخت های آب رسانی و برق رسانی در دست اجرا بود.

وی اضافه نمود: از مجموع 9800 هکتار مساحت این منطقه، 60 درصد متعلق به احداث صنایع گوناگون می گردد که سهم پتروشیمی 2000 هکتار است که پیش بینی می کنیم بتوانیم فراوریات پتروشیمی به میزان 15 تا 18 میلیون تن در سال را در این منطقه به عنوان هاب جدید پتروشیمی داشته باشیم و شاهد ایجاد عسلویه ای دیگر در ایران باشیم.

غریب پور با اعلام اینکه علاوه بر صنایع پتروشیمی، احداث صنایع آلومینیوم و فولاد و... نیز در این منطقه در برنامه قرار گرفته است، گفت: توسعه کشور، اشتغال و فراوری احتیاجمند سرمایه گذاری است و ما با استفاده از توان داخلی به صورت BOO با جذب سرمایه بخش خصوصی این منطقه را توسعه خواهیم داد.

در ادامه این مراسم، فریدون همتی استاندار هرمزگان گفت: سال جاری در سال رونق فراوری و همچنین در اوج تحریم ها علیه ایران هستیم؛ این درحالی است که کشورما و به ویژه استان هرمزگان ظرفیت های بسیار بزرگی دارد و توان زیادی در داخل کشور برای استفاده از این ظرفیت ها داریم که در حال کار و برنامه ریزی در این زمینه هستیم.

وی اضافه نمود: در غرب استان، منطقه پارسیان واقع شده که یکی از مناطق ویژه و مهم کشور خواهد شد، به طوری که مکمل عسلویه در غرب استان هرمزگان احداث می گردد.

استاندار هرمزگان توضیح داد: فاز اول بندر این منطقه در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید و سرمایه گذاری در بخش های مختلف پتروشیمی، آلومینیوم و آلومینا در برنامه ها دیده شده تا در این منطقه، رونق فراوری بتواند احتیاج کشور را تأمین کند.

وی ادامه داد: در توسعه صنعت فولاد، فراوری آب و فراوری برق در منطقه پارسیان، برنامه های ویژه ای داریم و بخش خصوصی هم اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری نموده است.

همتی در مورد ظرفیت های تأمین خوراک این منطقه گفت: درحال حاضر با خطوط موجود انتقال گاز، ظرفیت 20 میلیون مترمکعب سهم خوراک برای این منطقه دیده شده که این مقدار قابل توسعه در آینده هست.

همچنین بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ابراز کرد: در غرب عسلویه، دیگر ظرفیت توسعه وجود ندارد و ما برای توسعه به شرق این منطقه آماده ایم که همین منطقه پارسیان است که در غرب استان هرمزگان واقع شده و می تواند سومین هاب توسعه صنعت پتروشیمی کشور باشد.

وی همچنین گفت: در منطقه پارسیان 14 طرح پتروشیمی با مجموع ظرفیت فراوری 15 میلیون تن در سال در فاز نخست دیده شده که این برنامه، احتیاجمند سرمایه گذاری بالغ بر 19.5 میلیارد دلاری است.

معاون وزیر نفت بیان کرد: در فاز 2 عسلویه نیز 30 طرح جدید پتروشیمی تعریف شده که 17 طرح در مراحل مختلف توسعه هستند و 13 طرح دیگر نیز در مراحل مطالعه و تأمین اقتصادی هستند.

منبع: برترین ها
انتشار: 13 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 330

به "پاتک پتروشیمی ایران به کُری خوانی تحریمی آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاتک پتروشیمی ایران به کُری خوانی تحریمی آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید