تولایی: برای توسعه روستا باید نگاه بین رشته ای داشت

به گزارش یومی بلاگ، امروز نگاه تک بعدی مالی قادر به حل موضوع توسعه روستایی نیست. باید یک نگاه بین رشته ای به توسعه روستایی داشت.

تولایی: برای توسعه روستا باید نگاه بین رشته ای داشت

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، روح الله تولایی رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام حسین درباره اهمیت ویژه توسعه روستایی خاصه در شرایط سخت اقتصادی در مصاحبه با برنامه نود وهشتی های رادیو اقتصاد، گفت: امروز نگاه تک بعدی اقتصادی قادر به حل موضوع توسعه روستایی نیست. باید یک نگاه بین رشته ای به توسعه روستایی داشت.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از از علومی نظیر سیاستگذاری و خط مشی گذاری عمومی و شاخص های جغرافیای طبیعی و سیاسی، علوم سیاسی، حقوق اداری، مدیریت رفتاری و علوم شناختی در طراحی مدل های اقتصادی، افزود: بعلاوه ثابت شده باید به شیوه ها و الگو های حضور و مشارکت مردم نیز توجه کرد.

تولایی با اشاره به مدل های پیروز اقتصادی در نقاط مختلف جهان، افزود: مثلاً مدل دکتر محمد یونس اقتصاددان بنگلادشی که در 1970 در منطقه شرق آسیا به کار گرفته شد. محمد یونس برای طراحی برنامه توسعه اقتصادی خودش از اصول مدیریتی و فرهنگی که متناسب با زیست بوم شرق آسیا بود، استفاده کرد و رشد اقتصادی بالایی را در آن دوران به ارمغان آورد.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام حسین با انتقاد از کم کاری ها در حوزه طراحی مدل های توسعه اقتصادی، ادامه داد: این امر احتیاج به تحقیقات میدانی با مشارکت پژوهشگران همان منطقه دارد تا پس از جمع آوری اطلاعات و سازماندهی آن با استفاده از نظریه های توسعه به استخراج مدل های بومیِ توسعه روستایی برسیم. دستیابی به این الگو ها احتیاجمند همکاری مشترک دانشگاه با دولت و دانشگاه با صنعت است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر بهره گیری از آدم های کارآفرین برای فعال سازی ظرفیت های توسعه ای روستاها خواهان هم کاری دولت ها برای تدوین برنامه های توسعه روستایی بدون انگیزه های مشخصاً اقتصادی شد.

تولایی افزود: آشنایی و شناخت از ظرفیت ها و علایق کارآفرینان در راهنمایی آن ها برای سرمایه گذاری در روستا ها کاملاً لازم است و می تواند در تسریع طرح های توسعه روستایی مؤثر باشد؛ لذا بهره گیری از علوم شناختی در آنالیز علمیِ نظام انگیزشی کارآفرینان و مآلاً راهنمایی و برنامه ریزی حضور آنان در فرایند توسعه روستایی می تواند راهگشا باشد.

وی هم چنین بر عملی سازی تئوری های اقتصاد مقاومتی برای توسعه بهتر روستا ها تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: بدون شک تحقق بنیادین اقتصاد مقاومتی بدون مردمی سازی اقتصاد و حضور تمام عیار آن ها در عرصه های توسعه ممکن نمی باشد.

رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه امام حسین بر ضرورت توجه رادیو به موضوع بهره گیری از نخبگان علمی و ابزاری با تعلقات قومی و محلی در توسعه روستائی بمثابه زیست بوم خانوادگی تأکید کرد. وی افزود: رادیو می تواند در کنار مستندسازی تجربیات و اقدامات صورت گرفته در روستا ها بستر مناسبی را برای تحقیقات علمی دانشگاه ها ایجاد نماید و فراوری مدل های بومی توسعه روستائی را ممکن ساخته و توسعه هدفمند و پایدار را برای ایران عزیز به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 آذر 1399 بروزرسانی: 2 آذر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 5694

به "تولایی: برای توسعه روستا باید نگاه بین رشته ای داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولایی: برای توسعه روستا باید نگاه بین رشته ای داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید