کرونا بهانه ای برای گران فروشی بلیت هواپیما شده است

به گزارش یومی بلاگ، چندی پیش برخی نمایندگان مجلس نسبت به افزایش بی رویه قیمت بلیت هواپیما انتقاد و لزوم برخورد با آن توسط دستگاه نظارتی مانند سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کردند. افزایش چند برابری قیمت های بلیت پروازهای داخلی در شرایطی اتفاق افتاده است که به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا، سفرهای داخلی و خارجی در مقایسه با سال های گذشته به شدت کاهش یافته است و به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در ایام کرونا پروازهای داخلی 48 درصد و پروازهای خارجی 96 درصد کاهش داشته است.

کرونا بهانه ای برای گران فروشی بلیت هواپیما شده است

از طرفی با توجه به ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شرکت های هواپیمایی موظف به رعایت سقف 60 درصدی مسافر در پروازها هستند. موضوعی که به گفته محمود تهی دست عضو کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران، صرفاً بهانه ای برای افزایش قیمت هاست و بیشتر ایرلاین ها قیمت بلیت های خود را تا سقف 150 درصد از ابتدای سال افزایش داده بودند.

او در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اظهار کرد: متأسفانه با شیوه جدیدی که برخی ایرلاین ها در پیش گرفته اند، در صورت کنسل شدن پرواز از سوی مسافران، شرکت های هواپیمایی بخشی از مبلغ را که قبلاً پرداخت می کردند، برنمی گردانند و چون نظارت و متولی مشخصی هم وجود ندارد، مسافران این مسئله را پیگیری نمی کنند.

تهی دست تأکید کرد گردشگری، اولین قربانی افزایش نرخ بلیت هواپیماست و در ادامه اضافه نمود: در همه جای دنیا برای ترغیب مردم به گردشگری، در مواقع بحرانی ازجمله شیوع ویروس کرونا، شاهد ارائه تخفیف و کاهش قیمت بلیت ها هستیم؛ اما متأسفانه در بازار انحصاری که امروز در ایران شکل گرفته است، بدون توجه به آینده صنعت گردشگری، شاهد اتخاذ تصمیم های غیر کارشناسی هستیم.

ضرورت برنامه ریزی برای توسعه گردشگری در 1400

عضو هیات کنندگان اتاق ایران با تأکید بر این نکته که صنعت گردشگری به عنوان صنعت مادر، نقش بسیار مهمی در ارزآوری ایفا می کند، گفت: در شرایطی که شیوع ویروس کرونا از سال گذشته این صنعت را متحمل هزینه های فراوان کرده است، باید با اتخاذ برنامه ای راهبردی و درعین حال مطابق با ظرفیت های داخلی، از الآن برای سال 1400 این صنعت برنامه ریزی کنیم تا بیش از این شاهد فرصت سوزی در صنعت گردشگری نباشیم.

او معتقد است: متأسفانه به رغم ظرفیت هایی که در حوزه گردشگری داریم، اما آن طور که باید از این ظرفیت ها استفاده نکرده ایم. درحالی که ایران جزو ده کشور اول برتر در بحث جاذبه های فرهنگی و تاریخی است.

تهی دست با اشاره به نشست اخیر کمیسیون گردشگری و مباحث مطرح شده در این نشست از سوی رئیس کمیسیون، مهم ترین موانع صنعت گردشگری را در سه بخش تشریح کرد و گفت: اولین دسته از موانع حوزه گردشگری، موانع ساختاری است که تغییرات سریع مدیران، روابط ضعیف نهادهای اجرایی با مراکز علمی و دانشگاهی، تنوع مراکز تصمیم گیری و موازی کاری بین نهادهای تصمیم گیر، نبود باور ملی مبنی بر اهمیت صنعت گردشگری به عنوان جایگزین درآمدهای نفت، تخریب منابع با بهره برداری نامعقول، ضعف در حفظ جاذبه های طبیعی، ضعف در شناسایی و ارزیابی منابع بالقوه گردشگری، کمبود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده، عدم مشارکت بخش خصوصی در تصمیمات راهبردی و عدم وجود مواضع مشترک در تشکل های حوزه گردشگری را شامل می شود.

او اضافه نمود: موانع اقتصادی، دومین دسته از موانعی است که فعالیت های حوزه گردشگری را با مشکل روبرو کرده و شامل تکیه صرف بر درآمدهای نفتی، نبود تضمین برای سیاست گذاران و سرمایه گذاران بخش خصوصی، تغییر کاربردی و افزایش زمین خواری، بی توجهی به تعاونی های چندمنظوره حوزه گردشگری، بروکراسی پیچیده بانک ها برای ارائه تسهیلات به فعالان حوزه گردشگری و عدم حمایت و تخصیص منابع کافی برای مشارکت بخش خصوصی است.

عضو هیات کنندگان اتاق ایران، سومین دسته از موانع را موانع سیاسی شامل تحریم، دخالت نهادهایی خارج از دولت در حوزه گردشگری، نبود روابط مسالمت آمیز در حوزه گردشگری با کشورهای حوزه خلیج فارس و تمرکزگرایی شدید در مدیریت کشور مطرح نمود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 6503

به "کرونا بهانه ای برای گران فروشی بلیت هواپیما شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا بهانه ای برای گران فروشی بلیت هواپیما شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید