انتصاب، راه حلی برای ترمیم اعتماد

به گزارش یومی بلاگ، پر واضح است که ریشه بسیاری از فساد های شکل گرفته در دستگاه های دولتی ناشی ازانتصابات غلط است و بعلاوه گاه بعضی از انتصاب های نادرست مسئله ای حل نمی کند که هیچ، خود عامل بروز مسائل و خسارات سنگین خواهد بود.

انتصاب، راه حلی برای ترمیم اعتماد

گروه دانشگاه خبرنگاران، زینب بذرافشان؛ در سال های اخیر عوامل متعددی باعث بروز جو بی اعتمادی به دولت در میان توده مردم شده است و بار سنگین بازگرداندن و جلب اعتماد مردم نیز به وظایف خطیر دولت سیزدهم افزوده شده. در شرایط کنونی از مسئولین انتظار می رود اعتماد عمومی را در سایه انتصابات عالمانه و مدبرانه و بر سر کار اوردن مدیران توانمند در کنار عملکرد صادقانه به ثمر برسانند چرا که انتصاب بجا موجب حفظ آرامش جامعه می گردد واساس قوام پایه های یک دولت بر اعتماد و حمایت مردمی می باشد.

اما اخیراً گاه در انتصابات دولتی شاهد مواردی هستیم که در تحقق جلب سرمایه اعتماد ملی و بهبود شرایط فعلی خلل جدی ایجاد می نماید، مسلم است که بسیاری از نارضایتی های مردمی ریشه در انتصاب غلط دارند، هنگامی که ما نارضایتی های مردم را بوسیله مهندسی معکوس برسی می کنیم در نهایت به نصب های اشتباه دولتی می رسیم و با توجه به صندلی های خطیر مدنظر انتخاب مسئولین و مدیران برای صندلیی که مناسب ان نیستند، باعث بروز مسائل قابل توجه در فرایند امور کشور می گردد، چرا که قهرا بدون وجود منتصبین مناسب رسیدن به اهداف کلان بسیار سخت خواهد شد، به علاوه اینکه در اثر انتصابات نابجا زمان از دست خواهد رفت و این صدمه ای غیر قابل جبران برای کشور است.

پر واضح است که ریشه بسیاری از فساد های شکل گرفته در دستگاه های دولتی ناشی ازانتصابات غلط است و بعلاوه گاه بعضی از انتصاب های نادرست مسئله ای حل نمی نماید که هیچ، خود عامل بروز مسائل و خسارات سنگین خواهد بود. با توجه به موارد گفته شده انتظار ما دانشجویان از دستگاه دولتی کشور انتخاب مسئولانی در خور صندلیشان بود، اما متاسفانه در مواردی شاهد انتخاب های پر ابهام هستیم. در تاریخ 17 مرداد امسال جناب آقای محمد مخبر فعالیت خود را در دولت سیزدهم تحت عنوان معاون اول ریاست جمهوری شروع کردند وتاکنون پاسخ درخوری به سوالات مربوط به عملکرد ایشان در ستاد اجرایی فرمان امام داده نشده و این مسئله باعث ضربه به اعتماد مردمی خواهد شد.

زمانی که مردم با قول های ایشان در ستاد اجرایی فرمان امام مبنی بر انتشار کامل اسناد علمی و مقالات مربوط به واکسن کو ایران برکت و تحویل 50 دوز از واکسن مذکور تا انتها شهریور ماه و... ادعا های دیگر و عدم تحقق آنها روبرو می شوند چگونه می توانند نسبت به اقوال ایشان در راستای فعالیت های آینده و بعلاوه عملکرد ایشان در ادامه مسئولیت خود نگرش منفی نداشته باشند ؟ به علاوه، آقای مخبر مسئولیت هم زمان دو سمت بسیار مهم را دارا هستند و این برای بسیاری محل سوال است و مردم مستحق شنیدن توضیحات قانع نماینده ای در رابطه با موارد گفته شده هستند. آیا مردم نباید نسبت به انتصاب آقای حسین مدرس خیابانی به عنوان استاندار یکی از محروم ترین استان های کشور یعنی سیستان و بلوچستان بی اعتماد و خواستار پاسخ باشند؟

در صورتی که در زمان سرپرستی ایشان بر وزارت صمت و پس آن در سمت نمایندگی تام الاختیار وزیر صمت در امور بازرگانی شاهد افزایش چند صد درصدی قیمت مواد غذایی بوده اند و بنابر اخبار منتشر شده در خبرگزاری های رسمی کشور حقوق ایشان به عنوان مدیر عامل شرکت گروه مدیریت سرمایه گزاری امید (وابسته به بانک سپه)، در یک ماه بالغ بر 70 ملیون تومان بوده است، و این در حالیست که بر طبق قانون بودجه سال 1400، مجموع دریافتی گروه های مختلف دولتی نباید از 15 برابر کف حقوق های پرداختی بیشتر باشد. مردم ایران با چه استدلالی می توانند خود را نسبت به انتصاب آقایان علی دارابی به عنوان قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی و سجاد نوروزیان به عنوان مدیر موزه فرش ایران با آن اشکالات و ابهامات برجسته قانع نمایند؟ متاسفانه اینها علاوه بر ضرباتی احتمالی موجب کمرنگ شدن زحمات دولت در چشم و فکر و قلب ملت خواهد شد.

موارد فوق تا حد کافی نگران نماینده هستند و در این شرایط دولت مستقر به مدت حدود دو ماه بدون وجود یکی از مهم ترین سِمت ها یعنی وزیر آموزش و پرورش به فعالیت خود ادامه داده و این موضوع موجبات ایجاد خلل در فرایند کار اجرایی را فراهم می آورد. البته مقصود ما انتصاب عجولانه و بی تدبیر نیست، لیکن این مدت خالی ماندن این سمت دور از انتظار مردم است. در هر صورت بنابر قول آقایقرچک- معاون رییس جمهور در همایش فعالان فرهنگی و اجتماعیان شاء الله کمتر از یک هفته آینده در انتظار معرفی وزیری شایسته پس از این مدت طولانی هستیم.

زینب بذرافشان - دانشجوی کارشناسی علوم سیاسی دانشگاه تهران

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن به وسیله خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8751

به "انتصاب، راه حلی برای ترمیم اعتماد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتصاب، راه حلی برای ترمیم اعتماد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید