پسا کرونا و برطرف اضطراب در قرنطینه

به گزارش یومی بلاگ، این موضوع توجه زیادی را در رسانه های اجتماعی به خود جلب نموده است. تاثیر ماندن در خانه برای مدت طولانی تنها بر کسانی نیست که از قبل هم مسائل روحی داشتند بلکه دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

پسا کرونا و برطرف اضطراب در قرنطینه

در حالی که برخی از کشور ها اقدام به تعدیل محدودیت های مربوط به کرونا نموده اند متخصصان سلامت روح و روان متوجه بروز یک پدیده شده اند، پدیده اضطراب زندگی بعد از برطرف محدودیت ها.

در شهر ووهان چین جایی که شیوع وبروس کرونا از آنجا آغاز شد محدودیت ها از حدود یک ماه پیش برداشته شد. بعد از آن وقتی برخی از ساکنان این شهر آغاز به بیرون رفتن کردند متوجه شدند این کار برایشان سخت است.

یؤ یانگ، معلم مدرسه در ووهان در مقاله ای در گاردین نوشت: بسیاری از مردم مانند او احساسات متناقضی نسبت به تغییر مقررات داشتند. او می گوید بیرون رفتن، دیدن شهری که دوباره به زندگی بر می گردد و شنیدن دوباره صدا ها عجیب به نظر می رسد.

مرکز خرید در ووهان بعد از برداشته شدن محدودیت ها

بسیاری نگرانند که رهبرانشان ممکن است خیلی زود اقدام به برداشتن محدودیت ها نموده باشند. اما برخی هم نگران بازگشت به زندگی عادی هستند.

آکانکشا بهاتیا، 25 ساله، نویسنده، فعال سلامت روان و فعال حقوق زنان است. او که پیش از این در دهلی زندگی می نموده و مجبور شده به دلیل مقررات مربوط به کرونا یک ماه تنها در خانه بماند حالا به شهر دیگری که والدینش در آنجا زندگی می نمایند، نقل مکان نموده است.

او در پستی در رسانه های اجتماعی نوشته این شرایط و همه تغییراتی که با لغو محدودیت ها خواهد آمد برای بسیاری از ما راحت نخواهد بود. پست او درباره زندگی با اضطراب و اینکه زندگی در قرنطینه چه تاثیری بر زندگی اش گذاشته هم هواداران زیادی جلب نموده است.

او گفته مدتی که در خانه تنها بوده برایش خیلی سخت گذشته و حتی در یک روز هایی گریه نموده است.

حالا او با والدینش زندگی می نماید و احساس بهتری دارد، اما نگران این است که بعدا چطور به زندگی به روال قبل از کرونا برگردد. او می گوید ما باید دوباره به همه چیز عادت کنیم.

مارسلا سابیا، هنرمند برزیلی که پیش از کرونا بیشتر کارهایش بر روی طرح تصاویری از بدن متمرکز بوده، حالا طرح هایی را با جامعه رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارد با پیغام هایی در خصوص اینکه چطور از سلامت روانتان در دوران کرونا محافظت کنید.

او می گوید: چیزی که من را نگران می نماید این است که برای مدتی طولانی نتوانیم از لحاظ سلامتی احساس امنیت بکنیم، چون کرونا مردم را نسبت به بیمار شدن حساس و مضطرب نموده است و این برای سلامت روان بسیار مخرب است.

این موضوع توجه زیادی را در رسانه های اجتماعی به خود جلب نموده است. تاثیر ماندن در خانه برای مدت طولانی تنها بر کسانی نیست که از قبل هم مسائل روحی داشتند بلکه دیگران را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

نیکی لیدبتر از سازمان Anxiety UK، سازمان خیریه ای که بیماران روحی را حمایت می نماید، می گوید:

وقتی کسی مدت زیادی کاری را انجام نمی دهد وقتی می خواهد دوباره آن را انجام دهد احتمالا اعتماد به نفس لازم را نخواهد داشت. او به طور مثال از جلسات حضوری کاری و یا استفاده از وسائل نقلیه عمومی پر ازدحام نام می برد که برخی حتی قبل از کرونا برای انجام این کار ها نگرانی داشتند.

علاوه بر این در حالی که برخی از مردم با ماندن در خانه احساس امنیت نسبی داشتند، اما برخی دیگر مانند پزشکان و پرستاران با شرایط سخت و ناراحت نماینده ای روبرو بوده اند. اما یک عامل که همه در آن شریک هستند میزان چالشی است که همه در مدت خیلی کوتاهی در آن قرار گرفته اند.

دکتر استیون تیلور، استاد روانشناسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا می گوید مردم که در ابتدا کوشش زیادی می نمایند با شرایط خانه نشینی کنار بیایند ممکن است به مرور از این شرایط خوششان بیاید و نسبت به بیرون رفتن اضطراب داشته باشند.

دکتر تیلور نویسنده کتاب روانشناسی همه گیری است که چند هفته پیش از شیوع کرونا در چین منتشر شد. او می گوید: شیوع و مهار یک وبروس در شرایط همه گیری هم تا حد زیادی یک پدیده روانشناسی است. مساله تنها ویروسی نیست که به طور تصادفی در سراسر دنیا پخش می گردد بلکه این رفتار مردم است که مشخص می نماید آیا این ویروس پخش خواهد شد یا نه.

دکتر تیلور می گوید: وقتی مردم خیلی می ترسند که مبتلا به ویروسی شوند، طوری رفتار می نمایند که به ضرر خودشان و آشفتگی اجتماعی منجر می گردد همانطور که از ترس، آغاز به خرید انبوه مواد غذائی می کردند.

در واقع تاثیر روانی شیوع یک ویروس بیشتر از تاثیرات دیگر آن است به این معنی که کووید-19 از لحاظ روانی تعداد بیشتری از کسانی را که با این ویروس درگیر می شوند تحت تاثیر قرار می دهد.

بازگشایی زود هنگام

دکتر تیلور می گوید دولت ها هنگامی که تصمیم به تعدیل مقررات و محدودیت ها می گیرند باید رهبری خوبی از خود نشان دهند و طوری عمل نمایند که مردم احساس امنیت و اعتماد نمایند.

او می گوید برای یاری به مردم که بتوانند خودشان را در دنیای بعد از همه گیری جذب نمایند، احتیاج به گفتگوی صریح و آشکار با مردم است. به طور مثال به آن ها گفته گردد که بیرون رفتن از خانه امن است. اشکالی ندارد که به رستوران بروید، اشکالی ندارد که مردم را در آغوش بکشید. دستورالعمل ها باید روشن باشد تا از بلاتکلیفی جلوگیری گردد و اضطراب را کاهش دهد.

چگونه با اضطراب ناشی از کرونا مقابله کنیم

صرف نظر از این که شما قبل از دوران کرونا هم دچار اضطراب بودید یا بعد از آن، راه هایی وجود دارد که می تواند به شما بعد از برطرف محدودیت ها یاری کند.

نیکی لیدبتر از سازمان Anxiety UK می گوید: بعد از برطرف محدودیت ها ما به محض اینکه آغاز به بیرون رفتن از خانه بکنیم باید در نظر بگیریم که یک فرایند روحی روانی در پیش داریم، به خودتان سخت نگیرید، مساله این نیست که یکباره از یک به صد برسید، رفتن به قرنطینه سخت بود و برگشت به روال عادی هم سخت خواهد بود.

خانم لیدبتر به مردم توصیه می نماید که در این دوره نسبت به خودشان ملایم و مهربان باشند. اگر کسی نمی تواند با اضطراب خود مقابله کند و تجربه خانه نشینی و شیوع این ویروس هم او را مضطرب تر نموده، باید درخواست یاری کند باید به دکتر خود مراجعه کند.

او همچنین به مردم توصیه می نماید با یک دوست مورد اعتماد و یا با یکی از اعضای خانواده خود در باره نگرانی هایشان صحبت نمایند.

خانم لیدبتر می گوید مردم این اضطراب را از سر خواهند گذراند. خبر خوب این است که مردم قوی هستند و اضطراب بیشتر مردم ظرف چند هفته یا چند ماه بعد از برطرف محدودیت ها از بین خواهد رفت. هر چند که این استرس ممکن است تا مدت طولانی تری با برخی از مردم باقی بماند.

در این میان برخی که نسبت به بیرون رفتن از خانه بعد از برطرف محدودیت ها نگرانند، آغاز به یادگیری برخی از چیز ها در خانه نموده اند که متخصصان گفته اند برای سلامت روان شان مهم است مثل سالم غذا خوردن و ورزش کردن. آن ها قصد دارند در آینده هم آن را ادامه دهند.

مثلا اکانکشا آغاز به یادگیری زبان کره ای نموده و دلش می خواهد که فیلم های کره ای را بدون زیرنویس نگاه کند. مارسلا می خواهد بر روی انجام یوگا و مدیتیشن تمرکز کند. او می گوید گذراندن این اوقات به تنهایی در خانه، به او یاد داده که چقدر احتیاج دارد بر روی سلامت روانش سرمایه گذاری کند.

منبع: فرادید
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 4076

به "پسا کرونا و برطرف اضطراب در قرنطینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پسا کرونا و برطرف اضطراب در قرنطینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید