کتابخانه ملی کرمان؛ دیدنی جذاب برای علاقمندان به تاریخ

به گزارش یومی بلاگ، در این مقاله ما تصمیم گرفتیم تا شما را با کتابخانه ملی کرمان آشنا کنیم. پس، لطفا تا سرانجام این مقاله با ما همراه باشید تا همچنین اطلاعات دقیق تری پیرامون ساعت کاری کتابخانه ملی کرمان بدست آورید. در دوران پهلوی معمولا در هر شهری یک باغ ملی ساخته می شد که در شهر کرمان هم یک باغ ملی بنا گشت. امروزه در مقابل این باغ ملی، کتابخانه ملی کرمان قرار گرفته است. اگر بخواهیم بیشتر در خصوص تاریخچه و پیشینه این باغ ملی برایتان شرح دهیم، باید بگوییم که زمان ساخت و تاسیس این بنا به دوره پهلوی اول بازمی شود، یعنی دقیقا زمانیکه سلطنت به دست رضاشاه افتاد.

کتابخانه ملی کرمان؛ دیدنی جذاب برای علاقمندان به تاریخ

جهت دریافت خدمات اجرای انواع روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

بخش های مختلف کتابخانه

بخش های مختلفی در کتابخانه مرکزی کرمان وجود دارند که از مهمترین آنها می توان به خدمات فنی، پذیرش، مرجع، امانت، منابع دیداری و شنیداری، نسخه های خطی و چاپ سنگی، کتابخانه نابینایان، کتابخانه دفاع مقدس، بخش کودک، کرمان شناسی اشاره داشت. همچنین، سالن های مطالعه برای ارائه خدمات به مراجعه کنندگان وجود دارند که افراد می توانند در صورت تمایل در این سالن ها حضور یابند و از این خدمات در ساعت کاری کتابخانه ملی کرمان بهره مند شوند. این کتابخانه چیزی نزدیک به 121 هزار جلد کتاب دارد و بیش از 30 نفر در این کتابخانه به عنوان کتابدار مشغول ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستند.

تاریخچه کتابخانه ملی کرمان

جالب است بدانید که این کتابخانه در سال 1308 خورشیدی به عنوان یک کارخانه ریسندگی و بافندگی تحت عنوان خورشید، کار خود را آغاز کرد و معمار آن شخصی به نام محمد علی راوی بود که بنابر سفارش عده ای از افراد سرمایه دار و ثروتمند این بنا را پایه ریزی و تاسیس کرد. قبل از به وجود آمدن یک سری وقایع سیاسی، این کارخانه به صورت عادی مشغول فعالیت بود و فراوری خود را داشت، اما بعدها به سبب به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل فراز و فرودهای ناشی از فعالیت های سیاسی بسته شد و دیگر نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد. بعد از انقلاب، هر بخش از کارخانه توسط اداره های متفاوتی از جمله شهرداری و سازمان آب مورد استفاده نهاده شدند و به اختیار این اداره ها درآمدند. این کارخانه وقایع تاریخی زیادی را به خود دیده که یکی از آنها زلزله ای بود که در سال 1360 روی داد. در این زلزله بخشی از سقف این کارخانه به طور کامل تخریب شد. پس از گذشت مدتی تصمیم گرفته شد که این بنا مجددا مورد مرمت و بازسازی قرار گیرد و این بار به عنوان یک مجموعه فرهنگی به فعالیت خود ادامه دهد. این تصمیم بعدها اجرایی شد و یک نمایشگاه در این مکان برپا گشت که به ارائه فعالیت های اولین دهه انقلاب در پی روایاتی تصویری می پرداخت. نام این نمایشگاه میثاق بود که در زمینه فرهنگی فعالیت داشت. در طی اقدامی که در سال 1368 صورت گرفت، این بنا از دستگاه های مختلف خالی شد و مجدد مورد مرمت نهاده شد و در طی این دوره تحت عنوان مرکز کرمان شناسی مشغول به فعالیت شد. در سال 1370 که کنگره جهانی خواجوی کرمانی اجرا گشت، با حمایت سازمان میراث فرهنگی این بنا به کتابخانه ملی مبدل شد و امروزه در زمینه مشغول به فعالیت هست. قابل ذکر است که این کتابخانه در روز 30 شهریور سال 1378 ثبت گشت.

سبک معماری کتابخانه ملی کرمان

ساختمان کتابخانه ملی در خیابان خورشید و در وسط یک بخش زیبا و دیدنی پر از درختان سرو نهاده شد. درون این محوطه علاوه بر درخت های سرو یک حوض آب و آب نمای زیبایی خودنمایی می کنند که چشم ها را به خود جذب می کنند. معماری این بنا بسیار زیبا و هنرمندانه بوده و هنوز هم پس از گذشت سالیان دراز، شکل و سبک خود را حفظ نموده است. یکی از مواردی که در زیبایی بافت این بنا بسیار تاثیرگذار بوده، تزئینات آجرکاری و کاشی های معرق هستند. محوطه ورودی آن دارای تزئینات جالبی بوده که بدان هویت و تشخص خاصی بخشیده اند. زیبایی این بنا به قدری است که نمی توان به راحتی با کلمات و واژه ها آن را توصیف کرد، بلکه باید نظاره گر این بنا باشید تا آنچه را که ما توضیح داده ایم، خودتان با تمام وجود حس کنید. یکی از ویژگی های جالبی که این کتابخانه دارد، طراحی خاص سر درش بوده که بسیار مشابه سردر موزه صنعتی کرمان و سردر بیمارستان نوریه کرمان هست. این شباهت را در تزئینات و نوع مصالح بکار رفته در ساخت این بناها هم میتوان دید و با شجاعت گفت که این کتابخانه از جمله زیباترین بناهایی است که در صورت سفر به کرمان پیشنهاد می کنیم حتما سری به آن بزنید.

اطلاعات بازدید از کتابخانه ملی کرمان

آدرس: کرمان، ابتدای خیابان شهید رجایی، پارک ریاضیات

شماره تلفن: 03432225076

ساعات کار: شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7/5 تا 19 (سالنهای مطالعه تا 21) و پنجشنبه ها از ساعت 7/5 تا 13 (سالنهای مطالعه تا 14)

منبع: همگردی
انتشار: 29 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 3158

به "کتابخانه ملی کرمان؛ دیدنی جذاب برای علاقمندان به تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابخانه ملی کرمان؛ دیدنی جذاب برای علاقمندان به تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید