کشف آنزیمی که تولید مادام العمر اسپرم را ممکن می کند

به گزارش یومی بلاگ، طبق تحقیقات جرمی وانگ از دانشکده دامپزشکی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش، این تجدید سلول های بنیادی وابسته به یک عامل خود-بازسازی سلول های بنیادی است که اخیراً شناسایی شده و به نام DOT1L شناخته می شود.

کشف آنزیمی که تولید مادام العمر اسپرم را ممکن می کند

به گزارش خبرنگاران به از راهنماتو، بر همین اساس این دانشمندان نشان دادند که حیوانات فاقد DOT1L قادر به حفظ سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال نیستند که این امر بر توانایی آن ها در ساختن مداوم اسپرم تأثیر می گذارد.

وانگ می گوید: شناسایی این عامل ضروری نه تنها به ما کمک می کند تا زیست شناسی سلول های بنیادی ژرمینال بالغ را درک کنیم، بلکه می تواند به ما این امکان را بدهد که روزی سلول های سوماتیکی، مانند نوعی از سلول های پوستی به نام فیبروبلاست، را دوباره برنامه ریزی کنیم تا به سلول های بنیادی زا تبدیل شوند که اساساً یک گام رو به جلو برای درمان ناباروری است.

عملکرد DOT1L در خود نوسازی سلول های بنیادی به طور تصادفی از طریق محققان کشف شد. موش هایی که دارای فرم جهش یافته DOT1L در هر سلول هستند فراتر از مرحله جنینی زنده نمی ماندند.

با این حال، وانگ و همکارانش بر اساس الگو های بیان ژنتیکی DOT1L فرض کردند که DOT1L می تواند در میوز، فرآیند تقسیم سلولی که منجر به اسپرم و تخمک می شود، نقش داشته باشد؛ بنابراین آن ها تصمیم گرفتند بررسی کنند که اگر ژن را فقط در این سلول های زاینده جهش دهند، چه اتفاقی می افتد.

دانشمندان در آزمایش های خود بر روی موش ها شواهد مختلفی از ارتباط بین DOT1L و فرآیند خود تجدیدی سلول های بنیادی یافتند بدین معنی که وقتی DOT1L در این سلول ها غیرفعال می شد، نه تنها فرآیند خود تجدیدی سلول های بنیادی مختل می شد بلکه تولید و رشد اسپرم نیز کاهش قابل توجهی پیدا می کرد.

وانگ می گوید: ما فکر می کنیم که DOT1L بیان ژن های Hoxc را با متیله کردن آن ها تقویت می کند. این فاکتور های رونویسی احتمالاً به فرآیند خود نوسازی سلول های بنیادی کمک می کنند. وی می افزاید؛ یک هدف بلندمدت ما استفاده از عواملی مانند DOT1L و سایر عوامل دخیل در خود نوسازی سلول های بنیادی برای کمک به افرادی است که دارای چالش های باروری هستند.

منبع: راهنماتو

منبع: فرارو
انتشار: 8 شهریور 1401 بروزرسانی: 8 شهریور 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 10948

به "کشف آنزیمی که تولید مادام العمر اسپرم را ممکن می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف آنزیمی که تولید مادام العمر اسپرم را ممکن می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید