آشنایی با مشخصات پژو 2008 و امکانات آن

به گزارش یومی بلاگ، پژو 2008 یک محصول کراس اور از شرکت پژو است که علاوه بر بازارهای جهانی، در قالب نسخه های مونتاژ شده در بازار خودروی ایران نیز حضور دارد. به بیان دقیق تر پژو 2008 یک خودروی شاسی بلند میانه اندام و جمع و جور به شمار می رود که به موجب همکاری ایران خودرو و پژو توسط بازوی اجرایی ایران خودرو یعنی شرکت ایکاپ مونتاژ می گردد.

آشنایی با مشخصات پژو 2008 و امکانات آن

خبرنگاران | سرویس خودرو - پژو 2008 را می توان در عمل نسخه کراس اور خودروی پژو 208 لقب داد. پیش از عرض اندام این محصول کراس اور، خودروی پژو 208 به موجب بهره مندی از خصوصیات اسپورت خود توانسته بود در میان خودرو دوستان بسیاری از نقاط دنیا مورد توجه و اقبال قرار گیرد. از همین رو شرکت پژو تصمیم گرفت تا از محبوبیت و مقبولیت این خودرو در نزد مشتریان خود نهایت استفاده را ببرد. از آن جایی که این روزها خودروهای شاسی بلند و کراس اور به عنوان محصولات بسیار محبوبی در گوشه و کنار دنیا شناخته می شوند، بهترین کار برای استفاده از پتانسیل های خودروی پژو 208، تلفیق محبوبیت آن با محبوبیت خودروهای کراس اور بود. به این ترتیب، توسط مهندسان شرکت پژو خودروی شاسی بلند جمع و جور و میانه اندامی به نام پژو 2008 فراوری شد تا بلکه بتواند موفقیت های خودروی پژو 208 را توسعه دهد و آن را به عرصه دیگری منتقل کند.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در فهرست موضوعی زیر، به موضوع دلخواه خود برسید.

1. مشخصات فنی

2. قابلیت ها و امکانات

3. مشخصات ظاهری

4. قیمت

خودروی پژو 2008 تا این لحظه در قالب مدل های مختلفی در بازارهای دنیای عرضه شده است. در قالب مدل های مبتنی بر موتور دیزلی و بنزینی که هر کدام از آنها توانایی های منحصر به فردی را به نمایش گذاشته اند و از امکانات و قابلیت های متفاوتی نسبت به یکدیگر بهره می برند. این موضوع به خصوص در مدل 2017 خودروی پژو 2008 نمود بیشتری یافته است. محصولی که در قالب تیپ های گوناگونی در اختیار خودرو دوستان قرار گرفته و در شمایل چندین مدل مختلف در بازارهای دنیای قابل خریداری است. با این حال خودروی پژو 2008 در ایران تنها در قالب یک مدل مونتاژ می گردد. مدلی که ما به ازای دنیای دارد و به موتور بنزینی توربو شارژ مجهز است. حال بد نیست نگاهی به مدل مونتاژ شده از این خودرو در ایران بیاندازیم و ویژگی های مختلف فنی و ظاهری آن را مورد آنالیز قرار دهیم.

مشخصات فنی خودروی پژو 2008

پیش از پرداختن به مشخصات فنی این خودرو، بد نیست به این نکته اشاره گردد که این خودرو اکنون چیزی نزدیک به پنج سال است که در بازارهای دنیای حضور دارد. با این حال می توان گفت که تا سال گذشته، خودروی پژو 2008 تغییرات چندانی را در ظاهر و باطن خود تجربه نکرده بود. در واقع عرضه شدن نسخه فیس لیفت این خودرو در سال گذشته فرصت خوبی را برای مهندسان و طراحان فعال در شرکت پژو فراهم آورد تا دستی به سر و روی آن بکشند و محصول کراس اور خود را با ظاهر و باطن متفاوتی نسبت به قبل راهی بازار نمایند.

البته همان گونه که به آن اشاره شد تنوع فنی موجود در نسخه های دنیای خودروی پژو 2008 در نسخه مونتاژ شده از این خودرو در ایران مشاهده نمی گردد. چرا که این محصول تنها در قالب یک مدل در بازار خودروی ایران حضور یافته است.

در مدل مونتاژ شده از خودروی پژو 2008 در ایران شاهد وجود یک موتور مدل THP165 به عنوان قلب تپنده این محصول هستیم. موتوری که علاوه بر بهره مندی از سیستم انژکتوری مبتنی بر تکنیک پاشش مستقیم سوخت، از خصلت توربو شارژ برخوردار است و گنجایش آن حول و حوش رقم 1600 سی سی است.

این موتور چهار سیلندر و شانزده سوپاپ از این قابلیت برخوردار است تا رقمی معادل 163 اسب بخار (با احتساب 6000 دور در دقیقه) را به عنوان حداکثر توان خروجی خود به ثبت برساند. افزون بر آن حداکثر گشتاور فراوری شده توسط موتور این خودرو نیز رقمی در حدود 240 نیوتن متر (با احتساب 1400 دور در دقیقه) خواهد بود.

به موجب بهره مندی از این موتور توربو شارژ، خودروی پژو 2008 قادر است در مدت زمانی حدود 8.2 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد. به این ترتیب می توان ادعا کرد که شتاب این خودرو تقریبا با شتاب مدل اسپورت خودروی نیسان جوک (که آن هم یک خودروی کراس اور پر طرفدار محسوب می گردد) برابری می نماید و در مجموع حدود سه ثانیه از مدل های پلاتینیوم و اسکای پک خودروی کراس اور نیسان بهینه تر است.

در عمل می توان پژو 2008 را به عنوان یک خودروی کراس اور محصولی سریع و پر شتاب لقب داد. خودرویی که علاوه بر شتاب مناسب خود، قادر است با حداکثر سرعت قابل دست یابی خود نیز جلب توجه کند. سرعتی که حول و حوش رقم 217 کیلومتر در ساعت است و به خوبی می تواند نظر مثبت خودرو دوستان جوان را به سوی خود جلب کند.

حتی اگر مدل مونتاژ شده خودروی پژو 2008 در ایران از وجود جعبه دنده دستی بهره می برد، شاید در صورت استفاده از سوخت مناسب امکان ثبت شتاب بهتری نیز توسط آن وجود می داشت. با این حال این خودرو از وجود جعبه دنده دستی بی بهره بوده و از توانایی های جعبه دنده اتوماتیک EAT6 بهره می برد.

از سوی دیگر می توان به این نکته اشاره نمود که خودروی پژو 2008 با وجود بهره مندی از حالت کراس اور و ویژگی های اسپورت، میزان مصرف سوخت نسبتا مناسبی را از خود به نمایش گذاشته است. به گونه ای که میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه ترکیبی رقمی در حدود 6.7 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت برآورد می گردد. همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو در دو حالت برون شهری و درون شهری نیز به ترتیب روی ارقام 9.8 لیتر و 4.9 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت واقع شده است.

با وجود ویژگی های مثبتی که پژو 2008 از آنها بهره می برد، این خودرو به عنوان یک کراس اور در زمینه پیمودن مسیرهای آفرود چندان توانمند جلوه نمی نماید. اگرچه شاسی بلند جمع و جور ساخته شده توسط شرکت پژو قادر به پیمودن بعضی مسیرهای ناهموار و پر دست انداز است، اما کیفیت سیستم تعلیق این خودرو موجب می گردد تا صاحبان آن بیش از توانایی های آفرود این خودرو بر توانایی های آن به عنوان یک کراس اور شهری و جاده ای متمرکز شوند. بنابراین اگر به دنبال یک خودروی کراس اور صد در صد جان سخت برای انجام فعالیت های آفرود می شد، بهتر است با احتیاط به سراغ خودروی پژو 2008 بروید و انتظارات چندان بالایی از این خودروی کراس اور در زمینه پیمودن مسیرهای پر چالش نداشته باشید.

با تمام این اوصاف می توان مشخصات فنی پژو 2008 را به عنوان یک خودروی کراس اور خانوادگی و مسافرتی مناسب توصیف کرد. مشخصاتی که در صورت تمایل می توانید آنها را در قالب جدول زیر از نظر بگذرانید.

مشخصات فنی خودروی پژو 2008
طول خودرو4159 میلی متر
عرض خودرو1739 میلی متر
ارتفاع خودرو1556 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور جلو و عقب2537 میلی متر
وزن خودرو بدون سرنشین و تجهیزات اضافه1280 کیلوگرم
نوع موتور خودروتوربو شارژ مدل THP165
گنجایش موتور خودرو1600 سی سی
حداکثر توان موتور خودرو163 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور موتور خودرو240 نیوتن متر در 1400 دور در دقیقه
تعداد سیلندر4 سیلندر
تعداد سوپاپ16 سوپاپ
نوع سوخت سازگار با خودروبنزین بدون سرب
نوع سیستم انژکتوری خودروپاشش مستقیم سوخت
نوع سیستم انتقال قدرت EAT6 اتوماتیک
حداکثر سرعت قابل دست یابی 217 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد8.2 ثانیه
استاندارد آلایندگی یورو 5
گنجایش مخزن سوخت50 لیتر
میزان مصرف سوخت درون شهری8.9 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت درون شهری9.4 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت
میزان مصرف سوخت به شکل چرخه ترکیبی7.6 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت

قابلیت ها و امکانات خودروی پژو 2008

نسخه مونتاژ شده از خودروی پژو 2008 در ایران کم و بیش از همان امکانات و قابلیت های نسخه توربو شارژ این خودرو که در بازارهای دنیای عرضه شده است بهره می برد و به جز بعضی از ویژگی های غیر مشابه تفاوت بنیادین دیگری با نسخه مذکور ندارد.

در این خودرو شاهد وجود سیستم های کمکی چند گانه ای برای تضمین پایداری و حفظ ثبات کلی آن هستیم. سیستم های کمکی شناخته شده ای که از میان آنها می توان به سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم ترمز اضطراری EBA، سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو یا همان ESP و همچنین سیستم کمکی راندن خودرو هنگام حرکت در مسیرهای سربالایی که به اختصار با نام EBA شناخته می گردد، اشاره نمود. ضمن آن که سیستم ترمز این خودرو چه در بخش جلو و چه در بخش عقب آن به صورت دیسکی طراحی شده است.

علاوه بر آن در خودروی پژو 2008 شاهد وجود شش کیسه هوای ایمنی برای تضمین امنیت سرنشینان آن هستیم. کیسه های هوایی که شامل کیسه هوای ایمنی در بخش جلو، کیسه هوای ایمنی جانبی و کیسه هوای پرده ای می شوند. همچنین می توان به صفحه نمایش لمسی و 7 اینچی این خودرو به عنوان یکی از امکانات مهم و کاربردی به کار رفته در آن نیز اشاره نمود.

سایر امکانات و قابلیت های موجود در خودروی پژو 2008 را می توانید در قالب لیست زیر به صورت فهرست وار مشاهده کنید:

  • وجود سیستم صوتی مبتنی بر شش بلندگوی مجزا که به قابلیت هایی نظیر درگاه یو اس بی، قابلیت بلوتوث و قابلیت Mirror Screen مجهز است
  • برخورداری از فرمان برقی که از وجود کلیدهای کنترل نماینده سیستم صوتی بهره می برد
  • مجهز به سیستم تهویه دو منطقه ای اتوماتیک که سیستم خنک نماینده داشبورد را تکمیل می نماید
  • وجود آینه های جانبی تا شونده که از خصلت برقی برخوردارند
  • مجهز به چراغ های جلوی اتوماتیک، چراغ های روشنایی روز با کیفیت ال ای دی و چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب
  • برخورداری از شیشه های جلو و عقب برقی که از وجود قابلیت تک لمسی و قفل برقی ایمنی کودک بهره می برند
  • مجهز به سنسور کمکی پارک عقب
  • برخورداری از دوربین دید عقب
  • بهره مندی از سنسور کاهش باد لاستیک ها
  • مجهز به سیستم هشدار پارامتریک و پیرامونی
  • برخورداری از رینگ آلومینیومی 16 اینچی و رینگ یدکی فولادی 15 اینچی
  • بهره مندی از جایگاه های راحتی پارچه ای و جایگاه عقب تاشو
  • مجهز به پشت سری برای جایگاه های عقب
  • برخورداری از قابلیت کروز کنترل
  • بهره مندی از سیستم محدود نماینده سرعت
  • مجهز به برف پاک کن اتوماتیک

مشخصات ظاهری خودروی پژو 2008

همان گونه که به آن اشاره شد خودروی پژو 2008 در عمل به عنوان نسخه کراس اور خودروی پژو 208 شناخته می گردد. بنابراین جای هیچ گونه تعجبی باقی نمی ماند که این خودرو از نظر ظاهری به طور تمام و کمال وامدار خودروی پژو 208 باشد. در واقع ظاهر خودروی پژو 2008 نیز همانند پژوه 208 از حالت اسپورت و جوان پسندی برخوردار است.

نمای جلو: در نمای جلوی این خودرو چراغ های خوش حالت و رو به پایین بیش از سایر اجزای آن خودنمایی می نماید و حالت جذابی به چهره این خودروی کراس اور بخشیده است. در کنار چراغ های مذکور، شاهد شکل موازی در حالت پنجره ای سپر و بخش جلو پنجره این خودرو هستیم. بخش هایی که از نظر شمایل و ظاهر شباهت فراوانی با یکدیگر دارند و کاملا هم راستا و به شکل موازی با یکدیگر طراحی شده اند.

نمای عقب: در نمای عقب خودروی پژو 2008 نیز شکل و نوع طراحی چراغ ها بیش از سایر اجزای این بخش به چشم می آید. ضمن آن باید به این نکته اشاره نمود که نمای عقب نیز درست مانند نمای کناری این خودرو در عین ساده بودن از طراحی شیک و تاثیرگذاری برخوردار است. البته در نمای عقب این خودرو وجود خط حجم دهنده زیر چراغ ها که در عمل حالتی دو تکه به بخش پشتی پژو 2008 بخشیده است، نقطه عطف بزرگی در طراحی این نما محسوب می گردد.

نمای داخلی: در نمای داخلی خودروی پژو 2008 نیز اگرچه هیچ گونه جزییات خیره نماینده یا شگفت انگیزی به چشم نمی خورد، اما حداقل همه چیز سر جای خود قرار گرفته است و نکته عجیب و غریبی را در طراحی این بخش از خودرو شاهد نیستیم. به طور کل می توان ادعا کرد که نمای داخلی این خودرو، همانند نمای کناری در بخش بیرونی از طراحی ساده و بی پیرایه ای برخوردار است.

در مجموع می توان به این جمع بندی رسید که شکل و شمایل خودروی پژو 2008 کم و بیش از حالت اسپورت برخوردار است و کاملا قابل قبول جلوه می نماید.

قیمت خودروی پژو 2008

در حال حاضر و در هنگام تهیه این مطلب مدل صفر کیلومتر و کار نکرده خودروی پژو 2008 با متوسط قیمتی در حدود 190 میلیون تومان در بازار خودروی ایران معامله می گردد. جالب این جا است که سال گذشته در چنین روزهایی این خودرو با قیمتی نزدیک به صد میلیون تومان در بازار به فروش می رسید. به عبارت بهتر در مدت زمانی نزدیک به یک سال قیمت این خودرو به دو برابر رقم ابتدایی خود رسیده است.

با این حال می توان گفت که این خودرو در حال حاضر نسبت به رقبایی نظیر نیسان جوک از قیمت کمتری برخوردار است. از همین رو تعداد کسانی که قادر به خرید این خودرو هستند به طور حتم بیش از خریداران بالقوه خودروی نیسان جوک خواهد بود.

به بیان دقیق تر در حال حاضر ارزان قیمت ترین مدل موجود از خودروی نیسان جوک مدل 2017 اسکای پک این خودرو است که هم اکنون از متوسط قیمتی حول و حوش 265 میلیون تومان برخوردار است.

به هر حال در صورت مساعد بودن اوضاع مالی علاقه مندان به محصولات کراس اور در این شرایط بسیار نامساعد مالی، خودروی پژو 2008 می تواند حرف های قابل تاملی برای گفتن در قامت یک خودروی کراس اور خانوادگی شهری داشته باشد.

اگر مایل به دیدار نزدیک تری با خودروی پژو 2008 هستید می توانید ویدیوی زیر که به آنالیز این خودرو اختصاص یافته است را از نظر بگذرانید.

منبع: setare.com
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 6665

به "آشنایی با مشخصات پژو 2008 و امکانات آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با مشخصات پژو 2008 و امکانات آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید