آیا داروهای آلرژی تاریخ انقضا دارند؟

به گزارش یومی بلاگ، جام جم/ بله! داروهای آلرژی هم تاریخ مصرف دارند اما بسته به نوعشان، ممکن است بعد از گذشت تاریخ انقضا هم موثر باشند. آنتی هیستامین های بدون نسخه و تجویزی را می توان نسبت به داروهای مایع مانند اسپری بینی کورتیکواستروئیدی تا مدت طولانی تری بعد از تاریخ انقضایشان مصرف کرد.

آیا داروهای آلرژی تاریخ انقضا دارند؟

مدت انقضای مصرف آنتی هیستامین ها چقدر است؟

آنتی هیستامین ها از انواع اصلی داروهای آلرژی را می توان پس از انقضای تاریخ مصرفشان هم مصرف کرد. به گفته کریستین فرانک، داروساز مستقر در نیوجرسی آمریکا تاریخ انقضای داروهای بدون نسخه مانند کلاریتین با نام عمومی لوراتادین و ستیریزین با نام تجاری زیرتک، معمولا حدود دو سال و نیم پس از فراوری و تاریخ انقضای آنتی هیستامین های تجویزی حدود یک سال است.

با این حال، نتایج مطالعه ای که در سال 2012 در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شد نشان داد آنتی هیستامین ها می توانند تا چند سال بعد از تاریخ انقضایشان هم موثر باشند.

فرانک می گوید بخش فعال دارو که در بدن واکنش ایجاد می نماید، به تدریج و با گذشت زمان تجزیه می گردد و دارو را ناکارآمد می نماید. درنتیجه مصرف دارویی که تاریخ انقضای آن گذشته مانند مصرف دارونماست و احتمالا کمکی به شما نمی نماید. به همین دلیل فراورینمایندگان دارو اثربخشی دارو پس از تاریخ انقضای آن را تضمین نمی نمایند.

اما به طور کلی، آنتی هیستامین ها از جمله داروهایی هستند که می توانند با گذشت سال ها از تاریخ انقضایشان همچنان مؤثر باشند.فقط به خاطر داشته باشید که بعد از گذشت دو یا سه سال از تاریخ انقضا، احتمال کاهش تاثیرگذاری دارو وجود دارد.

تاریخ انقضای داروهای آلرژی مایع و اسپری های بینی

کورتیکواستروئیدهای مایع برای درمان علائمی مانند خارش بینی، عطسه و گرفتگی بینی استفاده می شوند. اسپری های بینی کورتیکواستروئیدی می توانند مانند فلوناز بدون نسخه باشند یا مانند نازونکس تجویز شوند. این اسپری ها حاوی مواد نگهدارنده هستند تا مایع را به مدت بیشتری تازه نگه دارند.

تاریخ انقضای داروهای مایع تجویزی معمولا بیشتر از یک سال نیست و تاریخ انقضای داروهای مایع بدون نسخه نیز معمولا حدود دو سال است. فرانک می گوید داروهای آلرژی مایع نباید مدت زیادی بعد از تاریخ انقضایشان مصرف شوند. به گفته این داروساز، اسپری های بینی و آنتی هیستامین های مایع می توانند تا یک سال بعد از تاریخی که روی شیشه نوشته می گردد مصرف شوند و بعد از آن خطری ندارند، اما تاثیر خود را از دست می دهند.

برای افزایش قدرت داروهای مایع مانند اسپری های بینی این محقق پیشنهاد می نماید آنها را در دمای اتاق نگه دارید. فرانک می گوید نگهداری این داروها در جای بسیار گرم، در نور آفتاب یا جای سرد مانند یخچال باعث می گردد سریع تر خراب شوند.

منبع: همگردی
انتشار: 5 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 4284

به "آیا داروهای آلرژی تاریخ انقضا دارند؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "آیا داروهای آلرژی تاریخ انقضا دارند؟" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا داروهای آلرژی تاریخ انقضا دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید