کیسه های پلاستیکی

به گزارش یومی بلاگ، کیسه های پلاستیکی به علت مقرون به صرفه، با دوام، سبک و بهداشتی بودنشان برای حمل مواد غذایی و دیگر کالاها در میان فروشندگان و نیز مصرف کنندگان بسار محبوب هستند.

کیسه های پلاستیکی

با وجود این که کیسه های پلاستیکی امروزه یکی از ابزارهای ایجاد راحتی زندگی مدرن هستند و زندگی بدون وجود آنها برای ما غیرقابل تصور است، ولی همین کیسه ها تبدیل به عامل آلودگی هوا، نابودی حیات وحش و از بین رفتن منابع با ارزش زمین شده اند.

تنها در آمریکا سالانه حدود 100 میلیارد کیسه پلاستیکی استفاده می گردد. حال با در نظر گرفتن اقتصاد و جمعیت بزرگ هند، چین، اروپاو دیگر نقاط دنیا رقمی سرسام آور از مصرف کیسه های پلاستیکی برایمان آشکار می گردد.

کیسه های پلاستیکی از مواد شیمیایی مختلف و عمداتاً سمی مانند زایلن، اکسید اتیلن و بنزن ساخته می گردد، که منشا انواع بیماری ها و اختلالات در انسان شناخته شده اند. آن ها نه تنها اثراتی منفی بر سلامت انسان ها و حیوانات می گذارند، بلکه منجر به آلودگی هوا شده و در نهایت باعث آلودگی آب و تهدیدی دیگر برای انسان ها، حیوانات و گیاهان می شوند.

این کیسه ها را به راحتی میتوان هر جایی پیدا کرد از میوه فروشی ها تا فروشگاه های بزرگ و بیشتر ما به عواقب استفاده از آنها بی توجه هستیم.

بیشتر کیسه های پلاستیکی پس از استفاده به مراکز دفن زباله برده می شوند. هر سال، کیسه های پلاستیکی بیشتر و بیشتری به شکل زباله وارد محیط زیست می گردد و از این طریق کیسه ها راه خود را برای ورود به خیابان ها، پارک ها و سواحل باز می کنند و اگر سوزانده شوند گازهای سمی را وارد هوا می کنند.

سالانه حدود 100،000 حیوان دریایی، دلفین ها، لاک پشت ها، نهنگ ها، پنگوئن ها و 1 میلیون پرنده به خاطر کیسه های پلاستیکی کشته می شوند. خیلی از آن ها کیسه ها را اشتباهاً به عنوان غذا قورت می دهند و چون این کیسه ها تجزیه نمی شوند بعد از مرگ و تجزیه حیوان همچنان باقی می ماند و مرگ حیوانات دیگری را رقم می زنند.

یکی از بدترین اثرات زیست محیطی تجزیه ناپذیری آن ها است. تجزیه آنها حداقل 400 سال طول می کشد.

برای فراوری کیسه های پلاستیکی نفت ضروری است، که فرآورده های آن هم رو به کاهش است و روز به روز گران تر می گردد. سالانه 100 میلیون بشکه نفت برای فراوری پلاستیک مصرف می گردد و بدون شک این منبع گران بها نباید از این طریق هدر رود.

کیسه های پلاستیکی به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی ما بدل شده اند ولی می توانیم آغاز به کم کردن آنها در زندگی کنیم. کیف های پارچه ای برای خرید می تواند جایگزین خوبی باشد.

هر یک از ما باید مسولیت این مشکل را بر عهده بگیریم.

امروزه در خیلی از کشورها و ایالات آمریکا استفاده از کیسه پلاستیک ممنوع شده است. امروزه تعداد آمریکایی هایی که از مصرف پلاستیک منع شده اند به 50 میلیون نفر رسیده است.

بیشتر آدم ها روزانه از یک کیسه استفاده می کنند، یعنی چیزی که از سوخت فسیلی تهیه می گردد، ظرف چند دقیقه راهی سطل های زباله می گردد، ولی خیلی از آنها به محل دفن نمی رسند و به وسیله باد از کامیون ها به بیرون پرتاپ می شوند که سر از هر کجا در می آورند.

هر چند خیلی از مردم استفاده از این کیسه ها را حق خود می دانند ولی امروزه می دانیم این طرز فکر باعث تلف شدن منابع و تخریب چشم اندازهای طبیعی ما می گردد.

جمع آوری: لیلا قندهاری

منابع:

www.taravat-bahar.org

http://www.boomesa.com

http://www.buzzle.com

http://www.greenlivingbees.com

http://www.conservingnow.com

http://www.envirosax.com

http://www.reuseit.com

http://www.inspirationgreen.com

منبع: دالاهو
انتشار: 5 دی 1401 بروزرسانی: 5 دی 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 11834

به "کیسه های پلاستیکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیسه های پلاستیکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید