افزایش انگیزه کاری پرستاران برای پیشگیری از مهاجرت لازم است

به گزارش یومی بلاگ، مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جامعه پرستاری یکی از ارکان مهم حوزه سلامت به شمار می رود، افزایش انگیزه کاری به منظور جلوگیری از مهاجرت آنان امری لازم است.

افزایش انگیزه کاری پرستاران برای پیشگیری از مهاجرت لازم است

امیررضا صالح مقدم مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر میل به مهاجرت در بین پرستاران فارغ التحصیل و دانشجویان پرستاری وجود دارد که افزایش سطح عایدی مالی و ادامه تحصیل از دلایل تمایل پرستاران به مهاجرت است.

او اضافه نمود: در حال حاضر در کشور های پیشرفته ای همانند آمریکا و اروپای شرقی تمایل به استخدام پرستاران ایرانی به علت تخصص بالا و دارا بودن اخلاق حرفه ای و اسلامی زیاد است، بطوریکه بیشترین پذیرفته شدگان آزمون های تخصصی این کشور ها پرستاران ایرانی هستند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد:بعلاوه در کشور های پیشرفته و پیشرفته به حرفه پرستاری توجه ویژه ای می گردد و پرستاران تنها در یک شیفت موظف به کار هستند و از مرخصی خود برای داشتن شرایط روحی و جسمی مناسب تری باید استفاده نمایند، در حالیکه در ایران پرستاران به علت کمبود نیروی پرستاری و به علت عایدی پایین و برای تامین معیشت خود مجبور به اضافه کاری اجباری و فعالیت در 2 یا سه شیفت کاری و بدون استفاده از مرخصی هستند.

صالح مقدم بیان نمود: در کشور های پیشرفته گاهی دستمزد یک سال یک پرستار معادل دستمزد 30 سال فعالیت یک پرستار در ایران است و این امر سبب افزایش مهاجرت پرستاران به این کشور ها می گردد، لذا برای جلوگیری از مهاجرت آنان باید زمینه اشتغال، معیشت، آسایش و رفاه مالی پرستاران فراهم گردد.

او توضیح داد: با پیگیری های اجرا شده پرداخت کارانه های تعرفه خدمات پرستاری برای پرستاران این دانشگاه شروع شده است، گرچه رقم آن کافی نیست، اما نشان از توجه مسوولان به این موضوع دارد.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید نمود: رقم پرداختی کارانه تعرفه خدمات پرستاری بین 1.5 تا 4.5 میلیون تومان است که این مبلغ جدا از حقوق و اضافه کار آنان می باشد.

صالح مقدم اظهار کرد: در حال حاضر شاخص تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 1.8 است، در حالیکه این شاخص در منطقه ها تحت پوشش این دانشگاه 0.9 است یعنی شاخص تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در این دانشگاه نصف استاندارد کشوری است.

او اضافه نمود: این دانشگاه برای جبران کمبود یاد شده نیازمند 10 هزار کادر پرستاری شامل پرستار اتاق عمل، هوشبری و یاری پرستار دیگر است تا به استاندارد کشوری برسد.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در آزمون استخدامی پیش رو 30 هزار پرستار در دانشگاه های علوم پزشکی کشور پذیرفته خواهند شد که بین 6 تا 8 درصد آن سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواهد بود.

فعالیت 100 مرکز مجاز پرستاری

صالح مقدم بیان نمود: هم اکنون 100 مرکز پرستاری دارای مجوز به منظور ارائه خدمات پرستاری در منازل در حوزه تحت پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی فعال هستند که 60 مرکز از این تعداد در مشهد هستند.

او با بیان اینکه هزینه خدمات پرستاری در مراکز مزبور طبق تعرفه مصوب بوده و هیچ مرکزی حق دریافت هزینه اضافه را ندارد توضیح داد: در این مراکز 70 نوع خدمات درمانی از جمله تزریقات، پانسمان، سونداژ ارائه می گردد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیش از 9 هزار دانشجو و حدود 25 هزار کارمند بهداشتی و درمانی، در حال حاضر به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

این دانشگاه با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در 16 خراسان رضوی، 80 درصد از جمعیت 6 میلیون و 870 هزار نفری این استان را تحت پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت 17 شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت حیدریه و دانشکده های پزشکی نیشابور و تربت جام است.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آذر 1401 بروزرسانی: 12 آذر 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 11662

به "افزایش انگیزه کاری پرستاران برای پیشگیری از مهاجرت لازم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش انگیزه کاری پرستاران برای پیشگیری از مهاجرت لازم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید