افزایش قد کودک چگونه امکان پذیر است؟

به گزارش یومی بلاگ، قد یک کودک از طریق ژنتیک و سهم تغذیه روزانه تعیین میشود. بر طبق گفته سازمان سلامت بچه ها، رشد کودک بعد از اولین سال زندگی او کند میشود و به جهش های کوچک رشدی تقسیم میشود. یک رژیم غذایی سالم و فعالیتها و تمرینهای تعیین میتواند به افزایش قد کودک شما یاری نماید. برای اطلاعات بیشتر به مطالعه در این خصوص ادامه دهید.

افزایش قد کودک چگونه امکان پذیر است؟
قد بلند بودن باعث افزایش اطمینان و اعتماد به نفس کودک شما میگردد. قد خوب بعلاوه به او یاری میکند تا در ورزش هایی مانند بسکتبال مشارکت نماید و از دیگران بهتر باشد. در آینده، در صورتیکه کودک شما قصد دنبال کردن رشته مدلینگ یا بازی در فیلم ها را داشته باشد، قد خوب قطعا به او یاری خواهد کرد. جدا از آن، داشتن قد بلند به او یاری خواهد کرد تا از مسائلی که بچه ها کوتاه قد با آن روبرو هستند دور بماند. اجازه دهید به شما بگوییم که چه کارهایی می توانند به افزایش قد کودک شما یاری نماید.

میله های بارفیکساین میله ها در بسیاری از زمین های بازی، پارک ها و باغ ها یافت میشوند. آویزان شدن از این میله ها تمرین خوبی میباشد و بچه ها نیز از آن لذت میبرند. کودک شما نباید هنگام آویزان شدن از روی زمین حمایتی را دریافت کند و پاهایش باید بالاتر از زمین باشد. این میله را میتوان بعلاوه در خانه نصب نمود در صورتیکه شما نمیتوانید چنین میله ای را در بیرون از خانه و در محله خود پیدا کنید. این فعالیت به راست و کشیده شدن ستون فقرات یاری میکند. بچه ها باید هر روزه یک تا 10 دقیقه از این میله آویزان شوند و به تعداد زیاد خود را از میله بالا بکشند. کودک خود را تشویق نمایید که روزانه حداقل 10 بار تا چانه خود را از میله بالا بکشند تا برترین نتیجه حاصل گردد.

بسکتبال بازی کردنبازی بسکتبال یک راه عالی برای افزایش قد کودک میباشد. این بازی شامل تعداد زیادی پرش بلند می باشد. هنگامی که کودک شما به سوی سبد بالا پرش میزند، کمر، پاها، دست ها کشیده میشوند. این ورزش به ستون فقرات یاری میکند تا کشیده شوند. فرض کنید که مدرسه کودک شما تیم بسکتبال ندارد و یا فرزند شما عضو آن نباشد، پس شما میتوانید در خصوص دیگر مکان های شهر خود تحقیق کنید و دریابید که کجا این ورزش انجام میگردد. این ورزش به صورت روزانه باید بین 45 دقیقه تا یک ساعت بازی گردد. بسکتبال ورزشی است که بچه ها میتوانند از انجام آن با دوستان خود لذت ببرند. زیاد بازی کردن بسکتبال در دوره نوجوانی برترین راه برای رسیدن به حداکثر رشد قد میباشد.

ورزش های کششیاین ورزش ها برترین تمرین برای افزایش قد به صورت طبیعی میباشد. تمرین های ساده کششی میتواند باعث رشد حداقل 7,6 سانتی متری کودک شما گردد. کشش برای گردش خون نیز مناسب می باشد. ورزش یوگا نیز شامل اعمال کششی بسیار میباشد؛ بنابراین ایده خوبی است که کودک خود را در کلاس یوگا ثبت نام کنید. یک نمونه از تمرین کششی خوب تمرین کششی دیوار است. از کودک خود بخواهید پشت به دیوار بایستد و روی انگشتان پای خود بلند گردد، سپس از او بخواهید تا حد امکان دست هایش را بالا ببرد. تمرین خوب کششی دیگر این است که از کودک خود بخواهید که روی زمین بنشیند و پاهایش را دراز نماید. سپس از او بخواهید که مانند تصویر بالا کمر خود را خم کند و کوشش به گرفتن انگشتان پای خود نماید. این تمرین، انعطاف پذیری مهره های کمر را افزایش و حالت ایستادن را ارتقا میدهد.

شناشنا یک تمرین کششی عالی برای ستون فقرات می باشد که به کودک شما یاری میکند قد بلند تر گردد. وقتی قسمتی از بدن به حرکت در می آید، تمامی بدن کشیده میگردد. حرکت سینه به عنوان برترین تمرین شنا برای افزایش قد محسوب می گردد. بچه های که در نوجوانی زیاد شنا می نمایند نسبت به بچه های که شنا نمی نمایند بلندتر یافت می شوند. شناکردن به کشیدگی ماهیچه ها در تمامی بدن یاری میکند که هورمون رشد را آزاد مینمایند و باعث افزایش قد میشوند. هرچند، اگر شما می خواهید کودک شما به وسیله شنا بلندقدتر گردد، منتظر به نتیجه رسیدن در یک شب نباشید، برای رسیدن به برترین نتایج، شناکردن منظم لازم است. 1

طنابپرش از طناب فقط یک بازی سرگرم نماینده برای بچه ها نیست بلکه یک تمرین عالی برای افزایش قد است. هنگام طناب زدن بدن شما در حالی که پشت و ستون فقرات کشیده می گردد، راست می ماند. خم شدن مداوم در زانوه ا. باعث می گردد که ماهیچه های ساق پا به صورت عمودی کشیده شوند. این حرکات فیزیکی بدنی در کنار هم توده استخوانی را در قسمت پایینی پا ها اضافه می نمایند، که سبب افزایش چند سانتی متری قد می گردد.

خواب کافیوقتی صحبت از خواب آرام می گردد، ناگفته پیداست که این یکی از مهمترین عوامل رشد سالم است. تحقیقات نشان می دهد که نوجوانان در حال رشد حداقل به 8 ساعت استراحت شبانه احتیاج دارند، 11 ساعت می تواند در تقویت رشد سالم بسیار مؤثر باشد.

خواب کافی و با کیفیت بسیار حائز اهمیت است، زیرا بدن هنگام خواب رشد می نماید و بافت نو ایجاد می نماید. مغز ما هورمون رشد را بطور خاص هنگامی که در چرخه عمیق و آرام خواب قرار داریم آزاد می نماید؛ بنابراین، اگر خواب کافی ندارید، این امر می تواند منجر به فراوری مقادیر اندک از HGH گردد و از این رو شما را از رشد حداکثر قد باز دارد.

خوشبختانه چندین کار وجود دارد که می توانید برای داشتن خواب کافی انجام دهید. برای مبتدیان، حتماً وقت خود را طوری مدیریت کنید که ساعات کافی برای خوابیدن حتی بعد از یک روز طولانی داشته باشید. دوم اینکه، یک محیط خواب راحت ایجاد کنید تا بتوانید وابی راحت و عمیق را تجربه کنید. عواملی را که می توانند در خواب مانند نور های قوی و سر و صدا ها اختلال ایجاد نمایند از بین ببرید. بعلاوه، از نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار قبل از رفتن به رختخواب پرهیز کنید، زیرا باعث اختلال در خواب می شوند.

به جای قهوه، قبل از رفتن به رختخواب، چای بابونه بنوشید، زیرا می تواند کیفیت خواب را بهبود ببخشد. علاوه بر این، حمام گرم درست قبل از خواب می تواند کیفیت خواب شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

رژیم غذایی سالمتغذیه سالم برای رشد مناسب کاملاً لازم است، مهم است که اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی مورد احتیاج بدن شما برای رشد و نمو کامل دریافت می گردد. نکته اصلی تغذیه سالم، پایبندی به یک رژیم غذایی متعادل و اجتناب از مصرف غذا های نا سالم است. برای رشد حداکثری قد، باید عادات غذایی زیر را در نظر داشته باشد:

دریافت اندازه کافی از ویتامین Dویتامین D. یک ماده مغذی حیاتی برای رشد سالم استخوان ها به ویژه در بچه ها است. شما می توانید ویتامین D. را از غذا هایی مانند ماهی، لبنیات، قارچ، تخم مرغ، گوشت، یونجه و توفو یا با قرار گرفتن در معرض نور خورشید کافی دریافت کنید.

دریافت اندازه کافی از کلسیمدریافت کلسیم نیز بسیار مهم است، زیرا استخوان ها برای رشد و نمو به این ماده مغذی احتیاج دارند. منابع غنی کلسیم بیشتر شامل پنیر، سویا، ساردین، سبزیجات سبز، لبنیات و غلات غنی شده است.

رویمصرف روی خود را با غذا هایی مانند نخود فرنگی، مارچوبه، تخم مرغ، شکلات و صدف افزایش دهید تا بیشتر به تقویت و رشد سلامتی خود یاری کنید. روی به ویژه در بچه ها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا عدم وجود آن باعث توقف رشد می گردد.

سایر مواد مغذی جدا از موارد ذکر شده در بالا نیز نباید نادیده گرفته شوند، زیرا آن ها نیز در رشد مناسب نقش دارند. برای تأمین انرژی سلول ها و بعلاوه مقادیر کافی پروتئین به کربوهیدرات ها احتیاج دارید تا بتوانید بلوک های ساختمانی اساسی مورد احتیاج بدن را برای رشد بدن تأمین کنید. اگر مواد مغذی در رژیم غذایی شما کم است، می توانید با مصرف مکمل ها، شکاف غذایی را از بین ببرید.

تقویت سیستم ایمنیسیستم ایمنی بدن نقش اساسی در رشد قد شما دارد. با داشتن سیستم ایمنی قوی، بیماری ها نمی توانند فرایند سلامتی و رشد را کند نمایند. توانایی مقابله با بیماری ها به ویژه در نوجوانی و سن رشد بسیار مهم است. در حالی که بعضی بیماری ها می توانند در دوران کودکی یا بلوغ مانع از رشد و نمو شوند، اما خبر خوب این است که شما می توانید سیستم ایمنی بدن خود را با صرف وعده های غذایی سالم تقویت کنید. به جای خوردن غذا های فرآوری شده، رژیم غذایی خود را سرشار از غلات کامل، لبنیات کم چرب، پروتئین، میوه و سبزیجات متنوع کنید.

مرکبات مانند انگور، پرتقال و لیمو که سرشار از آنتی اکسیدان هستند و به مقابله با اثرات مضر رادیکال های آزاد برای حفظ بدن از بیماری ها یاری می نمایند. از طرف دیگر، غذا هایی مانند ماهی، روغن کبد COD و آجیل ها حاوی اسید های چرب امگا 3 را به وفور ارائه می دهند که به تقویت نماینده عملکرد سیستم ایمنی بدن معروف هستند.

نوشیدن اندازه زیادی آبنوشیدن اندازه زیادی آب شما را به یک غول بلند تبدیل نمی نماید، اما بدن برای رسیدن به پتانسیل رشد کامل خود باید آبرسانی گردد. در زمان قد کشیدن، از نوشیدن آب غافل نشوید. با این حال، آب هضم را بهبود می بخشد، سموم را از بدن خارج می نماید و متابولیسم شما را بهبود می بخشد. به همین ترتیب، تأثیر مستقیمی بر قد شما خواهد گذاشت.

برای دستیابی به سلامتی مطلوب باید حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید. راه عالی دیگر برای مرطوب نگه داشتن بدن، خوردن میوه های حاوی آب و سبزیجات مانند هندوانه و خیار است. 2

چه عواملی باعث کاهش قد بچه ها می گردد؟گاهی کودک تحت تاثیر عوامل محیطی و بیماریها ممکن است دچار کوتاهی قد گردد. این عوامل عبارت است از:

تغذیه نامناسب

آسیبهای دوران کودکی قبل از بسته شدن صفحه رشد که می تواند باعث توقف رشد، کوتاهی قد، انحراف محور طولی استخوان، پای پرانتزی یا پای ضربدری گردد.

بیماری های متابولیک و مادرزادی، مثل راشیتیسم، آکرومگالی و آکندروپلازی و…

شرایط بدنی و عادتهای نادرست. مثل بد ایستادن، بدنشستن و راه رفتن به صورت خمیده یا کج.

قد نهایی کودک چگونه محاسبه می گردد؟قد نهایی کودک براساس میانگین قد پدر و مادر در نظر گرفته می گردد. برای پسرها 5/6 سانتی متر به عدد میانگین بدست آمده اضافه و برای دخترها 5/6 سانتی متر از عدد میانگین بدست آمده کم می نمایند. سپس برای معین قد نهایی، عدد بدست آمده را برای پسرها، در محدوده منفی 7 تا مثبت 7 و برای دخترها در محدوده منفی 5 تا مثبت 5 معین می نمایند. این محدوده اطمینان، به دلیل ژنتیک در نظر گرفته شده است که تغذیه، محیط زندگی و زمان بلوغ در آن تاثیرگذار است. 3

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.yjc.ir

3.www.shirazmch.ir

منبع: راسخون
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8703

به "افزایش قد کودک چگونه امکان پذیر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش قد کودک چگونه امکان پذیر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید