مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه

به گزارش یومی بلاگ، به فهرست مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه نگاهی انداخته و آنها را وارد رژیم غذایی خود نموده تا از سلولهای 100% مؤثر و کارا و عضلات قوی بهره مند شوید. این مقاله را خوانده تا اطلاع یابید چگونه ایجاد تغییرات ساده

مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

به لیست مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه نگاهی انداخته و آنها را وارد رژیم غذایی خود نموده تا از سلولهای 100% مؤثر و کارا و عضلات قوی بهره مند شوید. این مقاله را خوانده تا اطلاع یابید چگونه ایجاد تغییرات ساده در رژیم غذایی می تواند به طور قابل توجهی سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

اسیدهای آمینه اجزاء سازنده پروتئین به تعداد می فرایند. با آنکه بدن شما قادر به فراوری بعضی از اسیدهای آمینه است، اما احتیاج دارید که مابقی آنها را برای بدن تأمین سازید. اسیدهای آمینه ای که به وسیله بدن (عمدتاً در کبد) فراوری می شوند، را به اسم اسیدهای آمینه غیر ضروری نامگذاری می کنند. انواعی که بدن شما احتیاج داشته از مواد غذایی بدست آورد را اسیدهای آمینه ضروری گویند. وجود تمامی این اسیدهای آمینه برای سلامتی ما حیاتی هستند به این علت که به ساخت پروتئین هایی یاری می کنند که جهت تکامل سلولها و عضلات قوی مورد احتیاج می باشند. این امر به نوبه خود به تقویت سیستم ایمنی یاری می نماید. مکملهای اسید آمینه امکان دارد که موجب بروز عوارض جانبی شده بنابراین همیشه بهتر است که مواد غذایی سرشار از این اسیدهای آمینه مصرف شوند. اکنون اجازه دهید به لیست اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری نگاهی بیاندازیم.

اسیدهای آمینه غیر ضروری

آلانین

آسپاراژین

اسید آسپارتیک

سیستئین

اسید گلوتامیک

گلوتامین

گلیسین

پرولین

سرین

تیروزین

یک بدن سالم قادر به فراوری این اسیدهای آمینه به میزان کافی است. اما، افراد ضعیف و یا افراد مبتلا به بعضی از بیماریها ممکن است متوجه فراوری ناکافی بعضی از این اسیدهای آمینه شوند. آنها ممکن است احتیاج به مصرف مکمل داشته باشند. بنابراین، آرژنین، سیستئین، گلوتامین، پرولین، و تیروزین به اسم اسیدهای آمینه ضروری مشروط شناخته می شوند.

اسیدهای آمینه ضروری

آرژنین (میزانی از آرژنین به طور طبیعی به وسیله بدن فراوری می گردد)

ایزولوسین

هیستیدین

لوسین

متیونین

لیزین

فنیل آلانین

تریپتوفان

ترئونین

والین

این درست نیست که تنها گوشت و ماهی می توانند به میزان کافی اسیدهای آمینه را تأمین سازند. مواد غذایی گیاهی هم منابع خوبی از آنها به حساب می آیند. گوشت، تخم مرغ، مرغ، و فراورده های لبنی به اسم منابع کامل پروتئین به رسمیت شناخته شده اند، به این علت که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری می باشند.

لیست مواد غذایی غنی از اسیدهای آمینه

تخم مرغ

گوشت گاو

جوجه

جگر

گوشت قرمز

گوشت بره

بوقلمون

گوشت گوساله

سخت پوستان دریایی

جعفری

جلبک دریایی (اسپیرولینا)

پودر نارگیل

کدو حلوایی

نخود فرنگی

گل کلم

کرفس

چغندر

سیب زمینی

برنج قهوه ای

گوجه فرنگی

محصولات سویا

تخم شنبلیله

گلابی

هلو

انبه

انجیر

قارچ

شیر

ماست

پاپایا - نوعی میوه استوایی

زردآلو

موز

سیب

هندوانه

آووکادوها

بادام هندی

پسته

فندق

گردو

بادام

بادام زمینی

تخمه آفتابگردان

دانه کنجد

دانه کدو تنبل

پیکان یا گردوی آمریکایی

میگو

جو دو سر

غلات خام

گندم

جوانه

عدس

پیاز

کدو

چاودار

سیر

جوانه گندم

کوینولا

غذای دریایی

حبوبات

پنیر (پارمسان، پنیر ایدام، موزارلا، پنیر کاتج)

ماهی (کاد، ماهی آزاد، تن و ساردین)

فواید مواد غذایی غنی از اسیدهای آمینه

 مواد غذایی حاوی مقادیر بالای اسیدهای آمینه به جلوگیری از ریزش مو یاری می کنند.

 مواد غذایی سرشار از اسید آمینه به مهار رشد تومور و سرطان یاری می کنند.

 اسیدهای آمینه فرایند سم زدایی کبد را با خنثی سازی آمونیاک و حفظ تعادل نیتروژن افزایش داده، در نتیجه، در جهت بهبود سلامت کلی همکاری می کنند.

 وجود آنها به منظور انجام مناسب عملکرد سیستم فراوری مثل مورد احتیاج است. آنها بعلاوه به افزایش توده عضلانی یاری و کاهش وزن را بالا می برند.

 این مواد غذایی بعلاوه بهبود و ترمیم سریع پوست و بافت همبند را رواج می دهند. در صورتی که تمایل به داشتن پوست، مو، و ناخنهایی سالم می باشید، وجود این اسیدهای آمینه در این امر مفید می باشد.

 کمبود اسیدهای آمینه ممکن است به عدم تعادل آنزیمها و هورمون ها منجر گردد. آنها باعث آزاد شدن انسولین شده، در نتیجه، به تعادل سطوح قند یاری می کنند. آنها بعلاوه در صورت ابتلاء شما به ورم مفاصل به خوبی عمل می کنند.

 آنها بعلاوه فراوری هورمون رشد را تحریک می سازند. این اسیدهای آمینه جهت داشتن استخوانهای قوی و کلاژن مورد احتیاج می باشند. آنها به جلوگیری از بروز خستگی و افزایش استقامت شما یاری می کنند.

 این مواد غذایی به جلوگیری از بروز اختلالات عصبی و مغزی با حفظ تعادل در سیستم عصبی مرکزی یاری می کنند. مواد غذایی سرشار از اسید آمینه به حفظ سلامت قلب هم یاری می کنند.

 آنها به جلوگیری از بروز افسردگی یاری نموده و حافظه را بهبود می بخشند. این مواد غذایی به داشتن خوابی عمیق یاری نموده و بدن را برای مدیریت استرس آماده می سازند. این خواص متعدد مکملهای اسید آمینه را در تمام نقاط دنیا محبوب ساخته است.

بدن ما کربوهیدراتها و چربی های اضافی را جهت استفاده در آینده ذخیره می سازد اما مقادیر اضافی اسیدهای آمینه را ذخیره نمی سازد. بنابراین، عرضه منظم مواد غذایی سرشار از اسیدهای آمینه جهت حفظ سلامتی کاملاً لازم است. اکنون که از خواص سلامتی بخش اسیدهای آمینه اطلاع یافتید، میزان زیادی از مواد غذایی سرشار از اسید آمینه را وارد رژیم غذایی روزانه خود سازید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 8459

به "مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی حاوی اسیدهای آمینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید