انتقال هدفمند ماده شیمی درمانی به تومورهای جامد ثبت اختراع شد

به گزارش یومی بلاگ، برای اولین بار در کشور سنتز نانوکمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی برای انتقال هدفمند ماده شیمی درمانی ثبت اختراع شد.

انتقال هدفمند ماده شیمی درمانی به تومورهای جامد ثبت اختراع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، اختراع سنتز نانوکمپوزیت سیس پلاتین مغناطیسی برای انتقال هدفمند ماده شیمی درمانی به تومورهای جامد و مهار بیشتر سلول های تومور توسط هانیه پورفرج دانشجوی کارشناسی ارشد نانوشیمی، دکتر سمیه رستم زاده و دکتر محمد ضیعفی زاده از محققان دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای هیات علمی واحد اردبیل به ثبت رسید.

هانیه پورفرج که فعالیت های عملی این تحقیق و اختراع را انجام داده امروز سه شنبه 5 آذر در این باره گفت: بیش از یک سال بود که پس از طرح موضوع توسط دکتر سمیه رستم زاده و کمک های فراوان دکتر محمد ضعیفی زاده در آزمایشگاه به صورت عملی کار شد که در نهایت پس از رسیدن به هدف، پروژه را ثبت اختراع کردیم.

این دانشجو افزود: این تحقیق با استفاده از امکانات آزمایشگاهی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل اجرا شده و خرید از خدمات سایر موسسه های آموزش عالی از جمله دانشگاه کاشان، دانشگاه متالوژی رازی، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز اجرا شده است.

محمد ضعیفی زاده عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل نیز گفت: یکی از مسائل مهم شیمی درمانی عدم انتقال هدفمند ماده به ناحیه توموری است و سیس پلاتین یکی از داروهای ژنریک شیمی درمانی است که طیف گسترده مصرف برای اکثر تومورها را دارد.

ضعیفی زاده افزود: این دارو علاوه بر دارابودن ضررهای فراوان به سایر بافت ها، بار اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را به عنوان عارضه ایجاد می کند که در این پروژه با روش تغییر نانوکمپلکس سیس پلاتین مغناطیس که با استفاده از میدان مغناطیسی به سلول ها و بافت های هدف انتقال می یابد، توانستیم بر اساس مطالعات in vito علاوه بر اتصال هدفمند، میزان اثربخشی آن را بر روی مهار سلول های سرطانی سینه به حدود 2 برابر برسانیم.

او بیان نمود: این افزایش تاثیر می تواند ناشی از تجمع سیس پلاتین در سلول و یا اثر متقابل آن با نانوآهن موجود به دلایل تغییر در دمای سلول های سرطانی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل شرح داد: نکته قابل توجه اینکه مهار در حالت مصرف نانوکامپوزیت به هر دو صورت القایی آپاپوپتوز و القایی نکروز صورت می گیرد. بنابراین در صورت موفقیت در شرایط in vivo می تواند نانو سیس پلاتین مغناطیس جایگزین سیس پلاتین ژنریک موجود در بازار باشد که همین موضوع در موش های مدل سرطانی در حال مطالعه است.

سمیه رستم زاده، دیگر همکار عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در این پروژه نیز در این باره اظهار کرد: باتوجه به اهمیت مسأله سرطان تصمیم گرفتیم تا در پیرامون این موضوع تحقیقاتی انجام دهیم که خوشبختانه این تحقیقات منجر به ثبت اختراع ارزشمندی شد.

او افزود: در این پروژه با استفاده از علم شیمی، نانوتکنولوژی، بیوشیمی از یک روش نوآورانه برای انتقال هدفمند سیس پلاتین به سلول های سرطانی سینه با کمک میدان مغناطیسی استفاده شد که در نهایت سبب شد که سیس پلاتین به مقدار زیادی در واحد سطح نانو به سلول های سرطانی انتقال یابد.

استاد شیمی معدنی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل به ارتباط علوم مختلف با هم اشاره کرد و افزود: امروزه علوم مختلف با هم رابطه تنگاتنگی دارند که با بهرمندی از هر کدام و در ترکیب این علم ها می توان به دستاوردهای علمی جدید و بی نظیری دست یافت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 1997

به "انتقال هدفمند ماده شیمی درمانی به تومورهای جامد ثبت اختراع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقال هدفمند ماده شیمی درمانی به تومورهای جامد ثبت اختراع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید