برگزاری نشست تبادل فرهنگی ایران و چین در شانگهای

به گزارش یومی بلاگ، نشست یک روزه تبادل فرهنگی چین و ایران، جاده ابریشم راهی به سوی مهد تمدن با همکاری گروه ام تیری الیت و وابستگی فرهنگی ایران در شانگهای، در سالن اجتماعات هتل اکوتریا این شهر برگزار گردید.

برگزاری نشست تبادل فرهنگی ایران و چین در شانگهای

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران، در این همایش که جمعی از شخصیت های فرهنگی، علمی و مقامات محلی حضور داشتند، موضوع روابط تاریخی ایران و چین مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

بهنام آزاد، نماینده فرهنگی ایران در شانگهای، در ابتدای این نشست با مروری بر تاریخ تمدن و فرهنگ ایران و گفت: کشور ایران به گواهی همه آگاهان وصاحبنظران، از دیرباز تا امروز، خاستگاه و جولانگاه یکی از غنی ترین و کهن ترین تمدن های دنیا بوده و در دوران چندین هزار ساله خود، همیشه در حال گسترش و بالندگی بوده و پایدار و راسخ و سرافراز باقی مانده است.

وابسته فرهنگی کشورمان در ادامه اضافه کرد: فرهنگ و تمدن دیرپای ایران، نفوذی پذیرفتنی و ماندگار در شرق و غرب آسیا و قاره اروپا داشته است. به طوریکه مارکو پولو، دنیاگرد مشهور ونیزی به حضور عده زیادی دانشمند، نویسنده ایرانی و نفوذ آنان در دربار سلسله یوآن چین و بناهایی که نام ایرانی داشته، اشاره نموده است.

بهنام آزاد در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت جاده ابریشم و نقش آن در روابط تاریخی ایران و چین پرداخت.

سپس یوان شین، رییس دانشکده فلسفه دانشگاه فودان شانگهای، دومین سخنران این نشست بود. وی با اشاره به تأثیر دو تمدن بزرگ چین و ایران در تاریخ بشری، گفت: بی شک؛ روابط تاریخی دو کشور چین و ایران که حلقه وصل آن جاده ابریشم بوده است، تأثیر شگرفی در گسترش فرهنگ بشری داشته است.

استاد دانشگاه فودان چین در ادامه شرحاتی درباره راه اندازی دروس تاریخ تمدن های باستانی و تأثیر آن در فرهنگ چینی داد.

در ادامه این نشست شین تنگ، مدیر گروه ام تیری الیت چین، با اشاره به مسافرت های چهارگانه اش به ایران، به بیان تجربیاتش در این سفرها پرداخت و از زیبایی های ایران و اماکن و آثار باستانی آن، شیرینی زبان فارسی، نقاشی ها، مینیاتورها، فرش های نفیس و میهمان نوازی، رفتار و منش محبت آمیز ایرانی ها سخن گفت.

وی سخنانش را چنین به خاتمه برد: نمی توانیم ایران را که کشوری با سابقه طولانی، دوستی عمیق و ریشه دار با چین دارد را فراموش کنیم. ایران کشور امنی است و به همه چینی ها توصیه می کنم حداقل برای یک بار در طول عمر خود به ایران سفر نمایند و از نشاط و زیبایی های موجود در آن لذت ببرند.

چن تنگ، رییس گروه مطالعات آسیا و آفریقای دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای، آخرین سخنران این نشست بود. وی ابتدا شرح کوتاهی درباره افسانه جام جم در دوره جمشید، پادشاه باستانی ایران ارایه داد و گفت: می خواهم از درون جام دنیا نمای جم، به روابط تاریخی ایران و چین به طور مفصل از دوران قبل از میلاد بپردازم. ایران و چین از معدود و نادر کشورهایی هستند که در طول روابط تاریخی کهن خود هرگز جنگی با یکدیگر نداشته اند. اگر بخواهیم درک درستی از تاریخ روابط دو کشور داشته باشیم که الهام بخش آینده باشد، در سه سطح تبادل بازرگانی، سیاسی و فرهنگی که راه ابریشم زمینی و دریایی نقش بسزایی در این زمینه داشته است ما را قادر می سازد تا به درک واقعیت گذشته پی ببریم.

وی در ادامه جزییات مبادلات در سه سطح یادشده در طول ادوار گذشته را اعلام کرد و در خاتمه به گسترش سطح روابط دو کشور در تمامی ابعاد به ویژه ارتقای سطح روابط فرهنگی پس از انقلاب اسلامی از جمله آموزش زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه های چین و زبان چینی در دانشگاه های ایران پرداخت.

بنا بر اعلام این گزارش، پیش از آغاز سخنرانی ها، فیلم مستند باد صبا که برای نمایش در اکسپوی دنیای میلان ساخته شده است، به نمایش گذاشته شد و پس از آن فیلم موسیقی سورنای نوروز نمایش داده شد. همچنین در فواصل سخنرانی ها، فیلم قطعاتی از اجرای موسیقی نواحی ایران (گروه رستاک) درباره عید و بهار پخش شد.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 2489

به "برگزاری نشست تبادل فرهنگی ایران و چین در شانگهای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نشست تبادل فرهنگی ایران و چین در شانگهای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید