تاکید استاندار تهران بر لزوم جلوگیری از ساخت وسازها در جهت رودخانه ها

به گزارش یومی بلاگ، استاندار تهران با تاکید بر لزوم حفاظت از بستر و حریم رودخانه ها گفت: باید از ساخت وساز در جهت رودخانه ها جلوگیری کنیم.

تاکید استاندار تهران بر لزوم جلوگیری از ساخت وسازها در جهت رودخانه ها

به گزارش خبرنگاران، انوشیروان محسنی بندپی در چهارمین جلسه مدیریت بحران استان تهران که امروز یکشنبه در محل استانداری تهران برگزار گردید، گفت: کشور ما علی رغم همه نعمت هایی که دارد جزو چهار کشور نخست حادثه خیز طبیعی در آسیا و بیست و پنجمین کشور در این حوزه در سطح دنیاست. بر همین اساس ما در کشورمان از هر نوع بلایای طبیعی تجربه ای کسب نموده ایم. بر همین اساس باید از روش های علمی و تخصصی و تجربه های جهانی نیز استفاده کنیم و برای مقابله با بلایای طبیعی بیش از پیش آماده باشیم.

وی اضافه کرد: در سال 1366 در سیل تهران 330 نفر کشته شدند و همانند همین حادثه در شیراز نیز رخ داد. در تیرماه سال 1397 شهرداری تهران اقدام به لایروبی مسیل ها و کانال های سطح شهر نموده به شکلی که 530 کیلومتر مسیل، کانال و روددره موجود در تهران لایروبی شده است. سیل هایی که در سایر استان ها رخ داد به دلیل عدم توجه به لایروبی مسیل ها، رودخانه ها و همچنین ساخت و ساز در راستا رودخانه ها بوده است.

وی ادامه داد: در تهران 39 نقطه شناسایی شده که دهانه پل ها تنگ است و یا راستا رودخانه دستخوش ساخت و ساز شده که از جمله آن می توان به بوستان نهج البلاغه اشاره نمود.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه پنجم فروردین ماه حجم آب سد کرج 80 میلیون متر مکعب بوده است، اضافه کرد: سد لتیان و طالقان نیز نصف این میزان حجم آب شان برآورد شده بود بنابراین با اقدامات انجام شده در حال حاضر میزان آب سد کرج 115 میلیون متر مکعب است.

وی اضافه کرد: آسیب پذیری ما در روددره های تهران است. روددره هایی مانند کن، فرحزاد، دربند، گلاب دره و خرگوش دره به شکلی که اگر 20 دقیقه باران در شمال تهران با شدت ببارد سیل را در مرکز تهران خواهیم داشت. منابع طبیعی و آبخیزداری باید اقدامات لازم را انجام دهند و جمع آوری آب های سطحی و مسیل روددره ها توسط آب منطقه ای و شهرداری تهران پاکسازی گردد.

وی ادامه داد: مشخص خسارت برای دستگاه ها و مردم باید انجام گردد. در دو بخش رودبار قصران و لواسان آسیب هایی دیده ایم و یک پل نیز در اسلامشهر تخریب شده است که باید مشخص خسارت ها به صورت دقیقه انجام گردد.

محسنی بندپی درخصوص یاری استان تهران به مناطق سیل زده استان خوزستان به عنوان استان مشخص گفت: از 18 فروردین بلافاصله پس از دستور وزیر کشور در استان خوزستان مستقر شدیم و دشت آزادگان و سوسنگرد در اختیار استانداری تهران نهاده شد. سد کرخه 5 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب در خود آب جای می دهد و بزرگترین سد کشور محسوب می گردد.

استاندار تهران ادامه داد: در سیل اخیر خوزستان 25 کیلومتر سیل بند احداث کردیم و به گفته استاندار خوزستان توانستیم شهرهای سوسنگرد و ابوحمیظه را حفظ کنیم. هم اکنون نیز 50 سانتی متر آب پایین آمده است و دیگر نیازی به اقلامی همچون آب معدنی، پتو و نان نیست. بلکه نیازمند ارسال کولر، پنکه و البسه هستیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 231

به "تاکید استاندار تهران بر لزوم جلوگیری از ساخت وسازها در جهت رودخانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید استاندار تهران بر لزوم جلوگیری از ساخت وسازها در جهت رودخانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید