تکمیل پروژه های پژوهشی، اولویت برنامه های پیش بینی شده برای بیابان لوت است

به گزارش یومی بلاگ، مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت گفت: بعد از ثبت جهانی بیابان لوت، تکمیل پژوهش ها یک اولویت بوده که در این بخش تمرکز بیشتر بر روی پوشش گیاهی و حیات جانوری است.

تکمیل پروژه های پژوهشی، اولویت برنامه های پیش بینی شده برای بیابان لوت است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، مهران مقصودی مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابون لوت، عصر سه شنبه 27 آذر در جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان جنوبی گفت: ازسال گذشته اعتباراتی به پایگاه های میراث جهانی لوت اختصاص یافت و با اولویت پژوهش توزیع شد.

او اضافه نمود: با توجه به اینکه اطلاعاتی در خصوص باستان شناسی و سایر موارد در دسترس است تمرکز بودجه ها به سمت پژوهش در خصوص پوشش گیاهی و حیات جانوری رفته تا اطلاعات دقیقی در این خصوص کسب گردد.

مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت بیان نمود: تحقیقات گذشته های دور نشان می داد که این بیابان عاری از حیات است اما الان دیده شده که اینگونه نیست لذا احتیاج به تحقیق بیشتر داریم.

او با اشاره به انجام 2 فاز مطالعاتی در پایگاه بیابان لوت خراسان جنوبی گفت: مراکز دانشگاهی در کرمان و سیستان و بلوچستان نیز این پژوهش ها را آغاز نموده اند.

مقصودی اضافه نمود: ایجاد مراکز تفسیر و تعیین شدن مسیرهای گردشگری از دیگر اولویت ها برای معرفی بیشتر بیابان لوت است.

او از ایجاد ایجاد وب سایت و صفحات مجازی برای معرفی بیابان لوت اطلاع داد و گفت: علاوه بر این کتاب جامع بیابان لوت و تابلوهای معرفی نیز در دست تهیه است.

مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت، عرصه و حریم لوت را 40 هزار کیلومتر مربع مطرح کرد و اضافه نمود: این عرصه و حریم به اندازه چند کشور اروپایی بوده لذا مدیریت چنین اثری بسیار مشکل است.

او با اشاره به ایجاد مرکز بازدید و تفسیر در شهداد کرمان بیان نمود: پیشنهاد می کنیم مشابه آن در کویر لوت خراسان جنوبی نیز راه اندازی گردد تا مردم و گردشگران بهتر با موزه زمین شناسی و مردم شناسی، ماکت لوت، فسیل ها و غیره آشنا شوند.

او با تاکید بر اینکه لوت یک پدیده زمین شناختی است گفت: فرهنگ های متفاوت به این پدیده غنا بخشیده و ویژگی های منحصر به فردی در آن نهفته است که باید به درستی معرفی گردد.

مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت ایران با اشاره به ترین های این کویر و میراث جهانی گفت: با توجه به اینکه گرمترین نقطه جهان در این کویر واقع شده بسیاری از گردشگران سراسر جهان تمایل دارند که این گرما را در تابستان تجربه نمایند.

افزایش دو برابری گردشگر خارجی بعد از ثبت جهانی لوت

او اضافه نمود: بعد از ثبت جهانی شدن این میراث طبیعی، آمار گردشگران به خصوص کشورهای خارجی بیش از 2 برابر شده است.

مقصودی مطرح کرد: 35 خانه بومگردی در بیابان لوت وجود دارد که می تواند پذیرای گردشگران باشد.

او با اشاره به اینکه آموزش یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید جدی گرفته گردد اعلام نمود: آموزش برای تورلیدرها، مردم محلی و حتی مسئولان باید صورت گیرد تا شناخت بیشتری از ارزش های بیابان لوت و چگونگی به ثبت رسیدن آن برگزارگردد.

او خواهان نمادسازی اثرهای طبیعی در بیابان لوت شد و بیان نمود: هر شهری یک نماد دارد و بیابان لوت به عنوان پدیده طبیعی و بی نظیر در جهان به گردشگران به صورت تخصصی می تواند به وسیله نمادها و آموزش تخصصی معرفی گردد.

مقصودی گفت: یکی از معضلات بیابان لوت نبود مسیرهای مصوب گردشگری است و در شورای راهبردی بیابان لوت در تهران گام به گام برای معرفی بیابان لوت پیش می رویم که در همین راستا مسیرهای گردشگری تعریف شده و منتظر تصویب هستیم.

او ادامه داد: دهسلم در خراسان جنوبی نیز اکنون سه خانه بوم گردی و یک کمپ گردشگری دارد و در نصرت آباد سیستان و بلوچستان ساخت این خانه های بوم گردی آغاز شده است.

مدیر پایگاه ملی میراث جهانی بیابان لوت ایران هدف از توسعه گردشگری را ایجاد توسعه پایدار مطرح کرد و گفت: برای این مهم نگاه به بیابان لوت جهانی بوده و کوشش می کنیم هیچ گاه منطقه ای و بخشی نگری عمل نگردد.

او با تاکید بر حفظ این میراث جهانی گفت: حتی سنگ و خاک بیابان نیز در معرض تخریب واقع شده است لذا باید برای حفظ ارزش های لوت کوشید و اگر این اتفاق نیافتد ممکن است اثر از فهرست جهانی خارج گردد.

لوت، اثر ارزشمند طبیعی در خراسان جنوبی

مجیدی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه گردشگری در کشور ما میراث پایه است مطرح کرد: گردشگری پایدار و توسعه اجتماعی محلی و اقتصاد محلی، توریسم ورزشی در جهان رایج شده است و ماهم باید به این سمت و سو برویم.

او با بیان به اینکه گردشگری کویر را باید برای نسل های آینده نگه داریم بیان نمود: بیابان لوت تنها اثر طبیعی ما خراسان جنوبی ها است.

مجیدی با بیان اینکه مقامات یونسکو و پایگاه های مرتبط را به این همایش کویرنوردی دعوت کنیم ادامه داد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی برای برپایی این مراسم اعلام آمادگی می نماید.

او در خاتمه خواهان انعکاس رویداد عکس کویر در مرکز کشور شد و بیان نمود: در این همایش پیش بینی جشن ثبت اثر بیابان لوت با حضور مسئولان استانی و کشور را هم خواهیم کرد.

زهرا ملکوتی مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت خراسان جنوبی نیز در این زمینه اظهار کرد: یکی از مهم ترین علت های کاهش گردشگر در بیابان لوت در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان های هم جوار کنسلی مکرر پروازها است.

او با اشاره به اینکه دوری بیابان لوت از مرکز استان نیز از دیگر علت های کاهش گردشگر در بیابان لوت خراسان جنوبی نسبت به استان های مجاور است، بیان نمود: امیدواریم با معرفی بیشتر این اثر شاهد جذب گردشگر بیشتری باشیم.

بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و بین استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است.

نخستین همایش بین المللی کویر لوت اردیبهشت 98 در دانشگاه بیرجند برگزار می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 117

به "تکمیل پروژه های پژوهشی، اولویت برنامه های پیش بینی شده برای بیابان لوت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل پروژه های پژوهشی، اولویت برنامه های پیش بینی شده برای بیابان لوت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید