راه هایی برای تشخیص ماهی سالم از فاسد

به گزارش یومی بلاگ، برای خرید محصول با کیفیت و بعلاوه حفظ سلامت خود، بهتر است ماهی سالم را از فاسد تشخیص دهیم.

راه هایی برای تشخیص ماهی سالم از فاسد

زهره فیروزی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: تشخیص سلامت ماهی، مهم ترین اصل در هنگام خرید است که با روش های ساده ای می توان به این آگاهی دست یافت. در ادامه با 6 روش ساده برای تشخیص سلامت ماهی آشنا می شویم.

او با بیان اینکه ماهی سالم و تازه بوی مطبوعی دارد، ادامه داد: اگر از آب های شیرین صید شده باشد بوی گیاهان آبزی آن منطقه را می دهد، اما ماهی فاسد بوی نامطبوعی دارد که بیشتر اوقات بوی آمونیاک و ترشیدگی و در اثر پیشرفت فساد، بوی گندیدگی می دهد.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اضافه نمود: در رابطه با ماهی های تازه، فلس ها به طور کامل به بدن ماهی چسیبیده و به سختی جدا می گردد؛ در حالی که در ماهی های فاسد فلس ها برجسته بوده و به راحتی کنده می گردد.

او توضیح داد: بدن ماهی های تازه قابلیت ارتجاعی دارد و بدون ترشحات است، در حالی که فشار با انگشت روی بدن ماهی های فاسد، ایجاد فرورفتگی می نماید. بعلاوه ترشحات بدن ماهی زیاد بوده و حالت چسبندگی دارد.

فیروزی اضافه نمود: در ماهی های تازه علاوه بر اینکه چشم ها شفاف و درخشان است، حالت محدب دارد؛ اما در ماهی های فاسد چشم ها تیره و کدر است و کره چشم در حفره چشم فرو رفته است.

او اعلام کرد: در ماهی های تازه سرپوش گوش ها به طور تقریبا کامل چسبیده است و سطح داخلی آن ها لکه ندارد، اما در ماهی های فاسد این سرپوش ها تا حدودی جدا بوده و بر روی سطح داخلی آن لکه های قهوه ای و قرمز رنگ دیده می گردد.

کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: در ماهی های تازه آبشش ها مرطوب و به رنگ قرمز روشن است، اما در ماهی فاسد آبشش ها مرطوب نبوده و رنگی خاکستری دارد.

خبرنگاران فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 آبان 1401 بروزرسانی: 22 آبان 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 11546

به "راه هایی برای تشخیص ماهی سالم از فاسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه هایی برای تشخیص ماهی سالم از فاسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید