سبزی های آلوده در شهر

به گزارش یومی بلاگ، فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: آبیاری سبزی های خوراکی و برخی صیفی جات با آب های آلوده قره سو واقعیت نگران کننده ای است که هر ساله با گرم شدن هوا به اوج خود می رسد.

سبزی های آلوده در شهر

برخی کشاورزان سودجویی که بی توجه به سلامت مردم تنها به دلیل این که می خواهند بی هزینه کشت خود را با سود بیشتر به ثمر برسانند، غافل از این که با سلامت مردم بازی می کنند و انواع میکروب های خطرناک شیمیایی را به خورد مردم می دهند. خبرهای متعددی طی روزهای اخیر مبنی بر امحای چندین هکتاری زمین های کشت سبزی آلوده در شهر می شنویم، اما تا امروز و طی این سال ها شاهد اقدام جدی بازدارنده و قابل توجهی از سوی ارگان های مربوطه نبوده ایم، چراکه اگر این گونه بود این نوع کشت وکارها در روستاهای حاشیه قره سو تکرار نمی شد. بی شک با برخوردهای مقطعی و نداشتن راهکار جدی و مدون از سوی مسئولان مربوطه از جمله جهاد کشاورزی بدون تردید کشت سبزی های آلوده ادامه دار خواهد بود.

  • رونق بازار سبزی فروشان

سری به بازار سبزی فروشان در خیابان شیرین در میدان آزادی زده ایم. تا چشم کار می کند دکان های سبزی فروشی هایی است که سبزی های خوش رنگ را با نظم خاصی روی هم چیده اند. انواع سبزی را می توان در این نقطه پیدا کرد؛ سبزی خوردن، آشی، دلمه، نعناع، ترخان، جعفری، شوید و ... سبزی ها چشم نواز و دلفریب هستند و دانه های سرخ رنگ تربچه در این میان چشمک می زنند. بازار سبزی فروشان بسیار شلوغ و پررونق است. مردم از نقاط مختلف شهر برای خرید این محصول می آیند. مردم سبزی مصرفی روزانه خود را با خیالی آسوده و با اطمینان از نظارت متولیان بهداشتی از بازار تهیه می کنند، اما وجود سبزیجات ناسالم در بازار واقعیت غیرقابل انکاری است که مردم از آن اطلاع ندارند.

یک بانوی کرمانشاهی که به همراه همسرش برای خرید سبزی به این بازار آمده اند، می گوید: از فردوسی برای خرید به این جا آمده ایم. سبزی این جا قیمت مناسبی دارد و خوب است. وی که از نوع آب استفاده شده در آبیاری این سبزی ها ابراز بی اطلاعی می کند و می گوید: ما با اطمینان به این که متولیان و مسئولان مربوطه نظارت کافی بر بهداشت محصولات از جمله سبزی دارند، اقدام به خرید سبزی می کنیم. معصومه خانم که حدود 50 سال سن دارد، اضافه می کند: خبرهایی مبنی بر امحای سبزی های آلوده شنیده ایم. امیدوارم این سبزی هایی که ما استفاده می کنیم جزو سبزی های آلوده قره سو نباشد. وی که معلم بازنشسته است، ادامه می دهد: مردم به نظارت متولیان و مسئولان سلامت و بهداشت اعتماد دارند. آنها نیز باید بر سبزی هایی که وارد این بازار می شود نظارت کنند، چراکه بخش زیادی از خرید مردم نقاط مختلف شهر از این جاست.

  • آب آلوده قره سو

یکی دیگر از شهروندان با بیان این که مردم نباید تاوان بی خیالی و سودجویی برخی کشاورزان را بپردازند، می گوید: بیشتر زمین های اطراف قره سو سبزی کاری شده است و کشاورزان در فصل گرما از آب قره سو که فاضلاب و بسیاری مواد آلوده دیگر در آن می ریزد، برای کشاورزی استفاده می کنند. وی با ابراز تاسف از این که نظارت مسئولان بسیار کم است، می افزاید: اگر مسئولان مربوطه به طور جدی نظارت بیشتری می کردند، شاهد کشت های هر ساله سبزی حداقل در اطراف قره سو نبودیم. این شهروند ادامه می دهد: مردم به نظارت های مسئولان اعتماد می کنند، غافل از این که شاید بارها سبزی های آلوده را استفاده کرده اند. متولیان در برابر سلامت مردم مسئولند و باید برای این سبزی کاری های آلوده راهکار مناسبی بیندیشند.

  • نمی دانیم سبزی ها با چه آبی پرورش می یابند

خانم جوانی که مشغول خرید سبزی دلمه است نیز به خبرنگاران می گوید: من و خانواده ام به خوردن سبزی همراه غذا عادت داریم و هر جا که سبزی خوب و تازه ببینیم می خریم. وی با بیان این که اغلب فروشندگان سبزی می گویند که سبزی را با آب چاه آبیاری کرده اند و ما نیز اعتماد می کنیم، ادامه می دهد: من در خرید سبزی به ظاهر سبزی توجه می کنم که تازه و خوش رنگ باشد، اما از این که از چه آبی برای رشد آن استفاده شده است، بی خبرم. وظیفه مسئولان بهداشت است که بر نوع آب مصرفی آنها نظارت داشته باشند و بدون شک آنها اجازه کشت و توزیع سبزی آلوده را در بازار نخواهند داد. این شهروند اضافه می کند: مردم نیز باید هنگام خرید سبزی دقت کنند و سبزی تازه بخرند. هنگام استفاده و شستن سبزی نیز سعی کنند از روش های ضدعفونی کننده بهداشتی استفاده کنند.

  • کاهش کشت سبزی آلوده

کارشناس مسئول بهداشت و محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه با بیان این که سطح زیرکشت سبزی در اطراف رودخانه قره سو نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش یافته است، اضافه می کند: این کاهش حاصل تلاش و پیگیری جدی فرمانداری، دادستانی و دیگر نهادهای مرتبط است. بهمن خدادادیان در ادامه با بیان این که طی روزهای اخیر سبزی کاری های غیرمجاز اطراف رودخانه قره سو تخریب شدند، می گوید: در سومین مرحله برخورد با سبزی کاران غیرمجاز در روستاهای اطراف رودخانه قره سو، حدود 7 هکتار سبزی کاری که با فاضلاب آبیاری می شد، به طور کامل تخریب و 7 کشاورز متخلف نیز برای پیگیری قضایی به دادسرا معرفی شدند.

این مسئول می افزاید: این عملیات تا پایان فصل کشت وکار ادامه می یابد و در صورت مشاهده هرگونه کشت غیرمجاز، علاوه بر تخریب مزرعه با کشاورزان متخلف برخورد قانونی می شود. وی بیماری های روده ای، پوستی، انگلی و قارچی را مهم ترین پیامد حاصل از استفاده از سبزی های آلوده می داند و می افزاید: سبزی کاری با آب آلوده در حاشیه رودخانه قره سو ممنوع است. خدادادیان در ادامه با تاکید بر این که با کشاورزان خاطی به منظور حفظ سلامت مردم برخورد جدی خواهد شد، اضافه می کند: از ابتدای امسال تاکنون 14 کشاورز متخلف به دادسرا معرفی شده اند.

  • برخورد جدی با کشاورزان متخلف

فرماندار کرمانشاه به خبرنگاران می گوید: از ابتدای سال تاکنون حدود 13 هکتار سبزی کاری غیرمجاز و با آب آلوده در روستاهای اطراف رودخانه قره سو با تلاش بخشداری مرکزی، جهاد کشاورزی، بهداشت، دستگاه قضایی، نیروی انتظامی تخریب شده است. فضل الله رنجبر با تاکید بر ممنوعیت سبزی کاری با آب های آلوده در حاشیه قره سو اضافه می کند: در صورت هر گونه مشاهده و دریافت گزارش با کشاورزان برخورد جدی خواهد شد.

وی می گوید: سلامت مردم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با افراد که سلامت مردم را به مخاطره اندازند برخورد جدی خواهد شد. کلاس توجیهی با حضور کشاورزان برگزار شده است در این زمینه جهاد کشاورزی به عنوان متولی کشت کشاورزان برنامه ریزی کرده است؛ از برنامه های جهاد برای کشاورزان روستاهای حاشیه قره سو کشت جایگزین است. فرماندار کرمانشاه بیان می کند: برای مقابله با کشت سبزی با آب آلوده از ابتدای امسال اقدامات خوبی انجام شده است که ادامه دار خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 603

به "سبزی های آلوده در شهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبزی های آلوده در شهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید