طولانی ترین پل تاریخی ایران در آذربایجان شرقی

به گزارش یومی بلاگ، پل شهر چای که با نام 23 پل نیز شناخته می گردد، در 12 کیلومتری جنوب شهر میانه و روی رودخانه شهر چای واقع شده است. اطلاعات دقیقی در خصوص تاریخ ساخت این پل در دسترس نیست؛ اما با توجه به سبک معماری و مصالح به کار رفته در آن، می توان آن را به دوران صفویه نسبت داد.

طولانی ترین پل تاریخی ایران در آذربایجان شرقی

این پل به سی و سه پل اصفهان شبیه است؛ اما نسبت به آن شکل ساده تری دارد. پل شهر چای با 260 متر طول، طولانی ترین پل آذربایجان شرقی به شمار می رود.

عرض پل 9.7 متر و ارتفاعش 25.5 متر است و 23 چشمه یا دهنه، با طاق های جناغی دارد که متاسفانه دو چشمه آن بر اثر سیل تخریب شده اند. آب برهای این پل مثلثی شکل هستند و اتاقچه هایی در پایه های آن دیده می شود که ورودی آن ها از روی پل است. این پل در 28 مرداد 1348 با شماره 872 به عنوان یکی از مکان های دیدنی میانه در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری پل

سبک و سیاق معماری و مصالح بکار رفته در آن دقیقا همان چیزی است در سی و سه پل اصفهان مشهود است با یک تفاوت که این پل شکل ساده تری به خود دارد و بر روی رود قرانقو(شهرچای) هم چون نگینی ارزشمند تداعی کننده تاریخ درخشان معماری شهرستان میانه است.

جان پناه های پل را به ارتفاع هفتاد سانتیمتر با گچ و آجر ساخته اند. مصالح غالب در بنا آجر است و فقط در پایه ها سنگ سفید به صورت مکعب تراش دار بکار رفته و در طاق مسطح دو چشمه نیز از بتون مسلح استفاده شده است.

آخرین تعمیر پل بنا به کتیبه منصوب بر پیشانی یکی از طاق ها، در دوره ولایتعهدی عباس میرزا در آذربایجان انجام گرفته است.

پل شهر چای که در سالیان متوالی به دفعات مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است، گفته می شود قدمت آن به دوران صفوی برمی شود اما تاریخ ساخت پل به درستی روشن نیست.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 11187

به "طولانی ترین پل تاریخی ایران در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طولانی ترین پل تاریخی ایران در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید