علت گرانی پراید چیست؟

به گزارش یومی بلاگ، سال گذشته، گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت در راستای تصمیم شورای عالی استاندارد و حرکت بر اساس استانداردهای ملی، خط تولید پراید را زودتر از مهلت مشخص شده (تیرماه سال جاری) متوقف تا از ظرفیت آن برای تولید خودروهای دیگری چون کوییک، تیبا، ساینا و نیز محصولات جدید خود استفاده کند.

علت گرانی پراید چیست؟

اما تورم شدید روزهای اخیر، تلاش مردم برای سرمایه گذاری از طریق خرید خودرو و در نهایت خبر توقف تولید پراید باعث شد که برخی دلالان و سودجویان از این فضا به نفع خود بهره برده و طی چند روز اخیر قیمت خودروی پراید در بازار را با قیمت های هیجانی و عجیب روبرو کنند.

از طرفی یک تصور و ذهنیت اشتباه در جامعه هرگونه افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد را به خودروساز ربط می دهد و برخی افراد که از آشفتگی بازار خودرو نفع می برند با فضاسازی و موج سازی رسانه ای به این ذهنیت اشتباه دامن می زنند و سایپا را مقصر گرانی خودرو در بازار می دانند! عده ای دیگر هم می گویند تولید این خودرو دوباره باید آغاز شود تا بازار به آرامش برسد.

به همین دلیل از 10 نفر از اعضای فعال اتاق بازرگانی ایران نظرخواهی شد تا نظر خبرگان و فعالان اقتصادی و صنعتی کشور را در این باره جویا شدیم. در ادامه نظرات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی آمده است:

دلالان یکه تاز بازار خودرو

حمیدرضا صالحی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: افزایش حجم نقدینگی و ترس از افزایش نرخ تورم در ماه های آینده موجب شده تا مردم به سمت سرمایه گذاری در بازار خودرو بفرایند، از همین رو دلالان از فرصت پیش آمده به نفع خود در حال بهره برداری هستند و قیمت ها را هر گونه که بخواهند، اعلام می کنند.

لزوم نظارت بر بازار آزاد خودرو

جعفر برکتین، عضو دیگر اتاق بازرگانی ایران گفت: تقاضای کاذب و حضور مافیا عامل اصلی افزایش قیمت نجومی و بدون ضابطه خودرو در بازار است. به نظر می رسد عدم نظارت صحیح موجب شده تا دلالان برای بازار تصمیم گیری کنند و این اجحاف در حق مردمی است که صرفا به حفظ سرمایه خود می اندیشند. مراجع نظارتی بر شرکت های خودروسازی نظارت دارند، اما اکنون زمان آن است که این نظارت بر بازار گسترش یابد.

نقدینگی در راستا درست هدایت شود

مرتضی بیشه، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بارها عنوان شد که اگر نقدینگی مردم در راستا درستی هدایت نشود، بازارهایی چون خودرو، ارز، طلا و مسکن آسیب می بینند و دلالان برای افزایش سوددهی خود وارد این بازارها می شوند. افزایش سرسام آور خودرو و پراید در بازار که ارتباطی با خودروساز ندارد، مصداق هشدارهایی است که از قبل در مورد عدم هدایت صحیح نقدینگی مردم داده شده بود.

کاهش ارزش سرمایه و جولان دلالان

فرشته محمودی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: نگرانی مردم از سرنوشت نقدینگی و سرمایه اقتصادی امری طبیعی است، لذا ترس از کاهش ارزش سرمایه و جولان دلالان در بازار خودرو موجب شده تا بازار خودرو با حباب قیمتی روبرو شود. اگر پراید وارد مدار 80 میلیون تومانی می شود به خاطر آن است که مردم حاضر هستند با قیمت های بالا خودرو بخرند.

سودجویان عرضه و تقاضا را به هم ریختند

سید آرش علوی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانی که دلالان وارد بازاری می شوند، تعادل عرضه و تقاضا به هم می ریزد؛ در مقطع فعلی نیز حضور سودجویان در بازار خودرو باعث شده که عرضه و تقاضا هماهنگ نباشد و قیمت ها در بازار راستا افزایشی به خود بگیرد. در این شرایط سودجویان هستند که قیمت خودرو در بازار را مشخص می کنند.

مردم از دلالان خودرو نخرند

خداشکر کاظمی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: ضعف نظارت بر بازار و دلال بازی عوامل اصلی افزایش قیمت خودرو است. باید از مدت ها پیش مراجع نظارتی بر بازار نظارت می کردند. مافیایی در بازار آزاد خودرو شکل گرفته که توانسته به صنعت خودرو (خودروسازان) و مردم ضربه اقتصادی بزند. امیدوارم مردم با هوشیاری مانع از سوءاستفاده افراد فرصت طلب و اجازه ندهند دلالان مشخص کننده نرخ بازار باشند.

سازمان های نظارتی مانع گرانی خودرو در بازار شوند

حسین ابویی مهریزی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: نبود نظارت و وجود پول های سرگردان در اقتصاد ایران سبب تقویت دلالان و تاثیر گذاری آنها در بازار شده است. مردم به خودرو به عنوان کالایی جهت سرمایه گذاری مطمئن نگاه می کنند و ترجیح می دهند با حضور در این بخش مانع از سقوط ارزش پول خود شوند و از این رو خرید و فروش خودرو صرفا برای مصارف شخصی نبوده و به عنوان یک تجارت سودآور در کشور رواج پیدا کرده است و سازمان های نظارتی باید بتوانند با برنامه ریزی های کارشناسی مانع از نابسامانی اقتصادی در بازار شوند.

قیمت بازار، قیمت کارخانه نیست

شعبان فروتن، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: خیلی ها تصور می کنند که قیمت خودرو در بازار همان قیمت کارخانه است و مقصر هر گونه افزایش قیمت خودرو را شرکت های خودروسازی می دانند، اما این دو با هم فرق قابل توجهی دارند، اگر اکنون پراید به قیمت های باور نکردنی رسیده به خاطر فعالیت دلالان و سودجویانی است که از مدت ها قبل وارد بازار خودرو شدند و می خواهند از هر خبری برای منافع خود استفاده کنند. برای اینکه شرایط بازار به ثبات برسد تنها توصیه ما حضور مراجع نظارتی بر بازار خودرو و حذف دلالان است.

نقدینگی را در راستا درست هدایت کنید

سید حسین سلیمی، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: وقتی نقدینگی مردم زیاد باشد و برای آن هدفی مشخص نباشد هر روز شاهد آن هستیم که این نقدینگی ها وارد یک بازار می شود. سال های 96 و 97 حجم خرید در بورس 100 تا 150 میلیارد تومان بود، اما اکنون این عدد به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است، این نشان می دهد که مردم برای حفظ سرمایه خود سراغ بورس رفتند، حال اگر بخشی از همین افراد وارد خودرو شوند ببینید چه اتفاقی می افتد؟ از آنجا که انتظارات تورمی در کشور بالاتر از نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی است، اقدام های هیجانی در بازارهای مختلف رخ می دهد به همین جهت قابل پیش بینی بود که بازار خودرو روز به روز به هم ریخته تر شود. این موضوع (رشد قیمت پراید) ارتباطی با شرکت های خودروسازی ندارد، اما باید سعی شود تا حجم نقدینگی مردم با راهکارهای مناسب کنترل شود.

دلالان و قیمت های نجومی

محمدرضا گلیان، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: زمانی که کشوری با تحریم روبه رو می شود و مسائل در خیلی از صنایع ظهور می کند، دلالان و سودجویان به سرعت وارد بخش هایی می شوند که بیشترین آسیب را می بینند، به همین دلیل می بینیم که دلالان وارد بازار خودرو شدند و هر قیمتی که بخواهند روی خودروها می گذارند. در مورد خودروی پراید هم چنین اتفاقی افتاده است، مردمی که نقدینگی دارند به بازار خودرو می فرایند تا بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند، حال دلالان خودروهایی را که از پیش از این با قیمت پایین تر خریده اند با قیمت های نجومی می فروشند.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 4139

به "علت گرانی پراید چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت گرانی پراید چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید