لزوم ایجاد آموزش پایه ای در تئاتر، پایه ریزی و قوانین محکم سبب افزایش کیفیت آثار می گردد

به گزارش یومی بلاگ، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی گفت: آموزش پایه ای و ایجاد قوانین محکم و جدی باعث افزایش کیفیت آثار خواهد شد.

لزوم ایجاد آموزش پایه ای در تئاتر، پایه ریزی و قوانین محکم سبب افزایش کیفیت آثار می گردد

آرش خیرآبادی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد شرایط تئاتر در سال گذشته اظهار کرد: ما هر سال شاهد کاهش کیفیت در محتوا و ساخت آثار هستیم؛ به طوری که تئاتر از راستا تأثیرگذار خود دور شده و بیش تر به جنبه سرگرمی آن توجه می گردد. متاسفانه شرایط و شرایط تئاتر بدون آموزش و با شرایط سخت افزاری فاجعه است.

وی ادامه داد: تا زمانی که حوزه آموزش اجباری نگردد، سالن های خصوصی ما مجوز اجرا به هر اثر پیش پا افتاده و نازلی ندهند، از حضور افراد به واسطه پول و پارتی جلوگیری نگردد و توانایی ایستادگی در برابر آثار کم ارزش را نداشته باشیم، این فرایند همین طور ادامه خواهد یافت.

هنر جراحی و مداوای روح آدم هاست

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اضافه نمود: هیچ کس بدون داشتن اطلاع درباره تخصص جراح یا پزشک، جسم و جان خود را به او نمی سپارد؛ در حالی که ما روح و روان خود را به دست افرادی می سپاریم که هیچ آگاهی از توانایی و تخصص آن ها نداریم. تا زمانی که قوانینی برای غربال آثار وجود نداشته باشد، این فرایند ادامه پیدا می نماید.

خیرآبادی بیان نمود: من به عنوان رئیس انجمن هنرهای نمایشی و اداره ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور فرهنگی، هیچ کاری جز قانون گذاری در مرحله اول و بسط دادن آموزش و فضای آموزشی در مرحله دوم، نمی توانیم انجام دهیم. عامل سومی که باعث بهبود شرایط می گردد، پذیرش این قوانین و آموزش از سوی مردم است.

نگاه به گیشه در سال های اخیر افزایش یافته است

وی اعلام نمود: بنده از جایگاه یک منتقد تئاتر، شرایط کیفی تئاترها را ضعیف ارزیابی می کنم؛ نگاه به گیشه در این سال ها مدام افزایش پیدا می نماید و حضور تئاتری هایی که هیچ آموزشی ندیده و هیچ آگاهی از دنیای تئاتر و هیچ شناختی نسبت به دنیای درام ندارند، باعث افت شدید کیفیت کارها شده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی توضیح داد: متاسفانه مجموعه هایی مانند انجمن، قدرت جلوگیری از این پیامدها و رویدادها را ندارد. ما می توانیم اظهار نظر کنیم اما نمی توانیم نظرمان را اعمال کنیم. این فرایند تنها مربوط به سال جاری نیست و چند سال است که این اتفاق می افتد.

خیرآبادی عنوان نمود: انتخابات هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان، هر 2 سال یک بار برگزار می گردد؛ در شروع هر انتخابات گروه هایی که قصد نامزد شدن در انتخابات را دارند؛ برنامه تعیین 2 ساله ای را ارائه می دهند و سرفصل فعالیت های خود را بیان می نمایند.

وی اضافه نمود: تا زمانی که گروه در سمت خود واقع شده است؛ این برنامه از اولویت های آنان محسوب می گردد. با توجه به این که این انتخابات در مردادماه سال آینده قرار است برگزار گردد و طبیعتا گروه و هیات مدیره جدیدی بر سر کار خواهد آمد، ما تا سرانجام دوره طبق روال 2 سال گذشته عمل خواهیم کرد.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان توضیح داد: ما در برنامه این 2 سال، 4 محور رشد مالی، رشد آموزش تئاتر در استان، نگاه به شهرستان ها و خلاء های قانونی که در اداره ارشاد و انجمن وجود دارد را در نظر داشته ایم. طبیعتا این برنامه ها تا زمانی که این هیات مدیره فعالیت می نماید، وجود خواهد داشت و هیات مدیره جدید در سال آینده با برنامه های جدیدی روی کار خواهد آمد.

خیرآبادی گفت: با توجه به شرایط مالی موجود حال حاضر و تبعاتی که این شرایط بر کل کشور و تمام شئون مردم داشته ، فکر نمی کنم فعالیت مالی درخشانی در سال آینده برای تئاتر اتفاق بیفتد و اگر امیدوارانه پیش بینی کنیم، فروش بلیت تئاتر مانند سال گذشته خواهد بود.

وی اضافه نمود: تبعات شرایط مالی که بر همه جامعه حاکم شده ، بر تئاتر نیز تأثیرگذار است و بعید می دانم که در سال آینده اتفاق خاصی بیفتد اما اگر شرایط مالی، تورم و رکود را در مقایسه با سال های گذشته در همین زمان در نظر بگیریم، آنچه در حوزه اقتصاد تئاتر رخ داده ، به نسبت سال های گذشته به مراتب بهتر بوده است.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اظهار کرد: فروش سال جاری به 2 دلیل عمده در مقایسه با سال های گذشته کم تر بود. یکی از دلایل نصف شدن تعداد سالن ها در بخش عمده ای از سال است؛ به طوری که پردیس تئاتر مستقل و سالن شمایل از گردونه فروش ما خارج شد و به تازگی تعدادی از سالن ها به مجموعه اضافه شده است.

خیرآبادی بیان نمود: در 2 ماه گذشته در پردیس تئاتر مستقل 2 سالن و در سالن شمایل 3 سالن آماده شده که یک سالن از 3 سالن شمایل ویژه آموزش ساخته شده است.

وی ادامه داد: به طور متوسط حوزه هنری حدود 300 جایگاه، مجموعه تئاتر شهر حدود 400 جایگاه، سالن خورشید تقریبا 80 جایگاه، پردیس تئاتر مستقل و شمایل نیز حدود 200 جایگاه دارد. مجموع این اعداد تعداد جایگاه هایی است که در سال آینده پذیرای تماشاگران تئاتر خواهند بود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اعلام نمود: سال جاری در فروردین ماه جشنواره بهار برگزار گردید و بعد از آن هم اجرای عمومی داشته ایم. در دهه فاطمیه نمایش هایی روی صحنه اجرا شد و در ماه های محرم و صفر نیز اجراهای مناسبتی مانند میراث دار، بازپرسی ها و... روی صحنه رفت. این در حالی است که معمولا در این ایام نمایشی برای اجرا وجود ندارد. با توجه به این نکته و تعداد سالن های فعال در 10 ماه اول سال به طور متوسط هر شب 5 اجرا داشته ایم. این آمار بر اساس تعداد جایگاه های بالقوه سالن هایی است که تماشاگران می توانند در آن حضور داشته باشند اما آمار دقیق را باید با در نظر دریافت تعداد جایگاه های خریداری شده، مدت زمان و تعداد نمایش های اجرا شده بیان نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 3133

به "لزوم ایجاد آموزش پایه ای در تئاتر، پایه ریزی و قوانین محکم سبب افزایش کیفیت آثار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم ایجاد آموزش پایه ای در تئاتر، پایه ریزی و قوانین محکم سبب افزایش کیفیت آثار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید