نمونه سازی کاشی نگاره کاخ گلستان، عکس

به گزارش یومی بلاگ، سهیلا نقی زاده ـ سرپرست کارگاه سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجری طرح احیای کاشی هفت رنگ، کاشی کاری را یکی از هنرهای اصیل ایران دانست که بهترین نمونه های آن در کاخ موزه گلستان واقع شده است و به دستیابی هنرمندان در دوران قاجار به فنون تازه در زمینه رنگ کاشی و جلوه رنگ های چشم نواز قرمز و زرد که امروزه هم جایگاه ویژه ای در تولید کاشی دارند، اشاره کرد و یکی از هنرنمایی های کاشی کاران عهد قاجار را رنگ آمیزی کاشی خشتی با نام کاشی هفت رنگ معرفی کرد.

نمونه سازی کاشی نگاره کاخ گلستان، عکس

این هنرمند اضافه کرد: به دلیل زیبایی و تنوع رنگی و طرح در دوره قاجار و تنوع این نوع کاشی کاری در کاخ موزه گلستان، پروژه ای با نام نمونه سازی کاشی نگاره کاخ موزه گلستان در کارگاه سفال و کاشی گروه پژوهشی هنرهای سنتی با مدیریت سیدعبدالمجید شریف زاده انجام شد.

به گفته او، این کاشی نگاره به صورت نمونه سازی و الهام گرفته از نقوش و رنگ دوره قاجار به شیوه هفت رنگی و به صورت آبرنگی اجرا شده است.

نقی زاده به تحقیقات میدانی و پژوهشی که در زمینه رنگ ها و طرح ها به منظور دستیابی و نزدیکی به طراحی و لعاب گذاری به سبک و سیاق آن دوره اجرا شده است، اشاره کرد و اضافه کرد: در قسمت های مختلف این اثر تغییراتی داده شده است.

این هنرمند درباره این تغییرات، گفت: داخل ترنج های اثر کاخ گلستان از طرح های چشم انداز ها استفاده شده است، ولی در این پروژه به خاطر زیبا و شکیل تر شدن اثر، گل و مرغ های دوره قاجار طراحی شده اند. در زمینه لعاب ها هم در بخش آزمایشگاه لعاب، تِست های مختلفی به منظور هرچه نزدیک تر شدن به رنگ های دوره قاجار انجام شد.

سرپرست کارگاه سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از کتایون گیتی (اصلاح طرح و مجری اثر)، مریم سایه وندی (مجری اثر)، عالیه نجفی (ساخت لعاب های اثر) و فرهاد فرحی بخش (پخت و کوره چینی اثر) به نام مجریان این پروژه نام برد.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 7788

به "نمونه سازی کاشی نگاره کاخ گلستان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه سازی کاشی نگاره کاخ گلستان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید