هوشمندسازی آسان خانه ها با آیریک

به گزارش یومی بلاگ، تصور کنید شبی در منزل، همراه با خانواده در حال دیدن یک فیلم سینمایی بسیار هیجان انگیز هستید و ناگهان متوجه می شوید چراغ اتاق خوابتان روشن مانده است؛ از یک طرف دوست ندارید حتی برای لحظاتی چشم از فیلم بردارید و از طرف دیگر نمی خواهید با متوقف کردن پخش فیلم، حس و حالی که اهالی خانه در آن غرق شده اند را بر هم بزنید.

هوشمندسازی آسان خانه ها با آیریک

جهت دریافت خدمات پتینه سقف منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

در چنین شرایطی فناوری می تواند گره گشا باشد؛ اگر در خانه هوشمند زندگی کنید، به راحتی می توانید با گوشی موبایل تان هر چراغی را که بخواهید خاموش یا روشن کنید! حتی اگر دوست نداشته باشید در همین حد هم وقت صرف کنید، کافی است از قبل تنظیمات مربوط به نور و روشنایی را انجام داده باشید تا وقتی که کسی در اتاق حضور ندارد، سامانه هوشمند به طور اتوماتیک چراغ آن اتاق را خاموش کند.

امروزه مبحث هوشمندسازی با استفاده از اینترنت اشیاء، از پرطرفدارترین حوزه های فناوری است. به همین دلیل شرکت هوش کاوان فناوری نوین آیریک (که در این گزارش نام آن را به اختصار آیریک ذکر خواهیم کرد)، با تمرکز بر هوشمندسازی خانه هاوارد عرصه شده است.

هم بنیان گذار و مدیرعامل شرکت آیریک، داستان شکل گیری آن را این گونه روایت می نماید: وقتی من و چند نفر از دوستانم در رشته الکترونیک تحصیل می کردیم، در مصاحبه ها یا گفت وگوهایی که با بعضی از اهالی فن داشتیم، درباره حوزه هایی از صنعت که به شدت احتیاجمند هوشمندسازی بودند بسیار می شنیدیم. همین عامل باعث شد کم کم به سمت هوشمندسازی سوق پیدا کنیم؛ برای مثال صاحب یک مرغداری می گفت به دلیل نداشتن تجهیزات اندازه گیری هوشمند در سالن مرغداری اش، یک خطای انسانی ساده از جانب یکی از کارگران منجر به تلف شدن حدود 30هزار جوجه شده است. ما در این زمینه وارد عمل شدیم و با اجرای یک سیستم هوشمند مناسب توانستیم تلفات عمده آن مرغداری را تقریبا به نزدیک صفر برسانیم.

مصطفی سپهریان در ادامه می گوید: ما فعالیت خودمان را از سال 91 در مرحله تحقیقاتی آغاز کردیم و حتی نمونه های اولیه ای را هم ساختیم و فروختیم؛ اما پنج سال زمان برد تا شرکت آیریک را به طور رسمی تأسیس کردیم. در همان سال 96 پیروز شدیم گواهی دانش بنیانی را از معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری دریافت کنیم.

وی می افزاید: تمرکز اصلی شرکت آیریک بر هوشمندسازی خانه ها قرار گرفته است و در این حوزه خدمات گوناگونی را ارائه می دهیم؛ به همین دلیل سعی نموده ایم محصولاتی را فراوری کنیم که متناسب با شرایط بومی کشورمان باشد، قیمت مقرون به صرفه ای داشته باشد و همچنین از کیفیت بالایی در حد رقابت با محصولات خوب خارجی برخوردار باشد.

مزایای رقابتی آیریک

مدیرعامل گروه آیریک در مورد ویژگی هایی که باعث می شوند مشتریان به سمت استفاده از محصولات این مجموعه دانش بنیان اشتیاق پیدا نمایند و در واقع آیریک را نسبت به رقبایش جذاب تر می نماید، به جام جم می گوید: یکی از این موارد تیم فنی قدرتمندی است که ما در مجموعه آیریک داریم. این ویژگی به ما اجازه می دهد گستره خدمات وسیع تری داشته باشیم و با انعطاف پذیری بالایی که به واسطه همین تیم فنی به دست آورده ایم، برای حل مسائل مشتریان در حوزه های بسیار متنوعی وارد شویم و ایده های جدیدی را پیاده سازی کنیم.

سپهریان در ادامه می گوید: از طرف دیگر ما کوشش نموده ایم با تأکید بر علم، در قسمت های مختلف مجموعه مان، از بخش فنی گرفته تا بخش بازاریابی و فروش و حتی بخش مدیریت، از یک سری ایده ها و مفاهیم علمی مانند فراوری بدون کارخانه، برون سپاری، تحویل در لحظه و ... استفاده کنیم تا با وجود حفظ کیفیت بالای محصولات، قیمت تمام شده آنها را تا حد ممکن کاهش دهیم. به عنوان مثال برای بخشی از فرآیند فراوریمان، به جای اینکه خودمان فضای کارگاهی ایجاد کنیم و ماشین آلات مورد احتیاج آن را بخریم و نصب کنیم یا حتی اپراتورهایی را برای آن بخش جذب کنیم، ترجیح داده ایم از ظرفیت های خالی مانده کارگاه های فراوریی و همکارانی که در زمینه های مشابه در حوزه الکترونیک فعالیت می نمایند، استفاده کنیم. مثلا ما فراوری بردهای الکترونیکی در تعداد بالا را خودمان در مجموعه آیریک انجام نمی دهیم و آن را برون سپاری نموده ایم؛ به این صورت توانسته ایم هم برای این دسته از کارگاه های همکارمان سودآوری داشته باشیم و ظرفیت فراوری خالی مانده آنها را فعال کنیم و هم بخشی از هزینه های خودمان را کاهش دهیم.

این کارآفرین در ادامه ضمن تأکید بر کیفیت به عنوان یکی از شاخص ترین رجحان های شرکت آیریک بر رقبایش، خاطرنشان می نماید: خدمات پشتیبانی در حوزه کاری ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ ما در آیریک سعی نموده ایم در قالب پشتیبانی 24 ساعته و همچنین ارائه گارانتی تعویض، برای مشتریان مان آرامش خاطر به وجود بیاوریم. به این ترتیب بیشتر مشتریان ما کسانی هستند که مدت طولانی از خدمات ما بهره گیری می نمایند، زیرا ما همیشه کوشش می کنیم تجربه خوبی از همکاری را برایشان رقم بزنیم.

مدیرعامل آیریک در انتها می گوید: ما در چشم اندازی که برای شرکت در نظر گرفته ایم قصد داریم با فراوری ادوات خاص برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها و همچنین در بخش صنعتی، نقش به سزایی در این راه داشته باشیم؛ اما شاید مهم ترین هدف ما برای آینده شرکت آیریک را بتوان حضور قدرتمند در بازارهای منطقه و حتی دنیا دانست. به همین دلیل یکی دیگر از مزایای رقابتی ما نسبت به سایر شرکت هایی که در زمینه مشابه فعال هستند، سازگاری با بعضی پروتکل ها و استانداردهای محصولات خارجی است. به عنوان نمونه یک سری از محصولاتی که در حوزه هوشمندسازی خانه ها در کشورمان رایج هستند را چین یا ترکیه فراوری می نمایند. ما سعی نموده ایم با افزودن پروتکل های این دسته از محصولات وارداتی به سیستم خودمان، امکان اتصال محصولات مان با آنها را ایجاد کنیم. این کار باعث خواهد شد در آینده بتوانیم آسان تر وارد رقابت در سطح منطقه شویم.

چرا خانه ها هوشمند می شوند؟

بهینه سازی مصرف سوخت: اطلاعات محیطی جمع آوری شده با استفاده از حسگرهای مختلف، به طور پیوسته به وسیله سیستم هوشمند پایش می شوند. دماسنج ها، تایمرها و ترموستات ها، ادواتی هستند که در این زمینه بیشترین کاربرد را دارند. برای مثال تنظیم دمای هر یک از اتاق های خانه بر روی یک درجه حرارت تعیین، از مواردی است که باعث کاهش اتلاف انرژی در ساختمان می گردد.

بهبود امنیت خانه: در این شاخه از خدمات هوشمندسازی منزل، دوربین های مداربسته و سایر ابزارهای امنیتی به وسیله اینترنت به هم متصل شده و با سیستم هوشمند مرکزی مدیریت می گردد. در این بخش نیز حسگرها از اهمیت ویژه ای برخوردارند، به طوری که می توانند انتشار گاز، آتش سوزی و سرقت را تشخیص دهند. سپس سیستم هوشمند به طور اتوماتیک، صاحب خانه و سازمان های امدادرسانی را آگاه می نماید. درواقع در چنین شرایطی سیستم هوشمند، همزمان به مالک خانه و سازمان های فوریت اجتماعی مانند اورژانس، آتش نشانی و پلیس اعلام خطر نموده و علاوه بر آن، با ایجاد سروصدا همسایگان را نیز از بروز حادثه آگاه می نماید.

تأمین آسایش ساکنان خانه: انجام سازوکارهایی که در نهایت منجر به ایجاد آرامش در اهالی خانه می گردد و امنیت خاطر آنها را فراهم می نماید، در این دسته قرار می گیرد. درواقع همان ثابت نگه داشتن دمای خانه یا تشخیص بروز حوادث امنیتی مانندگازگرفتی یا سرقت، از مواردی است که آسایش خانواده را هم تأمین می نمایند و می توانند در این بخش نیز دسته بندی شوند.

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 27 اردیبهشت 1400 گردآورنده: umeblog.ir شناسه مطلب: 7263

به "هوشمندسازی آسان خانه ها با آیریک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندسازی آسان خانه ها با آیریک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید